Sena startlistor!!!

gunhild

Trådstartare
Jag blir galen på detta snart. Varför är så många klubbar så sena med startlistor? Det krävs ändå lite planering att åka iväg och lite framförhållning skulle vara bra. Det är sagt att senast en vecka innan tävling ska startlistor finnas men tycker aldrig att det gör det. Hur ska man kunna be ngn om hjälp när man inte ens vet när man ska starta? Kan vara lite knepigt att börja leta medhjälpare två dagar innan. Det borde vara obligatoriskt att lägga ut startlistor senast en vecka innan tävlingen :mad: Ville väl mest bara avreagera mig lite :devil:

Sv: Sena startlistor!!!

Min klubb slår nog alla rekord, startlistorna brukar komma nån gång vid 9 kvällen innan tävling, iofs är det klubbtävlingar men ändå.

Låter underbart! Då har du ju gott om tid på dig att planera, hela natten ju ;)

Anledningen är att det GÅR INTE göra ens något sånär rättvisande starlistor en vecka innan tävling.
Och det beror helt och hållet på er tävlande.
Det byts hästar och klasser och ryttare faan vet vad ända in i sista minuten.

Däremot ska ryttarmeddelande och hästnummer vara tillgängligt för de tävlande minst 5 dagar innan (TR) så man vet om man får starta.

Jag var jätteduktig en tävling och la ut preliminära startlistor 5 dar innan tävlingen, och fick sen massor av strykningar. (Lagtävling där tre hela lag strök sig pga sjukdom i resp stall)
Har aldrig fått så många sura samtal om att startlistorna ändrades typ varje dag.

Senast ändrad:

Anledningen är att det GÅR INTE göra ens något sånär rättvisande starlistor en vecka innan tävling.
Och det beror helt och hållet på er tävlande.
Det byts hästar och klasser och ryttare faan vet vad ända in i sista minuten.

Precis! Har själv varit med och planerat ett antal tävlingar upp till Regional medelsvår. Och om dessa ryttare kunde bara så snälla att bestämma sig i tid och inte hålla på att byta klasser och stryka hästar mm. Så skulle startlistorna kunna komma upp bra mycket tidigare! På vår klubb kommer den defenitiva startlistan upp vid ca 21.00 kvällen innan. Och den preleminära kommer upp 5-6 dagar innan. Ändringarna är ej stora men alltid retar det någon! vi har även fasta starttider (dressyr).

Men som sagt arrangörerna gör så gott det kan men när det ringer nån kl 20.00 kvällen innan och vill stryka sig så har man inte så stort val. så jag skulle vilja säga skärpning till ryttarna och inte arrangörerna! ibland blir man grå hårig av alla ändingar och arga ryttare!

Det finns ju två sidor av saken. Har inte tänkt på det faktiskt, speciellt som jag själv bara strukit mig 1 gång och då pga av en hovböld. Kan förstå att det blir bekymmer när det blir för mkt. Men jag har inget emot att startlistorna ändras, brukar ändå inte skilja så mkt. Vill mest veta om jag startar kl 9 eller kl 16. Visst rider jag första klassen vet jag att det blir på fm men det kan ju vara allt från 9 till 13 vilket är stor skillnad.

Jag gillar när det är preliminära startlistor uppe i hyffsad tid och sen är det helt ok att inte lägga ut starttider förrän dagen innan om det skulle behövas. Jag kan ju tänka lite själv oxå :) om jag t ex rider som nr 10 i en klass som börjar 9 så vet jag ju på ett ungefär när jag startar, även om det skulle vara strykningar och ändringar så brukar det inte blir så mkt skillnad i tid. Att det uppdaterats ofta kan jag inte förstå att ngn klagar på, det är bara bra tycker jag. Det känns proffsigt att ändringar medelas så fort som möjligt.

Vill bara säga också att jag inte menade att klanka ner så mkt på arrangörerna, de flesta gör ändå ett bra jobb och det är uppskattat att folk ställer upp och jobbar så att vi ska kunna tävla :) Men jag hade blivit väldigt glad om startlistorna kunde komma lite tidigare hos en del klubbar :)

Man skulle faktiskt kunna klanka lite på förbundet också som gjort det möjligt att återta sin anmälan så sent som 5 dagar innan tävlingstart
(dvs avanmäla sig utan att behöva betala anmälningsavgift)
Använder man sig dessutom av Tdb så är det ingen mening att ladda ner anmälningarna tidigare för att göra en preliminär startlista tidigt, om några då återtar sin anmälan kan det gärna bli lite rörigt, upplever iallafall jag.

Vi som började tävla "innan internet" klarade oss då alldeles utmärkt utan att se några startlistor. Jag tror man har blivit för bortskämd på senare tid. Förr fick man ryttarmeddelandet på posten 2-3 dagar innan tävlingen det var allt.
Visst är det trevligt att se startlistor, men dom som kommer ut en vecka i förväg är ju ändå väldigt preliminära...

Man skulle faktiskt kunna klanka lite på förbundet också som gjort det möjligt att återta sin anmälan så sent som 5 dagar innan tävlingstart
Använder man sig dessutom av Tdb så är det ingen mening att ladda ner anmälningarna tidigare för att göra en preliminär startlista tidigt, om några då återtar sin anmälan kan det gärna bli lite rörigt, upplever iallafall jag.

Vet ett par stycker som mer eller mindre satt det i system. De anmäler sig till alla tävlingar men åker inte ens på hälften...:S

Trodde jag skulle stryp en av dessa för ett tag sedan, då ett stort antal blev bortlottade från en tävling, och denne sedan väljer att stryka sig för att hon inte hade lust. Då var det iof bara dagen innan och ingen avg återbetalas men iaf...

för mig brukar det bara så att jag är jättenervös inför tävlingen att jag sitter två tre veckor innan och klickar som en galning för att kolla om startlistorna har kommit.
Kan inte vänta tills en vecka innan, hur står ni ut med typ 2-3 dagar innan? xO xD
*sorry för rörigt inlägg*

Hur gjorde ni då? Var ni på plats kl 9 på morgonen oavsett när ni sen startade? Eller ringde till arrangören? Nu tävlar jag ju dressyr och en klass tar rätt lång tid. Första rytttaren kan starta 9 och sista runt 13 om det är många starter. Kanske annorlunda med hoppning, då går det lite fortare :) Vet att i mina ungdoms dagar så skickade man in anmälan via post och fick startlistor, ryttarmeddelande och hästförteckning i brevlådan på mån eller tis samma vecka. Ibland ons om de var sena.

Men visst har jag förståelse för arrangörerna när folk bara avanmäler hur som helst. Varför anmäla om man inte tänker starta?
Kanske inte så dumt att införa att man inte ngn startavgift tillbka utan läkar eller vet intyg? Kanske skulla sålla bort en del. Det låter väldigt respektlöst mot arrangören att göra så som en del beskriver.

Tänk på att det är folk som sitter och gör listorna på sin fritid...

Jag fattar inte hur ni orkar ha det på det där viset, med ändringar och efteranmälningar och avanmälningar.

För mig är det självklart att efter sista anm.dag är det kört att få vara med, stryker man betalar man startavgift oavsett intyg, utan giltlig anledning kan man tom få anmälningsförbud i några dagar.

Minns att jag blev jättechockad första gången jag tävlade western och insåg att man kunde efteranmäla :O helt sjukt att man ska kunna se motståndet innan man anmäler.

Minns att jag blev jättechockad första gången jag tävlade western och insåg att man kunde efteranmäla :O helt sjukt att man ska kunna se motståndet innan man anmäler.

Det kan du ju inom hoppning och dressyr oxå om anmälan går via tävlingsdatabasen.

*kl*
"Förr i tiden" stod det i ryttarmeddelandet (som då skulle vara ute 1 v före tävling, kom oftast på måndagen) hur dags klassen startade, hur många startande det var i klassen och vilket startnr man själv hade. Ofta kunde man kvällen innan ringa och få sin starttid (efter att man hade ringt och startanmält ett par timmar tidigare, samtidigt med alla andra, ett evigt ringande var det). Jag har erf både som tävlande och arrangör (främst i dressyr), och jag tror att alla parter skulle vinna på att 1. klassen stängs när den är full istället för att bortlottningar tillämpas. 2. preliminära startlistor kommer ut i god tid (minst 5 dagar, gärna en v före tävling) 3. fasta starttider tillämpas - dessa behöver inte komma ut förrän dagen innan.
Min erfarenhet är att de flesta är ganska nöjda med en prel startlista - även om det är en del ändringar blir det ju sällan mer än någon timmes förändring. Vet man inte om man startar först el sist i en klass med 40 startande kan det däremot skilja ca 6 timmar. Är det dessutom klass nr två el tre som startar "därefter" och man inte vet antalet startande i klasserna kan det skilja ännu mer. Jag har uppfattningen att de flesta hellre har en prel lista som ändras än total ovisshet.

Det kan du ju inom hoppning och dressyr oxå om anmälan går via tävlingsdatabasen.

Men nu var det ju western jag skulle tävla i när jag förstod att det gick att efteranmäla, inte hoppning eller dressyr. Jag hade inte fattat att det fanns tävlingar som tog emot efteranmälningar innan eftersom det inte är tillåtet i "min" gren.

Jag håller med dig! Det viktigaste är att man vet ungefär, exakta starttider kan komma dagen innan det räcker gott och väl. Hellre en tidig preliminär lista som ändras lite än än en sen lista som är definintiv.

Min klubb slår nog alla rekord, startlistorna brukar komma nån gång vid 9 kvällen innan tävling, iofs är det klubbtävlingar men ändå.

Klubben jag var hos och tävlade för någon vecka sen hade lagt ut startlistor en vecka innan tävling. Sen förlistar man sig på dessa och åker dit enl de. Min start blev 3 timmar försenad...

Fast enl. Tr så ska det finnas defenitiva startlistor kvällen innan.
så i ditt fall måste klubben gjort fel!

Nu är det ändrat från i år till 7 dagar innan för hoppning och på dressyr har det alltid varit dagen för anmälningstidens utgång.

Jag som arrangör tycker förstås att det är bra med ändringen till 7 dagar för hoppning, men vet många hoppryttare som inte gillar ändringen alls.

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
1 621
Senast: Lady_S
·
Småbarn En fråga om kontakt med vården när det gäller hyfsat "vanliga" sjukdomar hos små barn. Vi har precis kommit ut på andra sidan av en...
Svar
19
· Visningar
1 371
Senast: tomte
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 463
Senast: Edla
·
Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 452
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka