Seriöst - utbilda er!

R

Razor

Jag har läst många inlägg här och blivit så förvånad över att man har så lite fakta och kunskap i bagaget när man ger råd. Över lag verkar de flesta ha läst typ Pat Parellis bok, sett Ellen O. Warrens videofilmer, läst inlägg här på stallet och lite andra sk. NH-böcker. Av det har man sedan gjort sin egen NH - faktum är att många ger NH sitt eget namn här på Bukefalos :smirk: till och med.

Även om det är lite på skoj, så verkar det ändå vara den allmänna uppfattningen att eget ihopkok är lika seriöst som annan NH. Och många uttalar sig om hur hästar fungerar, men har inte så mycket verklig fakta bakom sina teorier.

Man blir inte konsekvent vare sig mot sig själv eller hästen på detta sätt och man missar många viktiga bitar i hästens/människans utbildning. Man missar viktig grundkunskap om hästar. Man missar detaljerna som gör skillnaden mellan misstag och otroliga gränssprängningar.

Det är inte konstigt att många går in här på NH-sidorna och rackar ner på att hantera hästar på det "nya" sättet (som egentligen inte är annat än urgamla sätt att hantera hästar på som vi så ofta påpekar här). Hur många är så pass seriösa i sin hästhållning att ni vill löpa hela linan ut och låta detta sätt att vara och tänka prägla hela förhållandet till hästen?

Det finns många som har bra utbildningsprogram. Ta vem som helst som Ni tycker verkar vara den vettigaste att efterfölja! Ödmjuka er som vilken elev på en vanlig hästutbildning får göra för sina tränare och jobba på. Ta inte "gratisvägen" och välj ut de coolaste delarna: löslongera och rida utan något på hästen exempelvis...

Gissar att jag kommer att få på pälsen för det här :smirk: men få verkar se det här med att gå vidare - utbildning, som viktigt. Därför vill jag passa på att ge en eloge till alla er som är konsekventa och till forumets stora glädje - går den långa vägen!

/Camilla
 
Tycker inte att det är fel att skapa sin egen uppfattning. Det är något man måste göra i princip om man inte blint vill följa någon annans åsikter. Det man dock måste göra för att kunna skapa en riktigt bra arbetssätt är att få kunskap och erfarenhet. Problemet är att bra kunskap växer inte på träd och oftast måste man sortera rätt mycket innan man hittar det som man tycker fungerar bra för sig själv, och framförallt för sin häst. Visst kan jag hålla med om att många saknar den grundläggande kunskap som behövs oavsett om man anammar NH-filosofin eller inte, men långt ifrån alla. På tal om utbildning, har du själv någon? ;)
Niklas
 
Hahhahhahha! Ja det är bra!

Jag är dock inte ute efter att värva till just det jag håller på med, även om jag klart rekommenderar det. Nej, bara att man tar och väljer inriktning och läromästare - som får heta vad de vill för mig !

:rofl:
/Camilla
 
Inspirationskällor? För sådana måste du väl ändå ha? Vilken skola, den milda uppmuntrande eller den hårda pådrivande?
Niklas
 
Det är många som skaffar sig en "egen uppfattning" alldeles för fort. Och som jag skrev tidigare missar man många grunder på det viset, och mycket i relationen till hästen går förlorad. Ja, det växer kanske inte bra svenska NH-tränare på trän - men det finns många vägar/tränare/utbildnigssystem för att komma vidare.

Om man tycker att någon gren av NH inte "passar ens häst" beror nog mer på människan än på hästen. Är utbildningen genomtänkt passar den alla hästar, alla raser, i alla åldrar.

I "vanlig" ridning/hantering är det vissa steg man måste gå för att bli tränare/beridare/ridlärare etc. Man måste ha dokumenterat olika kurser för att ens söka dessa utbildningar. Detsamma är det för vilken lärare som helst.

Många inom NH-branchen har sett det som en fördel att det inte finns någon "mätsticka". Därför kan i stort sett vem som helst kalla sig NH-tränare och faktiskt dra in en god slant. Jag säger inget om dessa enskilda NH-tränares känsla för hästar och kapacitet att ta hästar från scratch till refinement. Bara att det är konstigt att man vill satsa på NH (oavsett om man satsar som tränare eller som enskild) utan att skola sig i det. Som att det bara är en massa "känsla". NH är mer än så.

Men självklart skall man känna sig för vilka förebilder som man vill jobba efter! Namn är i detta sammanhang ointressanta.

Veckans "Sågad Vid Knäna":
Camilla
 
"Är utbildningen genomtänkt passar den alla hästar, alla raser, i alla åldrar."
Kan inte riktigt hålla med dig om detta. Visst kan man ha en grundpelare som man alltid försöker jobba efter, men utbildningsstegen ser oftast högst olik ut beroende på de egenskaper du nyss nämnde. Det finns inga färdiga utbildningspaket som fungerar på alla hästar, bara riktmärken. Kanske det du menade?
Problemet med dokumentation är att den alltid bygger på någon annans teorier om vad som är rätt och fel. Denna moral kan mycket väl stämma, men likväl inte. Källgranskar vi verkligen de utbildningar som erbjuds av både odiplomerade nh-tränare, som meriterade strömsholmstränare?
Det finns utbildningar där vissa NH-tränare diplomerar människor, men de kommer ändå alltid vara utbildade efter just denne personens åsikter om vad som är rätt och fel. Att slå samman någonting (skapa rättesnöre) och kalla det NH är omöjligt, då åsikterna går isär för mycket. Det är däri mycket av den moderna hästsynen brister också, man följer blint ett rättesnöre även om det inte fungerar. Någongång kanske det fanns en jättebra orsak till varför, men ofta går den förlorad på vägen.
Som en liten fotnot så känner man inte så mycket som NH-Tränare precis, i alla fall om man vill vara laglig ;)
Niklas
 
Ett dilema är att man har bestämt i förväg hur det ska vara. Och då söker man bara sånt som skulle kunna bekräfta detta.
I mycket hästträning så finns det sånt som alla inte gillar och då är det automatiskt fel. Detta gör en begränsad syn och man kommer inte så långt.
Nicke tex. har redan bestämt att all ridning med stångbett är fel. Så hur ska han någonsin komma till den punkten att han kan rida på ett?
 
Det finns utbildningar som jag beskrev. Självklart innehåller dessa hur man hanterar hästar i olika situationer, åldrar etc, och ofta får man lära sig hantera speciella hästar ex. föl, hingstar, svåra hästar och sådant efter hand. Utbildningarna är sällan så snäva som och otillämpbara så att det bara är vissa raser/färger/typer/mankhöjder/manlängd och ålder som de täcker. :rofl:

Hur vet du att det inte finns färdiga "utbildningspaket" som fungerar? Provat många? Berätta gärna!



De som har hållt på med 1000-tals hästar borde ha gjort en hel del misstag man kan lära sig av, och slippa göra om själv. Och dessutom lärt sig detaljerna som gör skillnaden på att vara en "skötare av en häst" och en "horseman", om ni ursäktar uttrycket. Att inte utbilda sig på grund av att man inte vill formas efter någon annan, och få dennes tyckande om "rätt och fel", är en lite märklig åsikt :confused: . Det är ju en förmån att få tillgång till en annan persons kunskaper!

I vilken utbildning som helst finns det alltid moment som man kanske tycker ser "värdelösa" och "oviktiga" ut. Men det är ofta dessa detaljer som gör skillnaden i de högre sammanhangen. De seriösa tränarna har inte bara suttit hemma och hittat på en egen "horsemanship", utan gått för olika horsemen själva, läst om hästar, studerat hästar och arbetat med hästar. Att ens egen NH skulle slå någon som har dessa kunskaper, och avfärda det som "skräp" skulle jag inte våga göra.

Utbildning är viktigt. Sen kan man välja sig en förebild man faktiskt tycker om och som man tänker "så där vill jag också kunna göra med min häst!" Och innan man går utbildningen kan man gott göra en "förundersökning" för att kolla om det ser ut som att allt står rätt till.

Nu blev detta att handla om tränare. Men jag rekommenderar alla som verkligen vill hålla på med NH med sin häst, att skaffa sig mer än den allmänna kunskapen - för det är många detaljer som man missar när man bara tillämpar "teknikerna". Det är råden här på Buke som fick mig att skriva detta, för att uppmuntra till att gå vidare i sin utveckling.

Många här är "stuck in the mud". Och genom att få de första grunderna i någon utbildning skulle många av de vanligaste problemen som diskuteras här lösas ganska snart. Istället kunde dialogerna här på Buke gå vidare med ex. hur man löslastar sin häst, olika nya idéer på övningar som är gränssprängande...

PS: Saker går inte förlorade på vägen om man får förstahandsinformation och utbildar sig. Det är som vilka prov som helst - de avslöjar vad man bommat! Lyckas man fuska i en lägre "klass" får man äta upp det i den högre skolan... :rofl:

/Camilla
 
För det första så hatar jag att bli kallad Nicke, så gör mig den tjänsten att inte kalla mig det.
Du måste dock skilja på två saker Antti. Det är en sak att ha vissa bestämda åsikter om att någonting förhåller sig på ett speciellt sätt utan att ha några riktiga belägg för att det är så. Du har exempelvis den bestämda åsikten att ingen häst är klaustrofobisk och gör allting för att bekräfta detta, men låt oss inte gå i den diskutionen.
Medan det är en annan att försöka sig på ett träningssätt exempelvis för att se om det fungerar med just den hästen, och vara villig att tänka om ifall det inte fungerar. Det är det arbetssätt jag anammar, inget annat.
Ang stångbett så har jag aldrig påstått att all ridning med stångbett är fel, du har nog hört vad du vill i det fallet. Det jag dock anser är att väldigt få kan använda det på rätt sätt, och börjar med det alldeles för tidigt. Exempelvis inom barocken där de hellre fuskar med stång än att lära sig samla med sitsen. Det är min åsikt just nu, kanske någon berättar något som får mig att ändra på den.
Niklas
 
Ett stort exempel på utbildningspaket är det de lär ut på de flesta ridskolor i landet. En hästsyn som jag anser vara under all värdighet och där väldigt få lär sig vad en häst är och hur den tänker. Har även fått lära mig hur farliga hingstar är och hur de borde hanteras, då blir de ingenting annat än just farliga. Där kan man prata om förutbestämda åsikter, som är orubbliga.
Jag menar inte att det är fel att låta sig formas av någons annans tänkande men det man inte får glömma är att ifrågasätta detta även om det låter väldigt bra. Det kan lätt bli gudstatus över vissa tränare som exempelvis Parelli, Hempfling m.fl. Enda sättet att verkligen lära sig är att pröva själv och hitta sitt eget sätt, även om detta bygger på många tränares tankesätt. Det var allt jag menade :)
Niklas
 
Jag hade jättegärna fortsatt att utbilda mig men det är ju det klassiska, tid och pengar, som ställer till det för mig. :(
Men än så länge så går det ganska bra, än så länge har jag inte stött på något problem som jag inte kunnat lösa *ta i trä* men jag väntar på det! (ja, det skulle vara sprayflaskan då, men det har jag inte gett ett seriöst försök än...)
 
Tack jag vet, men han är mindre ofarlig i verkligheten :devil:
Niklas
 
Jag vill gärna tro att jag går den långa vägen :)
Jag ger mig i alla fall inte in på att utföra de moment som jag inte behärskar, i teori och praktik...
Jag tror mig ha hittat min "lära" och jag har även hittat mig en bra lärare, här på Bukefalos t.o.m :)
 
Det är stor skillnad att hålla på med NH-paket och "ridskolepaket" eftersom de har helt olika grundsyn. NH utgår från hästen, och den "vanliga" hanteringen utgår från människan. Vidhåller att de med seriösa NH-utbildningar på ett bra sätt kan ta människan och hästen från scratch till högre höjder. Under utbildningar brukar det självklart komma upp frågetecken, särskilt under NH-utbildningar, så man hinner med att ifrågasätta en hel del under tiden.

För att man utbildar sig är det ju inte "förebilden" som gör jobbet, den leder en genom de olika stadierna, själva jobbet gör man ju själv! Så får man ju erfarenheten och "pröva själv" som du poängterar - fast med ett stöd i ryggen.

Visst kan man lirka ut olika knep för att genomföra olika saker med hästen. Det som är skillnaden är att man med en tränare "i bakfickan" lär sig: detaljerna, ordningen att genomföra saker, lämpliga redskap, korrigeringar när hästen vill hitta på annat osv. Det är det som får en att växa snabbare och bli effektivare.

Man kan ofta ganska snabbt se om det är konstiga saker och om det är något man inte ställer upp på. Det kan man kolla upp när man väljer förebild.

/Camilla
 
Mindre ofarlig, vad betyder det?
Klaustrofobi, nä, hästar äe inte det. Om det sen finns nån som har sjukdomsbilden diagnostiserad så är det inget att fästa sig vid. Finns folk som är det och inte säger man att alla är det?
Jasså, till och backa om stångbettet. Vore bra om du hade så mycket ryggrad att du kan säga att du var lite förhastad.
Men du är inte den enda, finns hur många som helst som har käftat emot till dom blir blåa i ansiktet. Sen när de kommer dithän at de inser att de vara fel ute så har dom glömt det fullständigt. Många här på stallet som idag ger dom råden, som dom så våldsamt käftade emot om förr.
 
Kan inte göra mycket mer än att hålla med. Lättast är att lära med hjälp av en bra tränare. Men tyvärr kvarstår problemet med att hitta dem :/ Jag hade turen som hittade en bra tränare redan från start och genom henne träffade fler bra osv. Tyvärr har inte alla den turen.
Niklas
 
Säger mannen som har alla svaren. Tråkigt att du måste vara SÅ arrogant Antti. Du kanske vet en hel del men eftersom du är den du är så är det väldigt svårt att diskutera på ett intressant sätt utan att man blir förolämpad. Som jag skrev innan så ändrar jag gärna inställning till olika frågor, om jag blir övertygad om motsaten. Så visst jag var förhastad om stångbettet.
Niklas
 

Liknande trådar

Relationer Hej Buke.. Anonymt nick för ja, privata grejer och så. Frågorna: Hur vet jag att jag inte vill ha barn? Hur gör man för att avsluta ett...
2 3
Svar
55
· Visningar
9 761
Senast: TinyWiny
·
Övr. Hund Hej igen, Tate här! Jag behöver er hjälp, jag har så många tankar men kommer ingen vart. Det är så att jag har hittat en hund, en...
Svar
3
· Visningar
1 293
Senast: TinyWiny
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
13 848
Kropp & Själ Jag vet inte vad jag ska ta mig till längre. Jag har varit på exakt samma plats i livet i flera år nu. Jag kommer ingenstans med mitt...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 834
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp