Separationsångest värre vid kastrering?

Jag kastrerade min vuxna tik i höstas, och när jag googlade så tycker jag tvärtom att det överallt stod om de negativa effekter som kunde bli, framförallt den mentala biten. Minns inte om veterinären pratade om det, men det kanske var för att jag var så införstådd med risken.

Ja googlar man så finns mycket info. Tyvärr så är det nog många som inte googlar. Föreställningen att kastrering för hund är lika som för katt verkar vanligt och långt ifrån alla veterinärer lyfter upp biverkningarna mer än det där med vikt och päls.
 
På dom hundarna jag känt både innan och efter kastrering (vuxna) har förstärkt sådant som har märks lite eller bara anat innan har börjat visa sig mer efter kastrering.

Helt ovetenskapliga, helt mina egna erfarneheter på en handfull hundar.
 
Glömde skriva att intakta tikar uppnår högre levnadsålder än kastrerade dito. Den optimala åldern att kastrera tikar varierar mellan raser. @hastflicka räknade ut det för rottisar, där är det 5 år.
 

Liknande trådar

  • Låst
Hundavel & Ras Vi har ett läge där släktskapsgraden ökar i våra raser vilket ger ännu mer anledning att selektera hår vilket i sin tur, överlag, ger...
13 14 15
Svar
292
· Visningar
20 507
Senast: Hedinn
·
Övr. Hund Jag har en omplaceringshund (staffe/blandras) som tros vara 12-14 år gammal. Han är adopterad från Irland och jag vet inget om hans...
2
Svar
30
· Visningar
6 945
Senast: Ajda
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 276
Senast: _Taggis_
·
Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
8 373
Senast: AlmostEasy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp