(Semi)könsneutralt klädda små barn - reaktioner?

Jag tycker verkligen inte att omgivningens reaktioner och eventuella retande borde vara ett argument. Samtidigt kan jag verkligen förstå förälderns ångest när ungen kommer hem och är ledsen för att andra barn varit elaka. Det krävs mycket inre kraft i ungen, och i föräldern, för att stå emot den där pressen, som verkar trycka ännu hårdare på pojkar än på flickor enligt erfarenheterna i den här tråden.

Jag tycker att just den typen av diskussion borde tas upp på dagis och i skolan. Det är en utmärkt startpunkt för genusdiskussin men också om detta att retas
 
Jag tycker att just den typen av diskussion borde tas upp på dagis och i skolan. Det är en utmärkt startpunkt för genusdiskussin men också om detta att retas

En del förskolor jobbar aktivt med detta, vet jag, men långtifrån alla. Pedagogen på vår förskola är superbra, men hon är ensam bland flera barnskötare som tyvärr inte är lika medvetna. I vårt lilla samhälle skulle det verkligen behövas - det är så sjukt könsuppdelat, flickorna ska vara stillsamma och klädda i volanger och pojkarna ska härja och kläs i jeans och tuffa tryck. Alla pojkar är kortklippta och alla flickor har långt hår. Otroligt trist.
 
Jag tycker att just den typen av diskussion borde tas upp på dagis och i skolan. Det är en utmärkt startpunkt för genusdiskussin men också om detta att retas

Ja, det är ju stor hjälp för barnen med stöttning från vuxna! Vi har vid behov pratat både med förskolans pedagoger och andra barns föräldrar* när det behövts lite mer tryck i frågan (inte om just kläder, men om annan pojk/flick-uppdelning och retande). Framför allt var-en-juste-kompis-vinkeln har fungerat, förmodligen för att ”våra” pedagoger varit starkare på det än på genusarbete.

(*föräldrar som vi känt rimligt väl, det skulle nog krävas rätt mycket för att jag skulle uppbåda guts nog för att ta det med en okänd förälder :p)
 
En del förskolor jobbar aktivt med detta, vet jag, men långtifrån alla. Pedagogen på vår förskola är superbra, men hon är ensam bland flera barnskötare som tyvärr inte är lika medvetna. I vårt lilla samhälle skulle det verkligen behövas - det är så sjukt könsuppdelat, flickorna ska vara stillsamma och klädda i volanger och pojkarna ska härja och kläs i jeans och tuffa tryck. Alla pojkar är kortklippta och alla flickor har långt hår. Otroligt trist.
Ett litet off topic inlägg- men anser du alltså att enbart förskollärare är pedagoger? På vår vår förskola jobbar både förskollärare och barnskötare. De jobbar tillsammans med tydliga pedagogiska mål och all personal kallas just ”pedagoger”- vilket förstås är vad de är. Även en utbildad barnskötare har ju en form av pedagogisk utbildning bakom sig och arbetar ju i högsta grad med barn i en pedagogisk verksamhet.

Vi bor i en lite större stad och föräldrarna till barnens kompisar är väl av den mer medvetna sorten, och personalen på fsk likaså, så vi har väl tur där.
 
Ett litet off topic inlägg- men anser du alltså att enbart förskollärare är pedagoger? På vår vår förskola jobbar både förskollärare och barnskötare. De jobbar tillsammans med tydliga pedagogiska mål och all personal kallas just ”pedagoger”- vilket förstås är vad de är. Även en utbildad barnskötare har ju en form av pedagogisk utbildning bakom sig och arbetar ju i högsta grad med barn i en pedagogisk verksamhet.

Vi bor i en lite större stad och föräldrarna till barnens kompisar är väl av den mer medvetna sorten, och personalen på fsk likaså, så vi har väl tur där.

Jag kallar de högskoleutbildade personerna för pedagoger, vilket de ju är. Personer med barnskötarutbildning kallar jag barnskötare. De kan för all del vara pedagogiskt skickliga men har inte den pedagogiska utbildning som motiverar yrkestiteln pedagog.
 
Jag kallar de högskoleutbildade personerna för pedagoger, vilket de ju är. Personer med barnskötarutbildning kallar jag barnskötare. De kan för all del vara pedagogiskt skickliga men har inte den pedagogiska utbildning som motiverar yrkestiteln pedagog.
Där ser vi olika på saken 😉. Jag anser att personer som arbetar i en pedagogisk verksamhet med ett pedagogiskt uppdrag och dessutom har utbildning för det (oavsett om det är en universitetsutbildning eller ej) självklart ska ses som pedagoger - oavsett om yrkestitlarna egentligen är ”förskollärare” (vilket jag antar att du menar när du skriver ”pedagogen” respektive ”barnskötare”. ”Pedagog” är ju ett bredare begrepp som rimligtvis bör innefatta båda kategorierna (och fler yrkesgrupper än bara de två). Att INTE vilja se barnskötare som pedagoger tycker jag nästan känns som en skymf.
Sorry trådkap 😊
 
Senast ändrad:
Där ser vi olika på saken 😉. Jag anser att personer som arbetar i en pedagogisk verksamhet med ett pedagogiskt uppdrag och dessutom har utbildning för det (oavsett om det är en universitetsutbildning eller ej) självklart ska ses som pedagoger - oavsett om yrkestitlarna egentligen är ”förskollärare” (vilket jag antar att du menar när du skriver ”pedagogen” respektive ”barnskötare”. ”Pedagog” är ju ett bredare begrepp som rimligtvis bör innefatta båda kategorierna (och fler yrkesgrupper än bara de två). Att INTE vilja se barnskötare som pedagoger tycker jag nästan känns som en skymf.
Sorry trådkap 😊

Jag känner starkt för att värna förskolelärares särställning i kraft av deras pedagogiska kunnande. Det är ett kunnande som inte kan likställas med en treårig gymnasieutbildning. Båda yrkesgrupperna behövs i förskolan men har olika utbildning och därmed olika roller och funktioner. En är pedagog i kraft av sin utbildning och en är det inte (men kan ju vara en pedagogiskt duktig individ för det).
 
Jag känner starkt för att värna förskolelärares särställning i kraft av deras pedagogiska kunnande. Det är ett kunnande som inte kan likställas med en treårig gymnasieutbildning. Båda yrkesgrupperna behövs i förskolan men har olika utbildning och därmed olika roller och funktioner. En är pedagog i kraft av sin utbildning och en är det inte (men kan ju vara en pedagogiskt duktig individ för det).
Alltså jag är ju HELT med på att förskollärare och barnskötare är olika yrkesgrupper och att förskollärare har längre utbildning och är de som ska ha det övergripande pedagogiska ansvaret på förskolan, men jag anser definitivt att båda professionerna ryms under begreppet ”pedagog”. Det handlar säkert on språkanvändning och hur man ser på uttrycket. Jag känner att det skulle vara jättefel att påstå att delar av vår mycket duktiga och pedagogiskt medvetna personal på förskolan INTE skulle vara pedagoger.
 
Alltså jag är ju HELT med på att förskollärare och barnskötare är olika yrkesgrupper och att förskollärare har längre utbildning och är de som ska ha det övergripande pedagogiska ansvaret på förskolan, men jag anser definitivt att båda professionerna ryms under begreppet ”pedagog”. Det handlar säkert on språkanvändning och hur man ser på uttrycket. Jag känner att det skulle vara jättefel att påstå att delar av vår mycket duktiga och pedagogiskt medvetna personal på förskolan INTE skulle vara pedagoger.

Jag har förklarat vad jag menar med uttycket pedagog och varför jag anser att en yrkesgrupp är det och en inte är det. För mig är denna utvikning avslutad i och med detta.
 
Jag kallar de högskoleutbildade personerna för pedagoger, vilket de ju är. Personer med barnskötarutbildning kallar jag barnskötare. De kan för all del vara pedagogiskt skickliga men har inte den pedagogiska utbildning som motiverar yrkestiteln pedagog.
”Pedagog” är f ö ingen yrkestitel. Exempel på yrkestitlar är t ex lärare, förskollärare, fritidspedagog , barnskötare etc.
 
Jag har förklarat vad jag menar med uttycket pedagog och varför jag anser att en yrkesgrupp är det och en inte är det. För mig är denna utvikning avslutad i och med detta.
Visst! Det finns ju inte mer att säga om vad du tycker. Det är dock inte rätt, eftersom ordet ”pedagog” inte är någon titel för t ex en viss högskoleexamen, som t ex ”förskollärare”. Saxat från Wikipedia: ”Pedagog kallas den som i sitt yrke använder pedagogik i syfte att underlätta och befrämja inlärningen hos den undervisade”
Att då säga att barnskötare INTE är pedagoger tycker jag haltar rejält.
Själv är jag utbildad och examinerad både lärare och ridlärare. Jag anser mig definitivt vara en pedagog i båda rollerna!

Däremot håller jag absolut med dig i att förskollärare har en högre utbildning och djupare teoretiska kunskaper! Självklart! Och absolut ska det vara en skillnad både i lön och i ansvar jämfört med en barnskötare.
 
Det är så sorgligt att det fortfarand är en issue ens :(
Har en dotter som jag klädde i mkt starkafärger som liten, gärna turkos, rosa, lila.. för att hon passade i det o jag älskar det själv ;)
Nu väljer hon själv och det är mkt mörka färger, superhjältar och "coola kläder" enl henne själv. Keps, aldrig solhatt tex.
Och ingen reagerar!
Skönt förstås, men jag vet ju att hade det varit omvänt hade det lyfts på ögonbryn o retats, vet pojkar som inte ens vågar ha rosa piketröja i skolan... Blir SÅ ledsen :(

Försöker prata mkt om det m dottern, dock i vanligt vardagligt prat mer än som lektion, hur viktigt det är att man får se ut precis som man vill!
Vill att det ska bli naturligt för henne, att inte tycka ngn är udda eller konstig!
Att man får älska vem man vill oavsett kön etc.
Hon verkar fatta och säger ofta själv att dylikt är ok men jag önskar att uppmaningarna inte ens skulle behövas :(
 
Spinner vidare på grundfrågan... Självklart ska alla få klä sig etc som de vill och jag reagerar inte ens på småkillar med rosa rosetter. Däremot skulle jag ju förmoda att en vuxen man i klänning antingen var utklädd eller transvestit- vilket i sig han så klart gärna får vara. Undrar om man kommer tänka så om 20 år också eller om modet verkligen blir unisex då. Intressant fundering tycker jag 😊
 
Sonen har ett relativt könsneutralt namn, så ofta räcker det inte i vårt fall, haha. Eller ja, numera är det förstås sällan någon frågar oss föräldrar vad "dottern" heter, men när någon frågar honom ngt i stil med "vad heter en sån här söt flicka då?" så svarar han bara med sitt namn och 9 gånger av 10 förutsätter den som frågat att han är en flicka. När han får nyckel till fel omklädningsrum däremot händer det ofta att personen i kassan ber om ursäkt, men det viftar jag bort. Jag kan gott förstå att man misstar sig, särskilt när han har fläta. Nu börjar dock puberteten närma sig med stormsteg och det ska bli spännande att se om han behåller sin stil eller om han går mer with the flow när han börjar högstadiet!
Han verkar så cool :love:
 
  • Gilla
Reactions: ako
Min son har mycket leggings, tshirts och solhatt i alla möjliga färger, rätt ovanligt för en 2,5 åring. De andra har shorts, tshirt och keps. Gärna skjorta också, helst grått blått eller grönt på sin höjd.

Jag tycker leggings är såå bra, lagom varma, lagom skyddande och mjuka.
men har aldrig fått nån kommentar om hans kön, troligen för att han ser så pass maskulin ut?

jag könade ett barn i rutchkanan fel en gång, sa "vänta på tjejen". varpå tjejen sa "jag är kille". ok svarade jag med ett leende. Kände att det viktiga där var att vi vuxna avdramatiserar det. Helt irrelevant vad personen har för kön, jag råkade helt enkelt bara säga fel.

Min son har tills nyligen sagt "tjejen" om alla oavsett kön. Det kan förbrylla folk, de blir obekväma men vill inte rätta en 2åring.
 
Äsch bryr mig inte alls. En tant sa att min dotter var en himla söt pojke i lekparken. Ja eller hur sa jag bara glatt. Varför ska jag bry mig om vad någon random tant jag aldrig kommer träffa igen tycker eller tror?
 
Spånar vidare: vad kan det bero på att småbarns färgskalor är så enormt könade? Jag menar, vuxna män och kvinnor klär sig sällan i enbart blått eller rosa liksom.
Jag gissar hejvilt men tänker att i vuxen ålder är det betydligt enklare att se vilket kön någon tillhör medan barn är mer androgyna och därmed uppstår behovet att visa könet på annat sätt.
 
Fast varför har man behov av att visa vad barnen har för kön? Är det för att andra eller en själv ska kunna relatera med barnet?
Om ingen kunde gissa könet på barnen så skulle vi antagligen få en trevligare värld och bli behandlade ut efter person istället för sitt kön. Inga förväntningar på tuffa små killar och blyga små tjejer.

Jag tror att de allra flesta som går utanför normen med kläder på barnen bryr sig inte om barnen egentligen blir felkönade utan det är sättet hur omgivningen hanterar situationen om att de inte kan köna eller felkönar.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3 4
Svar
77
· Visningar
5 132
Senast: susanne
·
Äldre Eftersom jag gillar att låta mina tre barn ärva varandras kläder så har min 6 åriga dotter även de äldre sönernas kalsonger i sin lilla...
4 5 6
Svar
103
· Visningar
10 104
Senast: Vogue
·
Övr. Barn En "vän" till mig hade härom dagen skrivit på fb att hon tyckte att det krävdes föräldrakörkort eftersom det fanns klackskor till små...
5 6 7
Svar
120
· Visningar
11 452
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Resultat på HD-röntgen
  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp