Separera för andra gången..

cambello

Trådstartare
Nu verkar det vara dax igen. Har hänt saker under tiden i mitt senaste förhållande som gör att vi hade valt att gå skilda vägar. Kanske inte för alltid men för att kunna hitta sig själv igen.

Nu till saken. Jag separerade för ca 6år sen och då hade vi en dotter på 2år. I början bodde hon lika mycket hos båda. Sen träffade jag min nuvarande sambo. När vi sen väntade barn började exet med att hota att han skulle ta min dotter ifrån mej. Vi gick på sammarbetssamtal och i början var han så inne på att bara han skulle ha henne. Jag skulle endast få träffa henne varannan helg. Detta var inget jag gick med på. Vi gick på ett par såna träffar men det gav inte så mycket.
Men efter ett tag kom det fram att hans nya tjej och min dotter fungerade inte ihop så då blev hon skriven hos mej och mycket löste sig.

Nu ska jag då ev separera igen och då är exet igång igen och vill ha sin dotter. Hon är idag åtta år. Vid vilken ålder brukar barnen få säga var dom vill bo? Jag tror nämligen inte att hon vill flytta till sin pappa och hans nya familj. Pappan menar på att han ska se till att hon inte flyttar med mej. Hon har ju redan fått flytta runt. Denna flytten är inom samma område som vi redan bor i. Hon kommer att gå på samma skola och kompisarna är ju dom samma. Kan han på något sätt tvinga mej att lämna henne? Skulle hon flytta till sin pappa så får hon byta skola..
Kan han bestämma att hon inte får flytta med mej?
 
Sv: Separera för andra gången..

Om ni ska flytta till en annan lägenhet i samma område så kan jag inte tänka dig att någon skulle hindra dig att flytta med barnet. Dessutom blir det ju en till flytt oavsett hur ni gör liksom - du byter bostad i vilket fall som helst och hon kommer att få bo där delvis. Och även en flytt till pappan blir ju en till flytt. Och jag tror inte att några barn har dött av att flytta några gånger....

Har du enskild vårdnad eller har ni gemensam? Det påverkar ju hur mkt pappan har att säja till om när du ska flytta.

Det finns ingen särskild ålder när man börjar lyssna på barnet, utan barnet kan tillfrågas och få säja sin önskan oavsett ålder.
 
Sv: Separera för andra gången..

Vi har gemensam vårdnad. Men hon är skriven hos mej. Hon är hos sin pappa varannan helg och ibland knappt det.
Ska ta och prata med dottern ikväll och se vad hon vill.
 
Sv: Separera för andra gången..

Tror knappast du behöver oroa dig, men ring familjerätten och ställ lite frågor så känns det säkert bättre sen och så vet du vad du kan tala om för pappan. :)
 
Sv: Separera för andra gången..

Eftersom jag själv, eller snarare min man, just nu går igenom en vårdnadstvist med sina 2 pojkar, 10 o 12 år, kan jag berätta vad advokat och soc. utredare berättade för oss.

Ålder har ingen betydelse för när barnen får vara med och bestämma var dom skall bo utan man ser till barnets mognad och förmåga att uttrycka sig och förmåga att kunna förstå vad som flytten innebär.

Vad gäller boende och skola så ser rätten mycket till kontinuitet dvs. den förälder som kan se till att barnet kan ha kvar sin skola/dagis och vänner prioriteras som boendeförälder. Den förälder som flyttar har ansvar för att den andra förälderns umgänge med barnet inte försvåras pga. flytten.

Har en förälder uttalat sig om att den skall tillse att barnet inte skall få träffa sin andra förälder kan det anses som att den föräldern inte kan komma att samarbeta och då går vårdnad till den förälder som kan samarbeta. Det skedde i mitt fall med min yngste son.

Glömde..

Han kan vägra att skriva på adressändring för barnet så det kan komma att avgöras i rätten.
Utan underskrift = ingen ändring av mantalsskrivning hos skatteverket.

Lycka till, vårdnadstvister är ett elände.
 
Senast ändrad:
Sv: Separera för andra gången..

"Ålder har ingen betydelse för när barnen får vara med och bestämma var dom skall bo utan man ser till barnets mognad och förmåga att uttrycka sig och förmåga att kunna förstå vad som flytten innebär." Står det i ett inlägg.

I förarbetena till lagstiftningen har jag för mig att det står att man räknar med att barn som är kring 11 år har tillräcklig mognad och förmåga att uttrycka sig och förmåga att kunna förstå vad en flytt till den andra föräldern innebär. Det hindrar naturligtvis inte en förälder att "känna av" vad barnets vilja är då barnet är yngre.

Därtill kommer att ifall ditt ex vill få till stånd en ändring av den ordning som är nu d v s vill få er dotter att flytta till och bo hos honom mot din vilja, då måste han stämma dig inför domstol.

Krånglar karln tillräckligt mycket kan du hävda djupgående samarbetsproblem och få ensam vårdnad... Den karamellen kan han suga på ett tag! :devil:

Skriv gärna dagbok om allt som händer kring dig och din separation. Det kan lindra.

Jag hoppas naturligtvis att allt löser sig utan förhandling i domstol. Håller tummar!
 

Liknande trådar

Småbarn Jag har en dotter som är snart 6 år (början av sommaren) som är väldigt känslig. Det var, och är, även jag. Så jag kan känna igen mig i...
Svar
7
· Visningar
931
Senast: Praefatio
·
Övr. Barn Speciell situation. Min dotter har bott heltid hos mig de senaste 10 åren (Hon är 17 år nu). Hennes pappa har betalt 2000;- i underhåll...
2
Svar
31
· Visningar
4 385
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Jag skulle behöva tips på hur man överlever sin hunds bortgång. Just nu känner jag ingen anledning till att ens existera själv då han...
Svar
3
· Visningar
489
Senast: Myrten
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 210
Senast: Whoever
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Eurovision Song Contest 2024
  • Kämpa på

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp