Har det verkligen betydelse huruvida man har upplevt något eller ej? Måste du alltså ha upplevt något för att forma en (trovärdig) åsikt? Nä, det tror jag faktiskt inte.
Vissa saker är helt enkelt inte rimliga, sett till omständigheterna. Att det allmänna skulle finansiera semester och ledighet för människor t ex. Var ska dessa pengar tas från? Färre dagis, mindre sjukhuspersonal? Färre poliser? Sämre äldrevård?
Det finns bara en viss pott pengar, problemet är att det finns en hel hjord med människor som verkar tro att kassan är outsinlig. Vi måste bestämma vad vi ska lägga pengarna på, och jag finner det i den diskussionen helt orimligt att det skulle vara prioriterat att finansaria arbetslösas semesterledighet. Jag har själv varit arbetslös, jag intervjuar mängder med arbetslösa (även de som är i åtgärder av olika slag). Nej, de jag träffat på är knappast överarbetade, överansträngda, sönderstressad eller i behov av semester. Hittills har jag inte träffat på någon som inte har ledigt över helgerna t ex.
Däremot har jag träffat mängder av egenföretagare som lever på marginalerna, jobbar år ut och år in utan någon hänsyn till dygnsvila, veckovila eller semesterlagar. Varför? För att det krävs för att hålla en inkomst och slippa vara arbetslös. Se på bönderna, dessa vardagshjältar. Hur många av dem har ledigt för semester?
Sett ur det perspektivet blir denna frågeställning om betald semester för arbetslösa snarare ett hån och en uppvisning i brist på empati för de som betalar in till den allmänna kassan som ska laga vägar, hålla sjukvård, dagis, bibliotek, äldreboende etc igång.