Serievåldtäktsmän- hur kan det få gå till såhär..

Bukefalos 30 år!

Man anses ju ha sonat sitt brott efter fängelsestraff. Och att sprida sådant via tex sociala medier kan ju skada personens anseende och rykte. Det är det som är förtal.

Tycka vad man vill om det, i grunden är lagen bra, eller båda, känner jag. Dels att man anses ha sonat sitt brott efter ha avtjänat sitt straff och att man inte ska förtala människor eftersom människor kan förändras. Däremot är det svårt med just sådana här personer. De borde aldrig kunna avtjäna sitt fängelsestraff någonsin och man borde få lov att varna för sådana.
Fast har personer som inte får jobba med barn sonat sina brott, lagen tycker uppenbarligen inte det för då hade dessa precis som andra jobba med barn.

Behöver inte vara på sociala medier, där emot kan det vara svårare att bevisa om den eller dom jag talar om det för är i ett fysiskt slutet rum.
Nej, det måste inte vara på sociala medier, det har jag inte sagt heller.
Tillämpningen av den lagen har helt gått överstyr, som t.ex. med komikern där han anmälde offren för att de berättat om hans övergrepp för andra och offren tvingades betala skadestånd till honom men polisutredningarna mot honom lades ned helt sjukt!
Jag har bara så svårt att se hur lagen skulle kunna se annorlunda ut. Men helt klart står brottsoffers intresse av att berätta sin historia mot brottslingens integritet.

Jag har bara så svårt att se hur lagen skulle kunna se annorlunda ut. Men helt klart står brottsoffers intresse av att berätta sin historia mot brottslingens integritet.
Det är inte lagen i sig som är problemet utan hur den tillämpas, kvaliteten på domarna har kraftigt försämrats och man klarar inte alltid av att göra rimliga bedömningar.

Fast har personer som inte får jobba med barn sonat sina brott, lagen tycker uppenbarligen inte det för då hade dessa precis som andra jobba med barn.
Så du håller inte med om att man har sonat sitt brott (nu pratar jag om vilket brott som helst och inte personer som begått brott mot barn) efter ett fängelsestraff, utan tycker att man ska fortsätta dömas för det av alla i samhället i resten av livet?

Att det finns regler för olika yrken vid just vissa brott kan jag förstå. Tycker du att det inte borde vara så?

För relativt länge sedan lyssnade jag på en podd, minns inte vilken. Men de pratade om att det behöver bli mindre tabu att söka hjälp om du tex tänder på barn. Det handlade alltså om personer som inte har agerat på sina tankar. Så dessa personer får hjälp att hantera sina tankar och att de inte ska agera på dessa.

Nja, det är så teoretiskt. Om @nullo-modo skulle tala om för sin kompis vem hon just är på väg att dejta, jag vet inte hur det skulle kunna bedömas som förtal.

KL

Cissi Wallin som redan blivit dömd för förtal har ett långt inlägg på insta om ”predikanten” som väcker oro i mina krokar nu. Hon är uppenbarligen helt orädd för att bli anmäld igen. Han själv skulle knappast göra det, men vemsomhelst kan anmäla och hon har många fiender.
Det verkar finnas en dokumentär om honom, så kan hon väl knappast bli fälld för nåt som ett/flera tv-bolag redan offentliggjort?

För relativt länge sedan lyssnade jag på en podd, minns inte vilken. Men de pratade om att det behöver bli mindre tabu att söka hjälp om du tex tänder på barn. Det handlade alltså om personer som inte har agerat på sina tankar. Så dessa personer får hjälp att hantera sina tankar och att de inte ska agera på dessa.
Det finns en hjälplinje där de kan vara anonyma och sen få hjälp ”på riktigt”. Minns inte vad den heter.

Edit: hittade. Lägger in länken här, skadar ju inte. https://www.karolinska.se/preventell/

Så du håller inte med om att man har sonat sitt brott (nu pratar jag om vilket brott som helst och inte personer som begått brott mot barn) efter ett fängelsestraff, utan tycker att man ska fortsätta dömas för det av alla i samhället i resten av livet?

Att det finns regler för olika yrken vid just vissa brott kan jag förstå. Tycker du att det inte borde vara så?
Att man har sonat sitt brott är en fin tanke. I teorin.
Men i verkligheten så är väl problemet ofta att personen inte är "nollställd och helt ofarlig." Nu pratar jag alltså om grövre brott
Jag tycker att grundproblemet är att det alltid är någon som får betala. Om vi ska vara snälla mot de som blivit släppta och säga att vi ska behandla de som vem som helst så kommer andra människor drabbas. Så frågan är ju vem som sks drabbas och leva i otrygghet och oro.
Jag minns att det var artiklar om att Hagamannen hade misshandlats när han släppts ock han berättade i meda om sin oro och otrygghet efter att det kommit ut var han bor. Men alla andra i området då som känner oro för att han bor där.

Det svåra är att man inte kan få en perfekt situation. Vi kan inte både få trygghet för fd brottslingen och andra människor. Vi måste göra ett val.
Det är alltid någon som betalar. Så vem ska betala med sin trygghet?

Sen visst finns det vissa som har brutit och förändrats även vid grövre brottslighet. Men hur ska vi våga lite på det?
Hur ska vi våga chansa om någon kanske blir våldtagen som en konsekvens?

Att man har sonat sitt brott är en fin tanke. I teorin.
Men i verkligheten så är väl problemet ofta att personen inte är "nollställd och helt ofarlig." Nu pratar jag alltså om grövre brott
Jag tycker att grundproblemet är att det alltid är någon som får betala. Om vi ska vara snälla mot de som blivit släppta och säga att vi ska behandla de som vem som helst så kommer andra människor drabbas. Så frågan är ju vem som sks drabbas och leva i otrygghet och oro.
Jag minns att det var artiklar om att Hagamannen hade misshandlats när han släppts ock han berättade i meda om sin oro och otrygghet efter att det kommit ut var han bor. Men alla andra i området då som känner oro för att han bor där.

Det svåra är att man inte kan få en perfekt situation. Vi kan inte både få trygghet för fd brottslingen och andra människor. Vi måste göra ett val.
Det är alltid någon som betalar. Så vem ska betala med sin trygghet?
Jag vet inte riktigt varför jag ska stå till svars för varför det ser ut så här och varför vi har en lag baserad på den här tanken.

Jag har samma åsikt som du. I grunden tycker jag att man har sonat sitt brott, men det är inte alltid så enkelt beroende på individ och vad den gjort. I grunden tycker jag lagen om förtal är bra, men det är inte alltid så enkelt beroende på individ och vad den gjort.

Cissi Wallin som redan blivit dömd för förtal har ett långt inlägg på insta om ”predikanten” som väcker oro i mina krokar nu. Hon är uppenbarligen helt orädd för att bli anmäld igen. Han själv skulle knappast göra det, men vemsomhelst kan anmäla och hon har många fiender.
CW är ju lite speciell i detta eftersom hon verkar gilla att bli anmäld så hon får stå i centrum igen och få dra på sig en offerkofta.
Allt handlar ju trots allt om Cissi Wallin.

Jag pratar inte om alla brott utom om brott med hög risk för återförbrytare.

Ska jag vara ärlig så kan jag inte bry mig mindre om en eko brottsling ska passa någons barn men bry mig mer om det är någon som efter fängelsestraff inte får jobba med barn och ska passa någons barn.

Nä i min bok är vissa brott så allvarliga att det aldrig sonas, speciellt om återfall är skyhögt för brottet.

Jag pratar inte om alla brott utom om brott med hög risk för återförbrytare.

Ska jag vara ärlig så kan jag inte bry mig mindre om en eko brottsling ska passa någons barn men bry mig mer om det är någon som efter fängelsestraff inte får jobba med barn och ska passa någons barn.

Nä i min bok är vissa brott så allvarliga att det aldrig sonas, speciellt om återfall är skyhögt för brottet.
Du svarade på mitt inlägg där jag pratade om lagen generellt där man ses att ha sonat sitt brott efter fängelsestraff.

Det verkar finnas en dokumentär om honom, så kan hon väl knappast bli fälld för nåt som ett/flera tv-bolag redan offentliggjort?
Det finns ett par stycken, tror jag. En av dem tror jag dock anonymiserar honom men har inte sett den.

Det spelar dock ingen roll, var och en som sprider sånt här kan åka dit för förtal.

Nu ska jag vara helt ärlig och jag tror att många känner som jag. Ett avtjänat straff är ett avtjänat straff inte nån form av syndernas förlåtelse. Jag kommer döma personen även efter avtjänat straff. Handlingen personen utförde blir inte ogjord bara för att straffet avtjänats. Personen har redan, minst en gång, gått över en gräns och det ska mycket till för att jag ska lita på att hen inte gör det eller nåt annat kriminellt igen.

Nu ska jag vara helt ärlig och jag tror att många känner som jag. Ett avtjänat straff är ett avtjänat straff inte nån form av syndernas förlåtelse. Jag kommer döma personen även efter avtjänat straff. Handlingen personen utförde blir inte ogjord bara för att straffet avtjänats. Personen har redan, minst en gång, gått över en gräns och det ska mycket till för att jag ska lita på att hen inte gör det eller nåt annat kriminellt igen.
Begår man dessutom samma eller liknande brott IGEN efter avtjänat straff? Ja då har man faktiskt skitit i det blå skåpet, särskilt när det handlar om vålds och sexbrott. Fool me once och allt det där.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Dejtingtråden 39
  • Vad gör vi? Del CCXXXVII
  • Autistic meltdown

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar