Seniorlarm för promenader vid lättare demens

Bukefalos 30 år!

monster1

Trådstartare
Min pappa börjar bli så dement att han ibland glömmer hur man använder telefonen (eller det har hänt en gång nu, men det lär väll bli fler). För att han inte ska bli helt låst hemma tänkte jag att man kunde underlätta för honom och mamma genom att se till att han har ett enklare larm som går till mamma om han liksom glömmer bort hur han tar sig hem/vart hem är. Det verkar ju finnas en rad olika modeller, är det någon vars föräldrar testat någon av dessa?
https://www.sensorem.com/sv/trygghe...9SQGCNtDoexSWTHh2zMU1-Yv7GXBrmwcaAiG8EALw_wcB
https://shop.minifinder.com/sv/sake...wcB&gbraid=0AAAAADN9YVxVA9jkZthK0u2kAhLbiLKGW

Min pappa börjar bli så dement att han ibland glömmer hur man använder telefonen (eller det har hänt en gång nu, men det lär väll bli fler). För att han inte ska bli helt låst hemma tänkte jag att man kunde underlätta för honom och mamma genom att se till att han har ett enklare larm som går till mamma om han liksom glömmer bort hur han tar sig hem/vart hem är. Det verkar ju finnas en rad olika modeller, är det någon vars föräldrar testat någon av dessa?
https://www.sensorem.com/sv/trygghe...9SQGCNtDoexSWTHh2zMU1-Yv7GXBrmwcaAiG8EALw_wcB
https://shop.minifinder.com/sv/sake...wcB&gbraid=0AAAAADN9YVxVA9jkZthK0u2kAhLbiLKGW

Airtag? Hade mormor på rullatorn, det var smidigt för att lokalisera henne.

Kan han lära sig nya prylar finns ex armbandsklocka med ringfunktion, där man kan lägga in de som får ringas upp och man ser bild på den som ska ringas, de har även gps inbyggd.

De fungerar väl inte utan basenheten som är inomhus?
Det kanske inte heter trygghetslarm, men det finns hjälpmedel att få ifrån kommunen. Det var inte min förälder som blev erbjuden så jag vet inte detaljerna eller exakt namn på hjälpmedelet som erbjöds.

Men det skulle hjälpa till när den demente vandrade ifrån hemmet.

Airtag? Hade mormor på rullatorn, det var smidigt för att lokalisera henne.

Kan han lära sig nya prylar finns ex armbandsklocka med ringfunktion, där man kan lägga in de som får ringas upp och man ser bild på den som ska ringas, de har även gps inbyggd.
Han vill kunna ring upp mamma, det är en trygghet för honom. Hon kan redan se vart han är via följ min iPhone.

Han vill kunna ring upp mamma, det är en trygghet för honom. Hon kan redan se vart han är via följ min iPhone.
Om någon kan hjälpa honom att fixa, så går det ju att skapa en genväg för att ringa ett visst nummer på iPhone (det blir alltså en ikon på hemskärmen som direkt ringer numret när man trycker på den). Det går ju tex att ha enbart den ikonen på ”första” hemskärmen så att det är enkelt att se/hitta. Vet inte om det är rätt lösning för honom, men ett tips iaf.

Om någon kan hjälpa honom att fixa, så går det ju att skapa en genväg för att ringa ett visst nummer på iPhone (det blir alltså en ikon på hemskärmen som direkt ringer numret när man trycker på den). Det går ju tex att ha enbart den ikonen på ”första” hemskärmen så att det är enkelt att se/hitta. Vet inte om det är rätt lösning för honom, men ett tips iaf.
Nej det är nog inte aktuellt, men tack. Jag undrade mest om någon hade testat de larm med gps som finns på marknaden.

Här i USA finns det något som heter AngelSense, som är en GPS som skickar en alert till dig om personen går utanför sin vanliga rutt. De har en klocka specifikt för seniorer och flera alternativ för barn osv.

Här i USA finns det något som heter AngelSense, som är en GPS som skickar en alert till dig om personen går utanför sin vanliga rutt. De har en klocka specifikt för seniorer och flera alternativ för barn osv.
Ja, de jag har länka till i trådstarten är en sådan typ eller det är en GPS med larm på som du kan ringa till och trycker användaren på knappen så ska den ringa upp den man angivit som konkaktperson. Jag undrade om någon testat dom och visste om de var bra.

Jo?
Det finns klockvarianter som fungerar utanför hemmet. Vi har både på boendet jag jobbar där vi ser vart de tar vägen samt att min mamma har ett som larmar om hon trillar, som har GPS. Fungerar i hela kommunen.
Jobbar du i stockholms kommun? För vad jag förstår så erbjuder inte alla kommuner den typen av larm utan de flesta larm som erbjuds är sådana som är knutna till hemmet.

Nu var min farmor väldigt anti att ha på sig någon form av någonting för att känna sig mer trygg, och även mer dement än vad din far verkar vara - även om hon hade velat ha något med sig för trygghet hade hon glömt det.
Vad vi gjorde var att vi såg till att det alltid fanns en jacka hon gillade i hallen, för hon gick aldrig ut utan jacka tack och lov, i den hade vi en liten GPS tagg som vi sydde fast lite halvgömt.
Hon kunde vandra iväg när som helst, och ofta var hon rejält arg när hon drog iväg.

Den hette minifinder tror jag. När jag tittar på hemsidan är det den lilla taggen där jag känner igen i alla fall. Fungerade toppen. Användes bland annat när hon gick ut i -15 mitt i natten. Hon hade tofflor, pyamasbyxor och tunn t-shirt (som sagt som tur är tog hon alltid jackan också!). Då sprang dock en av hennes gamla elever på henne och lyckades prata med henne så hon satte sig i bilen och hon kunde skjutsa hem farmor. Så farfar som var på väg ut för att hämta henne slapp. Fördelen med att bo i en rätt så liten stad där den demente varit högt älskad av många människor :love:

Min mamma som nyss fyllt 90 år har en seniormobil - Doro Leva L21 - där det finns en säkerhetsknapp, trycker hon på den ringer telefonen upp ett förvalt nummer, svarar ingen där går det vidare till nästa nummer. Hon har sin inställd på att ringa mig först och sen min bror (eftersom min bror bor väldigt mycket längre bort). Visst har det hänt att hon råkat trycka på knappen av misstag men hellre det än att hon inte har funktionen igång.

Mamma är helt klar i huvudet men hon bor ensam och har råkat gå och falla några gånger så jag tycker det är jätteskönt att hon har den här funktionen i sin telefon (som hon bär med sig inomhus, det är en liten smidig viktelefon så den är lätt att ha med sig). Hon skulle nog aldrig överväga någon annan form av trygghetslarm, men det här är hon helt okej med.

Sådan här hade vissa barn för tio år sedan
https://www.tre.se/handla/smartwatch/barn
De verkar smarta och enkla.

Tre knappar att ringa med. Man ser var personen är.

Nu var min farmor väldigt anti att ha på sig någon form av någonting för att känna sig mer trygg, och även mer dement än vad din far verkar vara - även om hon hade velat ha något med sig för trygghet hade hon glömt det.
Vad vi gjorde var att vi såg till att det alltid fanns en jacka hon gillade i hallen, för hon gick aldrig ut utan jacka tack och lov, i den hade vi en liten GPS tagg som vi sydde fast lite halvgömt.
Hon kunde vandra iväg när som helst, och ofta var hon rejält arg när hon drog iväg.

Den hette minifinder tror jag. När jag tittar på hemsidan är det den lilla taggen där jag känner igen i alla fall. Fungerade toppen. Användes bland annat när hon gick ut i -15 mitt i natten. Hon hade tofflor, pyamasbyxor och tunn t-shirt (som sagt som tur är tog hon alltid jackan också!). Då sprang dock en av hennes gamla elever på henne och lyckades prata med henne så hon satte sig i bilen och hon kunde skjutsa hem farmor. Så farfar som var på väg ut för att hämta henne slapp. Fördelen med att bo i en rätt så liten stad där den demente varit högt älskad av många människor :love:
Ja bara airtag hade nog inte varit några problem att lösa. Han tar ju med sig telefonen med, så det går att följa den. Det är just det där med att han själv vill kunna ringa men inte har förmågan som vi inte löser.

Ja bara airtag hade nog inte varit några problem att lösa. Han tar ju med sig telefonen med, så det går att följa den. Det är just det där med att han själv vill kunna ringa men inte har förmågan som vi inte löser.
Deras produkter verkar ha någon form av samtalsfunktion också.
Du kan ju höra med dem om hur den funkar, kanske kan man bara lägga in en person att ringa till eller så, och att det är enkelt att komma till samtal och ringa så kanske han kan lyckas med det?

Annars... enklare telefon? Lära honom att ringa genom ICE funktion så behöver han inte komma ihåg hur man tar sig till telefonappen eller sitt lösenord?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka