Bukefalos 28 år!

Ser det här schemat bra ut?

_Runaway_

Trådstartare
Håller på att sätta ihop ett bra träningsschema för pålle nu för sommaren. Målet är främst muskler och kondition. Vad tycker ni om det här?

Måndag: Markarbete, antingen ridning eller tömkörning. Om ridning så blir det cavalettiserier, små hinder osv. Dressyr över bommar helt enkelt. Om tömkörning så blir det väldigt basic, inget firekt krävande jobb fysiskt sett för hästen.

Tisdag: Uteridning. Mycket skritt på långa tyglar i raskt tempo. Klättra i skritt och även i galopp (då mindre backar). Gå upp och ner, utanför stigarna så han trampar över saker och jobbar lite.

Onsdag: Vila (tänker då att eftersom det var muskelbyggning dagen innan så ska musklerna återhämta sig). Alternativt skritta ut barbacka en stund.

Torsdag: Dressyr på ridbanan. Även här rätt mycket basic. Typ skritt/trav på lång tygel för att få honom låg i formen, mycket serpentiner och volter. Kräver ingen jätteperfekt form, strävar efter en bra överlinje och bra tempo bakifrån.

Fredag: Uteridning. Antingen som tisdagen med klättring, eller kondition. Typ skritta/trava långa sträckor, kortare galoppintervaller med bra form (i galoppen klickar allt..).

Lördag: Hoppning på ridbanan.

Söndag: Dressyr på banan, samma som torsdag.

Vad skulle ni ändra? Hästen är 19 år, men väldigt fräsch för sin ålder. Pigg och glad. Inga ålderskrämpor ;) Är dock mån om att inte stressa fram något resultat. Verkar nivån lagom? Tilläggas ska att han går på en uträknad foderstat efter höanalys.
 
Sv: Ser det här schemat bra ut?

_Runaway_ skrev:
Håller på att sätta ihop ett bra träningsschema för pålle nu för sommaren. Målet är främst muskler och kondition. Vad tycker ni om det här?

Måndag: Markarbete, antingen ridning eller tömkörning. Om ridning så blir det cavalettiserier, små hinder osv. Dressyr över bommar helt enkelt. Om tömkörning så blir det väldigt basic, inget firekt krävande jobb fysiskt sett för hästen.

Tisdag: Uteridning. Mycket skritt på långa tyglar i raskt tempo. Klättra i skritt och även i galopp (då mindre backar). Gå upp och ner, utanför stigarna så han trampar över saker och jobbar lite.

Onsdag: Vila (tänker då att eftersom det var muskelbyggning dagen innan så ska musklerna återhämta sig). Alternativt skritta ut barbacka en stund.

Torsdag: Dressyr på ridbanan. Även här rätt mycket basic. Typ skritt/trav på lång tygel för att få honom låg i formen, mycket serpentiner och volter. Kräver ingen jätteperfekt form, strävar efter en bra överlinje och bra tempo bakifrån.

Fredag: Uteridning. Antingen som tisdagen med klättring, eller kondition. Typ skritta/trava långa sträckor, kortare galoppintervaller med bra form (i galoppen klickar allt..).

Lördag: Hoppning på ridbanan.

Söndag: Dressyr på banan, samma som torsdag.

Vad skulle ni ändra? Hästen är 19 år, men väldigt fräsch för sin ålder. Pigg och glad. Inga ålderskrämpor ;) Är dock mån om att inte stressa fram något resultat. Verkar nivån lagom? Tilläggas ska att han går på en uträknad foderstat efter höanalys.


Jag tycker det ser bra ut! (smickrad att en del av mina förslag finns med om jag inte ser helt fel :o )

det du ska tänka på är att vara lyhörd och flexibel på hästen, i den bemärkelse att du är öppen för att variera om i "grund schemat" och inte följer det slaviskt bara för att det SKA vara i den ordningen. Det viktiga är att arbetet över veckan är varierat, så om du skyfflar runt i ordningen baserat på hur hästen känns och vad din motivation är, så är det helt OK! viktigt att tillåta flexibilitet, samtidigt som man har en plan om du förstår mig rätt!
 
Sv: Ser det här schemat bra ut?

Ja dina tips finns med! :) :bow:
Jo jag har också tänkt att det inte måste följas slaviskt. Motivationen kan ju tryta hos både mig och hästen, så ommöblering i uppgifterna kan ju växlas! Men vad bra att det såg OK ut :) Tack!
 
Sv: Ser det här schemat bra ut?

jag tycker det ser bra ut men jag skulle nog lägga en vilodag på söndagen, annars blir det väldigt många dagar i rad.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 530
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 710
Hästvård Jag vill bolla lite med er som har eller har haft en häst med problem med luftvägarna. Eller bara på något sätt har erfarenhet eller...
Svar
6
· Visningar
1 142
Senast: Miikan89
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 706

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattbilder #9
  • Forl kostnad?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp