Senskydden passar inte!!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare twilson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 19
  • Visningar Visningar 1 420
T

twilson

Hallå!
Jag är i akut behov av senskydd! Nu är det så att min D-ponny har ganska "grova" ben så ponnysenskydd skyddar knappt runt kotan :p . Köper jag fullstorlek så blir problemet istället att de blir för höga, och det är ju inte så kul o klippa av dom, jag vill ju ha lite fina tävlingsskydd... Jag har provat Veredus, Eskadron (vanliga och med fårskinn) och Hexa (Jacson) och Hampa Pro(nåt sånt) även Olympus eller vad de heter. På Olympus passar cob hyffsat bra, men då måste jag ju klippa av dom! Är det någon som vet hur jag ska göra eller måste jag helt enkelt klippa av dom? Finns det "cobstorlek" på Veredus? Jag provade small, men dom får ju inte bli mkt högre (jag kanske är lite petig med sånt??). :crazy: Har även haft problemet att jag inte kan få åt kardborrebanden runt benen, det problemet hade jag mest med Hampa och Eskadron med fårskinn (så mkt fluff ;) ) Nu har jag Hexa men de är i minsta laget, och dessutom ganska slitna... Finns det några korta och breda senskydd?? :confused:
Jag tar tacksamt för alla svar!!:bow:

Sv: Senskydden passar inte!!!

Har samma problem som du på min lilla tjockbenade nordsvenska travare! vill ju oxå ha snygga tävlingsskydd men verkar totalt omöjligt att hitta några som passar:crazy:

Veredus tycker jag är vidare än många andra, medium i dem tycker jag är något kortare och mycket vidare än tex. eskadrons fullstorlek.
Vet inte hur mycket det skiljer mellan small och medium i höjd dock.

Jag har Catago Pro-skydden i storlek full till min D-ponny med grova ben. Ponny är för smalt runt för honom, dessutom lite för låga. Full i andra skydd är för höga och skaver bakom knäet. Men catago skydden är super på honom.

jag har verdus i stl S till mitt hlb på 170 cm med rejäla ben så de måste gå.

Okej, jag tycker att ponny är lagom på höjden så..:crazy: men jag ska definitivt kolla in både Catago Pro-skydden och Veredus medium. Veredus i ponny var för smala runt, men om medium inte är så mkt högre så borde väl det funka :) Om de är lite högre skulle man ju vilja ha nåt sånt som Eskadrons, typ flexi soft. Men äre nån som vet hur det blir och hur "allvarligt" det är att senskydden är för höga? Jag är som ganska petig med det och kolla att skyddet inte tar i knät bak om man böjer benet. men hur allvarligt är det?? :confused:
Tack för svaren! :D

Det är väldigt viktigt att skydden inte är för långa, då hämmar man hästens frambensteknik när man hoppar.

ok, men då är det ju bra att jag är noga! Det borde vara uppskrivet mått på skydden, alla märken är ju så olika!!

När denna trånd ändå är på G kanska nån kan hjälpa mig oxo;)
Har ett liknande problem men "tvärt om".

Har en fullblodskille men jättetunna fina små ben. på höjden skulle han behöva full men i tjocklek ponny eller cob. Jag letar framskydd till honom antineg ett par för ridning o ett par för hage (jo, tyvärr behöver han det, jag provade utan o det slutade med blod svett o tårar..) eller ett par som han användas till både och.
Just nu lindar jag oftast pga detta med det är lite jobbigt med lindor vid uteridning i leriga paddockar/fält (Jag har ett par höga frambensdamasker på bak...då passar de ganksa OK)

Senast ändrad:

Jag har samma problem! Just nu kör vi på catago pro skydden, i storlek ponny. men dom är för det första för korta och alldeles för stora runt kotan :crazy:

Testa Hampa Pro, jag har dom till min häst som är kraftig - och för henne blir det precis tvärtom. De är lagom långa på henne i stl. full men verkar vara i minsta laget i övrigt tycker jag.

Börjes har dom, kostar 479:- för senskydd + kotskydd tillsammans.
Men dom kommer säkert finnas på Falsterbo också!

Ja det är de där skydden som heter massa olika. JW har, Catago, Hampa osv. Finns säkert på Falsterbo.

Så Hampa Pro ska passa häst med smala men normallånga ben (fullblodsben)? Letar också efter nya skydd då de jag har håller på att falla isär och ej tillverkas mer:crazy:

Du kan ju prova ett par läderskydd, de tycker jag alltid är för korta runt kotan men lagom i höjden.

Jag gick faktiskt till hästaffären idag och tog med ponnyns mått och mätte alla i affären! :D 23 på bredden är lagom och 19,5 på höjden (senskydden jag har nu är 19,5 på höjden, men verkligen inte 23 på bredden). hittade Veredus medium, de var ca 23 på bredden men 21 på höjden. Alla senskydd jag kollade på i fullstorlek var 21 cm på höjden, men jag tog hem och testade. Det ska nog funka. När man böjer hans ben så tar den i "vecken" som blir upp mot knäet men känner man så tar de inte emot knäet utan det är kanske 2 fingrars marginal. Ska kolla eskadron flexi soft full också :bump:
Man borde kunna spec-beställa :p

Har köpt Veredus pro-light i stl S till min nordistravare, själva skyddet är lagom men remmarna lite korta. Går det att köpa lösa remmar i tex stl M och sätta dem på mina skydd?

JAg förstår inte hur ditt halvblod ser ut för exvis eskadron går inte på min val som är 170+ vare sig upp eller runt. Han kanske har kallblodsben :D

Liknande trådar

Utrustning Alla senskydd jag provat har varit för höga och tar i knävecket på min häst. Storlek M/Full är lagom runt, så jag misstänker att en...
Svar
6
· Visningar
1 102
Senast: Freazer
·
Utrustning jag har bestämt mig för att köpa nya benskydd till min polle ^_^, har nu ett par catago sport som passar bra men har blivit ganska...
Svar
7
· Visningar
1 221
Senast: Buck
·
Utrustning Behöver lite hjälp här med val av senskydd;) Mitt fullblodssto ska snart få släppas ut i stor hage med polare igen:bump: efter att ha...
Svar
19
· Visningar
3 244
Senast: Centaur
·
M
Utrustning Hmm efter att ha fått skicka tillbaka åter ett par dressyrdamasker så tror jag att jag tar bukefalister till hjälp nu ;) Min kille...
Svar
10
· Visningar
1 638
Senast: Deimion
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka