Bukefalos 28 år!

Stooooora dressyrskydd?

M

-moa-

Hmm efter att ha fått skicka tillbaka åter ett par dressyrdamasker så tror jag att jag tar bukefalister till hjälp nu ;)

Min kille drar ganska stort i benskydd, beroende på modell.

Han har ganska långa ben, men inte ovanligt grova eller nåt, men ändå verkar det vara jättesvårt att hitta just dressyrdamasker som passar!

Vanliga senskydd gick ok (Veredus i L passar perfekt) men sen var det knepigt.
Har Professionals choice elite skydd bak och fram, men fick ta L pga. längden och då är dom gränsfall för breda, men knappt långa nog :/ Tur att dom går att dra åt massor!

Men iallafall....dressyrdamasker, helst vita och bra kvalité.
Provade N.E.W's med fleece i MW (som har samma bredd som Large) och dom var alldeles för små på bredden så dom är ju helkörda :(

Han är ju långsmal liksom så antingen är dom för breda eller så är dom för korta! Och i vissa fall för smala...

Han behöver ha runt 30cm i höjd på insidan, helst lite högre baktill men absolut inte kortare än 27cm nånstans...
Och så har han 24cm omkrets...

Någon som har långsmala hästar och hittat några som passar?
Funderade på P.C läderskydden, men dom var lite knepiga i storlekarna tyckte jag, och har inte tillgång till att prova innan tyvärr.
Deras "quick-wrap" damasker var tyvärr alldeles för korta :( för dom fanns bara i en storlek.

Hööks fluffiga damasker i L är för små i omkrets, och gränsfall i höjd.
 
Sv: Stooooora dressyrskydd?

Jag har ett par dressyr damasker från Proffessionals Choice Eskadron. Svarta men finns även i vitt.
Dom är gjorda i konstläder och har en formad insida, och en hårdare platta som "ytterlager" fast under lädret, skyddar mot slag osv. Sitter som smort och inget skav alls! :D

EskadronAllroundM.jpg

Som du ser är dem bakre lite rakare och dem främre är lite böjda vid kotan för bästa passform. Ska se om jag kan fixa några egna bilder tills söndag kväll. Får tillbaka min kamera då. :grin:
 
Sv: Stooooora dressyrskydd?

Hmm dom ser ju intressanta ut, bra skydd och lätta att tvätta av kanske då också.

Är det nåt samarbete mellan dom två företagen då?
Vad heter modellen?
 
Sv: Stooooora dressyrskydd?

hööks har ju liknande modell som dom som Allevo tipsar om. Lite billigare då också :D
 
Sv: Stooooora dressyrskydd?

Borde inte Events vita med ludd passa? Vet att Centaur har sånna till sin jättehäst:).
 
Sv: Stooooora dressyrskydd?

Hmm dom har jag inte kollat faktiskt....ludd är lite mixat dock, för han får galet lätt skav så det får inte vara den sorten som pälsen fastnar i, då är det helkört! Om det är silktigt ludd så är det bra dock.

Måste se vart jag kan hitta några som man kan prova ;)

Tack för alla tips!
 
Sv: Stooooora dressyrskydd?

De där kan jag intyga passar storbenta hästar :)
Annars borde ju Veredus piaffe fungera eftersom den kan ha Veredus senskydd.
 
Sv: Stooooora dressyrskydd?

Ahh ok vad bra.

Hmm ja den tanken slog mig sent igår natt när jag satt och trålade efter tänkbara kandidater, men dom är ju så satans dyra :/
Snygga dock, men undrar hur passformen är och om dom är värda pengarna så att säga...JAg gillar ju PC skydden enormt, så skulle ju i "värsta fall" kunna köpa vita sånna, men dom är lite jobbiga att sätta på ibland för kardborren är ju väldigt rejäl och man måste ju sätta som rätt liksom, går inte bara slänga på på tre sekunder. Och så fastnar ju saker så himlans dant...plus att dom är svåra att hålla rena (därför jag har svarta haha)
 
Sv: Stooooora dressyrskydd?

jacsons ludd damsker är bra, dom är lagom långa till min långbening. har full fram och xfull bak. kvaliten är ju inte den bästa, men min häst har dom bara i hagen. dock helt klart prisvärda!!!

events med ludd funkar också hyfsat, dom har jag när jag rider ut. finns dock bara i large så lite korta på bakbenen.

på min så är veredus senskydd i large utmärkta på höjden men går nästan omlott... :p
 
Sv: Stooooora dressyrskydd?

Linda :idea: Det passar alla hästar storleksmässigt :) Kanske inte det roligaste att linda varje dag runt om, som jag gör men...
 

Liknande trådar

Utrustning Hade tänkt skaffa hovboots till mina två hästar (en nordsvensk och en shettis) då jag bara såg fördelar med det för vår del, istället...
Svar
11
· Visningar
1 611
Senast: mizzmaria
·
M
Utrustning Hej! Jag har en arabdam, 152cm ca, och har svårt att hitta benskydd som funkar. Dom som är lagom långa är för breda, och dom som...
Svar
8
· Visningar
1 185
Senast: -moa-
·
P
Utrustning Mitt släp är sålt, så idag bestämde jag mig för vad jag ska ha för nåt... Det blev ett Boj (inte så svårt val, värre vad man skulle ha...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 204
Senast: Joura
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp