Semester i Skåne?

Linja

Trådstartare
Jag sitter och funderar på resmål till semestern nu i Juli, och kom då att tänka på Skåne. Jag har aldrig varit där men skulle väldigt gärna vilja åka dit. Vad i Skåne borde man se? Egentligen behöver det inte vara just Skåne, allt Söder om Stockholm är intressant, då jag inte varit längre söderut än så. :D

Både jag och sambon tycker om djur och natur, och tältar gärna, så tips på fina platser att se och bo på uppskattas gärna! Hunden kommer förmodligen följa med, så gärna ställen där det är okej att ha med djur. :)
 
Hela Österlen :love: Gillar att utgå från Kivik och köra söderut längs med kusten, där finns massor att se.

Hovs hallar, Nimis/Kullaberg, Hallands väderö, Söderåsen (kopparhatten), Stenshuvud och Ale stenar är några tips för den som gillar natur!
 
Skäralid är otroligt vackert. Någon strand tex Falsterbo, finns en camping där . Självklart Österlen . En tur till Ven.
 
Det allra bästa med Skåne som semesterlandskap är att det med Svenska mått är så otroligt nära till nästa grej man vill se, så man behöver inte ödsla med massvis med timmar i bil.

Mina och min hunds favoritdelar av landskapet finns i ett brett stråk från Nordvästskåne till Österlen.
 
Österlen tycker jag är fint. Löderups camping stannar man gärna en extra natt på, i alla fall jag. Nära både till Ystad, Ale Stenar och hela resten av Österlen. Och så klart Olof Viktors!

Varför inte ta en tur runt hela kusten förresten? Det är väl mest i mitten Skåne är ointressant? ;)

Från Malmö är det enkelt med en tur till Danmark, men såklart inget om man har hund med sig. Om man inte har någon lämplig hundvakt vill säga. Malmö förtjänar absolut en egen tur, Rundan med turen på kanalen tycker jag är ett bra sätt att se en hel del av Malmö.
 
Kåseberga och Ales stenar. Det är sådan känsla att gå uppför och sedan komma till platån med Ales stenar. Jag kan verkligen förstå att de valde att ha stenarna där. Uttjatat ord, men MAGISKT.
 
Det var ju just en skånetråd härom veckan, med en hel del tips från mig och andra. Sorry, men jag orkar inte skriva samma saker igen. Sök och du skall finna. :up:
 

Liknande trådar

Fritid Nästa vinter i november eller januari planerar jag att åka till solen ca 2 veckor. Men var ska jag åka? Enda kravet är att flygresan...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 156
Fritid Kanske fel att prata tåg just nu, men jag behöver bukes samlade kunskap. ;) Jag hade tänkt åka till NY i september, men nu när jag...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 903
Senast: ameo
·
Tjatter Jag skulle vilja flyga, men jag är livrädd för det. Jag vill såklart egentligen inte flyga, men grejen är att jag vill till USA och så...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
5 490
Senast: Paddington
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 776
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Mat till kräsen liten valp
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp