Seniorkoll

Bukefalos 30 år!

Megara måste ju sederas innan vi kan ta blodprov på henne så de brukar ta urin på samma gång vilket är praktiskt. De lägger ett bäcken/skål(?) under henne och klämmer henne på magen så kommer det ut. Däremot brukar det bli besvärligare med blodprovet. Är det någon idé att ta blodtryck om Megara är knockad? Likadant att lysa igenom ögonen? Och är det ok att vaccinera samtidigt? Det är ju det smidigaste isof.
Nä, det är ingen idé att kolla blodtryck när hon är knockad. Däremot kan det vara en idé att kolla hennes ögon eftersom högt blodtryck kan ge vissa förändringar på blodkärlen i ögonen.

Vaccinera kan ni absolut göra. Vi brukar ge vaccin när vi ser att djuren börjar vakna lite.

Ja, lite snopet. Skulle ju öka priset med mer än det dubbla. Men det verkar som de bara har en som gör ultraljud och hon jobbar nog inte heltid där längre. Kanske därför.
Ja, men man måste ju inte heller använda UL för att ta urinprov. Men om ingen där känner dig bekväm med det då är det ju så tyvärr! Är det helt omöjligt för dig att ta urinprov hemma? Om du stänger in henne i eget rum?

Ja, men man måste ju inte heller använda UL för att ta urinprov. Men om ingen där känner dig bekväm med det då är det ju så tyvärr! Är det helt omöjligt för dig att ta urinprov hemma? Om du stänger in henne i eget rum?

De påstår att det bara går med ultraljud. Jag har i nuvarande bostad ingenstans att stänga in. Enda rummet som har dörr är badrummet och den går inte att stänga så pass att ingen kan ta sig ut. Gammalt hus, gamla dörrar. Allt är snett. Jag letar hus att köpa, då blir det förhoppningsvis annorlunda. Även om min ångest slår i taket av att stänga in en katt själv i ett rum. Jag är livrädd för att det ska resultera i osämja i gruppen då åtminstone en av dom går igång på ljud.

De påstår att det bara går med ultraljud. Jag har i nuvarande bostad ingenstans att stänga in. Enda rummet som har dörr är badrummet och den går inte att stänga så pass att ingen kan ta sig ut. Gammalt hus, gamla dörrar. Allt är snett. Jag letar hus att köpa, då blir det förhoppningsvis annorlunda. Även om min ångest slår i taket av att stänga in en katt själv i ett rum. Jag är livrädd för att det ska resultera i osämja i gruppen då åtminstone en av dom går igång på ljud.
Har du möjlighet att söka dig till en annan klinik? Min veterinärkollega är av den sorten att hon hellre tar cysto "blint" än mha ultraljud så vi tar urinprov på typ varannan patient vi får in (medicinska utredningar). Det tar typ 1 min för att få ut ett urinprov. Förutsatt det finns tillräckligt med urin i blåsan.

Har du möjlighet att söka dig till en annan klinik? Min veterinärkollega är av den sorten att hon hellre tar cysto "blint" än mha ultraljud så vi tar urinprov på typ varannan patient vi får in (medicinska utredningar). Det tar typ 1 min för att få ut ett urinprov. Förutsatt det finns tillräckligt med urin i blåsan.

Ja, den möjligheten finns förstås. Har ju kontakt med en veterinär till, den som berättade att urinprov är bra att göra. Ska kolla med henne om hon gör det med nål. Hoppas ju köpa hus i grannkommun snart, de har också flertaletet kliniker som jag kan kolla med.

Samma här, går mycket fortare både för mig och för katten att ta det blint än krångla med UL.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka