Senast tagna bilden..

Sv: Senast tagna bilden..

Så snygg!
Dessutom snyggt med en saluki som inte är sådär jättesmal- mycket finare när man inte ser höftben som sticker upp etc.

Och innan jag får alla på mig- jag har förstått att de är svåra att få upp i hull, men de är oavsett finare såhär :)

Josefiine: Så söt!

*kl*

de senaste på emperor. (obs lånad kamera så jag kan inte alla inställningar om ni undrar varför kvaliteten är så skiftande)
DSCF6202.jpg

DSCF6196.jpg

Emperor poserar en gång..
DSCF6006.jpg

för att sedan tröttna på att vara snygg och istället se till att skifta färg.. *suck*
DSCF6013.jpg

DSCF6014.jpg

DSCF6016.jpg

Så snygg!
Dessutom snyggt med en saluki som inte är sådär jättesmal- mycket finare när man inte ser höftben som sticker upp etc.

Och innan jag får alla på mig- jag har förstått att de är svåra att få upp i hull, men de är oavsett finare såhär :)

Nog för att man ska se höftbenen, (och det gör man även på min lilla dam), men jag lovar att om jag inte har någon hund det är fel på så kommer ingen någonsin se att mina hundar är smalare än min unghund är nu :)

Jag tycker förövrigt att det är lustigt det där med "svåra att få upp i hull"... Trots flera år på kennel (som aldrig har färre än 20 vinthundar) så har jag bara träffat två hundar som är svåra att få i mat - och de började äta fint med lite vatten på maten och ökad motion. Jag förstår helt enkelt inte hur folk gör för att få nästintill magra hundar som inte vill äta :confused:
Eller ja, afghanen här på buke är väl ett undantag :p

Senast ändrad:

Jag tycker förövrigt att det är lustigt det där med "svåra att få upp i hull"... Trots flera år på kennel (som aldrig har färre än 20 vinthundar) så har jag bara träffat två hundar som är svåra att få i mat - och de började äta fint med lite vatten på maten och ökad motion. Jag förstår helt enkelt inte hur folk gör för att få nästintill magra hundar som inte vill äta :confused:
Eller ja, afghanen här på buke är väl ett undantag :p

Jag tror att det är ganska stor skillnad på att ha två eller fler hundar som man ger mat samtidigt, jag har fått för mig att det beror delvis på konkurrensen att Faiza inte är så intresserad av sin mat (så fort katten kommer och börjar äta av den tex äter hon oftast upp efter det). Men det kanske är ganska ovanligt att det är så, även om de är ensamma.

Jag tycker allt att du kan lägga in lite fler bilder, jag är lite överdrivet förtjust i svarta, stora "skäggisar" :angel:

Jag tror att det är ganska stor skillnad på att ha två eller fler hundar som man ger mat samtidigt, jag har fått för mig att det beror delvis på konkurrensen att Faiza inte är så intresserad av sin mat (så fort katten kommer och börjar äta av den tex äter hon oftast upp efter det). Men det kanske är ganska ovanligt att det är så, även om de är ensamma.

Jo, konkurrensen gör nog helt klart sitt, men även när jag haft bara en hund hemma (vilket jag trots allt haft större delen av tiden med hund) så har de ätit kanonbra. Wahidah har bott ensam nästan hela tiden sina första 9 månader och aldrig missat en måltid i hela sitt liv och enda gången hon varit lite smal har varit när hon växt så det knakat och jag inte hunnit med att öka fodergivan. Zala hade jag hemma ensam 9 månader, hon var tjockis då :angel:, en annan hund som jag haft hemma i någon månad har också ätit fint. De hundar jag känner som bor ensamma har också ätit bra, förutom några få då som ägarna säger att äter dåligt.
Jag säger inte att någon gör fel på något vis, men jag är riktigt nyfiken på hur det kommer sig att det blir som det blir. (dock är det kanske inte en diskussion som ska föras i en bildtråd :p)

Ang kräsenhet/svårföddhet. Jag har haft två - båda greyhounds som var SVÅRA att hålla i hull. Tiken gick det, hanen var omöjligt. Båda var kräsna, tiken gick dock att lura med 'godismat'. Men hanen, han hade aptit som en fågel. Han lämnade rå köttfärs till och med.. Han blev helt enkelt 'mätt' så fort, oavsett hur många och små mål man delade det på.

Han skulle BEHÖVT äta 10 - 12 dl högenergifoder, jag kunde vara GLAD om jag fick i honom 5 dl..

Tiken samma behov, henne gick det hyfsat att ge fri tillgång, och så två 'extramål' med köttfärs/ägg/olja. Men hanen..

Det är så SKÖNT att ha en 'äter allt, tills skålen är slut, med god aptit' så det är inte sant =)

Tillägg. Konkurrens gjorde nada.

Senast ändrad:

Förlåt för trådkap...

Nej, det är svårt för det känns ju som man gör något fel. Jag har provat ett par olika foder (det jag ger nu har jag hört att även kräsna (vint)hundar brukar sluka) och hon äter glupskt de första dagarna, sedan är det inte intressant längre.

Jag försöker att ta bort skålen och lära henne att hon ska äta vissa tider, men tycker inte det hjälper. Nu ger jag henne ett extra mål en gång om dagen bestående av välling, olja och ägg, men samtidigt vill jag inte ge henne för mycket annat, med tanke på att hon skulle bli ännu kräsnare.

För mina fungerade fri tillgång bäst, då fick jag i dem mest mat sett/dygn. Om de fick gå och ta ett par kulorna när de hade lust. Provade 'allt' innan, men det var det som fick i dem mest mat. Hade sådan tur så det fungerade trots flera hundar ha framme hela tiden, annars är det ju knepigare.

Herregud, BADAR ni NU?! :eek:
Första bilden tyckte jag var underbar :D Jag älskar att se när två hundar av samma ras och färg går bredvid varandra på det där sättet :love:

Man SKA se höftbenen också alltså? (rasstandard?)
Intressant läsning för övrigt, ursäkta OT :angel:
Har som sagt noll erfarenhet av vinthundar.
Men är de både svåra att få att äta och svåra att få upp i hull eller?

Ang. badning, vaddå, det är senare halvan av maj. Inte för att jag badat i år men JAG hade lugnt kunnat bada såhär års. (vad hunden skulle säga om saken har jag ingen aning om).

Jag har badat sen påsk :angel: Fast idag var första gången iår som det var skönt :)

Vad kul att höra från dig som tar så underbara bilder själv att första bilden var fin.. :o

I rasstandarden står det nästan ingenting om hur en saluki ska se ut, faktiskt. Men, om man inte ens kan skymta höftknölarna på en saluki så är den antingen fet eller riktigt märkligt byggd.

Kolla på de här två bilderna.
Båda är på min gammelhund. På första bilden bor hon på kenneln och är fet. På andra bilden har hon bott hos mig i 2½ månad och är bara lite smårund. Där kan man skymta höftknölarna.
untitled-1-copy_38114896.jpg

En saluki har tunn päls, tunn och tajt hud och inget direkt underhudsfett. Det gör att man lätt "ser allt". Att man skymtar höftknölar, revben och ibland någon ryggkota betyder inte att hunden är för smal. Dock ska det självfallet inte gå till överdrift. Dock vill jag nog säga att det är vanligare med för tjocka salukis än salukis i bra hull och så finns det några som är för smala.

Jag har badat sen påsk :angel: Fast idag var första gången iår som det var skönt :)

Vad kul att höra från dig som tar så underbara bilder själv att första bilden var fin.. :o

Jises :D
Jag är världens badkruka (har inte badat på många år, förrän förra sommaren då jag badade EN gång) men unghunden älskar att bada och gamlingen doppar gärna tassarna lite, så jag ska nog försöka ta mig ner i vattnet lite i sommar...

Tackar :D
Tänk på när du fotograferar på att försöka hålla kameran i hundens höjd. Om du kryper ner och försöker att inte hålla kameran högre än hundens manke (och absolut inte högre än hundens huvud) så kommer det bli stor förändring i bilderna och jag är övertygad om att du kan fota fantastiska bilder bara du tränar lite och funderar över vilka vinklar som gör sig bäst att fota ur.
Just det att vara för högt upp är det absolut vanligaste felet man gör när man fotograferar hundar.
Någon gång kan man t.o.m. prova att lägga sig ner på backen.
När jag fotograferade den här bilden så låg jag platt ner på mage och stödde mig på armbågarna för att komma upp liiite.
http://ninniosterholm.se/wahidah/waha1.jpg

Liknande trådar

Övr. Hund Så här ser mallen ut enligt ChatGPT. Beskrev att hon var glad, gillade att springa och hade stora öron :D Fyll på med era bilder! 2 3
Svar
42
· Visningar
3 600
Senast: Asko
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 215
Senast: __sofia__
·
Hundavel & Ras Fått ett erbjudande som ni kan få ge råd kring. Vill ha en hund till men inte en valp så rådfrågat uppfödaren. Hon har nu en ung tik...
Svar
17
· Visningar
1 071
Senast: gullviva
·
Övr. Hund Hur gör ni andra när ni ska resa, och inte kan ta med hunden/hundarna? Jag har tidigare kunnat lämna hundarna till svärmor, men nu är... 2 3
Svar
53
· Visningar
3 611
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka