Sex efter graviditeten

Finns det folk där ute som känner samma lust efter som innan förlossning?
Absolut, ingen skillnad för vår del. Snarare bara blivit bättre tycker jag. Under graviditeterna i princip stiltje dock pga tappad lust och fysiska besvär. Och efter barn 2 som är den enda som fötts vaginalt tog det ett antal månader pga skador och smärta.
 
Under graviditeten hade vi inte jättemycket sex, kanske 2-3 gånger i veckan. Lusten fanns men jag hade så jävla ont så det var inte jättekul. Efter förlossningen (vaginal) fick jag tillbaka lusten efter typ 3 dagar, var en pina att vänta 8 veckor. Efter det hade vi sex i princip dagligen som vanligt. Nu när båda jobbar heltid (sambon mer än heltid) är det svårt att få tid och lust. Men det händer iaf 1-2 gånger i veckan. Vi har varit tillsammans 6 år och barnet är drygt 1.5.
Intressant att du tycker att 2-3 gånger i veckan är lite. Jag tror att det är ganska mycket.
 
Underbart att läsa!
Jag har extrem förlossningskräck, så vill def föda med snitt själv.

Jag läste massa ”skräckhistorier” innan om att en skulle känna avsmak för sin partner, känna att en ville ha sin kropp ifred osv. Kände absolut noll sånt. Och då ammade jag ändå i 13 månader totalt. Kände så fort vi kom hem från sjukhuset att ”ligga nu tack” men fick vänta tills avslaget var borta. Så fort det försvann har det varit som vanligt. Men vi fick ju drömungen som sovit hela nätter sen start. Hon blir 4 i år och vi har ännu inte haft en enda natt där vi inte fått sova ordentligt. Hade vi inte fått sova är nog sex kanske inte prio.
 
Min lust har inte varit hög under varken graviditet eller amning (läs helt obefintlig). Den är i och för sig inte särskilt hög i vanliga fall heller och jag påverkas lätt av för lite sömn och stress.

Anledningen till att jag haft dålig lust är dels hormoner, dels dåligt med sömn och dels att jag ville ha min kropp ifred de stunder jag inte kånkade eller ammade ett barn.

Men jag vill också lyfta att en annan anledning till att lusten försvann var att jag kände en del press av att man ”måste” komma igång igen. Inte från min man, han är väldigt förstående, men från omgivningen och samhället i stort. Vi landade som tur var ganska snabbt i insikten att det skulle bli svårt att ligga en tid efter förlossningen och vi var båda ok med det, men jag kunde inte riktigt släppa tanken på att ”man behöver komma igång igen efter förlossningen”. Ligga var verkligen sååå oviktigt för mig under grav och efter förlossning att det skapade viss press hos mig.
 
Mitt förhållande med pappan var egentligen över när jag blev gravid, så lusten där fanns inte. Men jag har ju sällan konsumerat så mycket erotiskt material som under graviditet och tiden efter :o. Ja när jag var läkt då, hade blivit ganska ommöblerad och stygn som släppte osv. Nu när barnet snart fyller 3 så har jag verkligen mer lust och ett betydligt bättre sexliv än innan.

Jag tror personligen att en av orsakerna till ett sviktande sexliv också kan vara att jämställdheten i förhållandet får sig en törn. Det kan ta lite tid att hitta en balans där båda föräldrarna tar lika mycket ansvar för barn och hushåll.
 
Hur har ni det med sexlust och samliv efter eran första graviditet?
Jag är livrädd att graviditeten eller förlossningen ska förstöra det samliv jag och min man har idag, efter alla skräckhistorier jag hört om sexlust och samliv som försvunnit helt.

Ni som har betydligt mindre sex idag, vad beror det på?
Finns det folk där ute som känner samma lust efter som innan förlossning?

Under första graviditeten var vårt sexliv ganska oförändrat - vi hade mycket sexlust och mycket sex. Dock tappade jag tyvärr bort min förmåga att komma vaginalt någon gång vid vecka 20, lite tråkigt men det går att komma på andra sätt. Mannen som kallar det min "superkraft" (kommer väldigt lätt med honom) var livrädd att det var borta för alltid. :p Efter förlossningen var jag superkåt, säkert för att vi inte "fick" ha sex. När vi väl skulle ha det igen gjorde det väldigt ont och jag var väldigt trång vilket i kombination med att mannen är välutrustad gjorde att det kändes som att vara oskuld igen (blev akut kejsarsnitt, så vet inte om det påverkade).

Därefter var det en period med mindre sexlust och där jag helst ville vara nära bebis. Vi hade dock relativt mycket sex, ett par gånger i veckan, men det var lite jämfört med innan. Sen kom en period med samma lust som innan, dock är det lite svårare med en bebis än innan. Det blir lite mer pusslande för att få till det.

Nu är jag gravid igen, vecka 19, och är superkåt. Vi har jättemycket sex och bortsett ifrån att jag igen tappat förmågan att komma vaginalt (den kom dock tillbaks efter graviditeten så jag är inte så orolig den här gången) är det toppen.

Jag tycker inte att du ska oroa dig. Ska man leva ett helt liv ihop tror jag att det är naturligt att sexlusten ibland är starkare och ibland mindre stark. Man får prata om det som med allt annat så att ingen går och tycker att det är jobbigt i tystnad. :)
 
Under första graviditeten var vårt sexliv ganska oförändrat - vi hade mycket sexlust och mycket sex. Dock tappade jag tyvärr bort min förmåga att komma vaginalt någon gång vid vecka 20, lite tråkigt men det går att komma på andra sätt. Mannen som kallar det min "superkraft" (kommer väldigt lätt med honom) var livrädd att det var borta för alltid. :p Efter förlossningen var jag superkåt, säkert för att vi inte "fick" ha sex. När vi väl skulle ha det igen gjorde det väldigt ont och jag var väldigt trång vilket i kombination med att mannen är välutrustad gjorde att det kändes som att vara oskuld igen (blev akut kejsarsnitt, så vet inte om det påverkade).

Därefter var det en period med mindre sexlust och där jag helst ville vara nära bebis. Vi hade dock relativt mycket sex, ett par gånger i veckan, men det var lite jämfört med innan. Sen kom en period med samma lust som innan, dock är det lite svårare med en bebis än innan. Det blir lite mer pusslande för att få till det.

Nu är jag gravid igen, vecka 19, och är superkåt. Vi har jättemycket sex och bortsett ifrån att jag igen tappat förmågan att komma vaginalt (den kom dock tillbaks efter graviditeten så jag är inte så orolig den här gången) är det toppen.

Jag tycker inte att du ska oroa dig. Ska man leva ett helt liv ihop tror jag att det är naturligt att sexlusten ibland är starkare och ibland mindre stark. Man får prata om det som med allt annat så att ingen går och tycker att det är jobbigt i tystnad. :)
Tack så mycket för ditt utförliga svar!
Hur lång tid tog det innan du kunde komma som vanligt igen och vad berodde det på att den försvann?
Var det psykiskt eller fysiskt?

Än så länge har graviditeten inte påverkat min lust till det negativa, snarare motsatsen, jag hoppas verkligen att lusten inte bara dör bort helt plötsligt efter att man blivit mamma.
 
Under första graviditeten var vårt sexliv ganska oförändrat - vi hade mycket sexlust och mycket sex. Dock tappade jag tyvärr bort min förmåga att komma vaginalt någon gång vid vecka 20, lite tråkigt men det går att komma på andra sätt. Mannen som kallar det min "superkraft" (kommer väldigt lätt med honom) var livrädd att det var borta för alltid. :p Efter förlossningen var jag superkåt, säkert för att vi inte "fick" ha sex. När vi väl skulle ha det igen gjorde det väldigt ont och jag var väldigt trång vilket i kombination med att mannen är välutrustad gjorde att det kändes som att vara oskuld igen (blev akut kejsarsnitt, så vet inte om det påverkade).

Därefter var det en period med mindre sexlust och där jag helst ville vara nära bebis. Vi hade dock relativt mycket sex, ett par gånger i veckan, men det var lite jämfört med innan. Sen kom en period med samma lust som innan, dock är det lite svårare med en bebis än innan. Det blir lite mer pusslande för att få till det.

Nu är jag gravid igen, vecka 19, och är superkåt. Vi har jättemycket sex och bortsett ifrån att jag igen tappat förmågan att komma vaginalt (den kom dock tillbaks efter graviditeten så jag är inte så orolig den här gången) är det toppen.

Jag tycker inte att du ska oroa dig. Ska man leva ett helt liv ihop tror jag att det är naturligt att sexlusten ibland är starkare och ibland mindre stark. Man får prata om det som med allt annat så att ingen går och tycker att det är jobbigt i tystnad. :)

Snittades också och upplevde jag med att jag kände mig så sjukt tight efteråt. Det gjorde absolut inte ont eller så, men jag kände mig tightare. Skumt haha :D kände mig tight innan med men efteråt var det väldigt mycket tightare.
 
Tack så mycket för ditt utförliga svar!
Hur lång tid tog det innan du kunde komma som vanligt igen och vad berodde det på att den försvann?
Var det psykiskt eller fysiskt?

Än så länge har graviditeten inte påverkat min lust till det negativa, snarare motsatsen, jag hoppas verkligen att lusten inte bara dör bort helt plötsligt efter att man blivit mamma.

Så lite så! Det kom nog ganska direkt när bebis var ute. Är säker på att det är 100 % säker på att det är fysiskt, men varför vet jag inte. Kanske att magen/livmodern gör att det trycker på ett annat sätt där nere?

Skönt! Tror att det är viktigt att bara ta bort all press och att tänka att inget varar för evigt. Sen är det svårare att vara spontan med bebis, så man får kanske ”styra” det lite mer för att det ska bli av, men vill man så går det absolut! :)
 
Snittades också och upplevde jag med att jag kände mig så sjukt tight efteråt. Det gjorde absolut inte ont eller så, men jag kände mig tightare. Skumt haha :D kände mig tight innan med men efteråt var det väldigt mycket tightare.

Konstigt! Kanske har med att man inte haft sex på så länge att göra?
 
Konstigt! Kanske har med att man inte haft sex på så länge att göra?

Troligen pga hormonerna som gör slemhinnor osv torrare? Under graviditet kan det kännas svullet med samma effekt pga ökat tryck.

Jag tror det blir bra oavsett. Det kan gå upp och ned men som nån annan var inne på, är förhållandet fortsatt jämställt och båda hyfsat utvilade och tillfreds är chans på romans betydligt större.
 
Hur har ni det med sexlust och samliv efter eran första graviditet?
Jag är livrädd att graviditeten eller förlossningen ska förstöra det samliv jag och min man har idag, efter alla skräckhistorier jag hört om sexlust och samliv som försvunnit helt.

Ni som har betydligt mindre sex idag, vad beror det på?
Finns det folk där ute som känner samma lust efter som innan förlossning?

Vi sover ju betydligt mindre och har barn klängandes på oss rätt stor del av dygnet. Minsta sover mellan mig och partner. Alltså är omständigheterna inte lika gynnsamma som innan barn.
 
Ja, jag upplever att jag blir tight väldigt snabbt när det är uppehåll, även på bara någon vecka. :)

Har aldrig haft uppehåll i nån vecka annat än när jag hade avslag :angel: men låter ändå som sannolikt att det kan va pga det.

@Sporthorse
Angående sex efter graviditet och så, läste en del innan jag fick barn att man kunde få torra/sköra slemhinnor under amning och trots helamning så upplevde jag aldrig torra/sköra slemhinnor :)
 
Min lust dog en del ett tag av olika anledningar. Jag var rätt trött och barn som vaknade nattetid osv.
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Jag visste inte om jag skulle fortsätta i min första tråd "vem tar du med till förlossningen?" eller om jag skulle skapa en helt ny...
2
Svar
22
· Visningar
3 350
Senast: Milosari
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 032
Senast: Bapelsin
·
Relationer Min sambo släppte bomben att han vill göra slut. Jag är helt förkrossad. Visst vi har bråkat ganska mycket på sistone och vi...
3 4 5
Svar
87
· Visningar
5 884
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 306
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp