Sv: Sena startlistor!!!
*kl*
"Förr i tiden" stod det i ryttarmeddelandet (som då skulle vara ute 1 v före tävling, kom oftast på måndagen) hur dags klassen startade, hur många startande det var i klassen och vilket startnr man själv hade. Ofta kunde man kvällen innan ringa och få sin starttid (efter att man hade ringt och startanmält ett par timmar tidigare, samtidigt med alla andra, ett evigt ringande var det). Jag har erf både som tävlande och arrangör (främst i dressyr), och jag tror att alla parter skulle vinna på att 1. klassen stängs när den är full istället för att bortlottningar tillämpas. 2. preliminära startlistor kommer ut i god tid (minst 5 dagar, gärna en v före tävling) 3. fasta starttider tillämpas - dessa behöver inte komma ut förrän dagen innan.
Min erfarenhet är att de flesta är ganska nöjda med en prel startlista - även om det är en del ändringar blir det ju sällan mer än någon timmes förändring. Vet man inte om man startar först el sist i en klass med 40 startande kan det däremot skilja ca 6 timmar. Är det dessutom klass nr två el tre som startar "därefter" och man inte vet antalet startande i klasserna kan det skilja ännu mer. Jag har uppfattningen att de flesta hellre har en prel lista som ändras än total ovisshet.