Till att börja med är sf-mått ett rätt trubbigt och svårmätt mått. Första gången mitt sf-mått mättes med andra barnet var det två barnmorskor med (den ena vara vikarie sen för den andra). De mätte varsitt mått och det skilde 2 cm mellan dem... De mätte om flera gånger båda två och var båda övertygade om sin sak men enades om att mötas på mitten och notera det måttet :p

Jag har med båda barnen haft stora sf-mått i förhållande till barnets födelsevikt utan någon egentlig anledning. Inte mycket fostervatten eller liknande. Med första barnet låg sf-mått mitt på medellinjen hela graviditeten förutom sista månaden då det ökade lite (dvs fortsatte växa istället för att plana ut som det ska enligt kurvan). Sonen vägde 2,4 kg när han föddes dvs absolut inte strax över medel som kurvan visade. Med barn 2 låg måttet på översta kurvan och samma sak där, fortsatte växa på slutet. Då fick jag göra TUL, vilket visade på normalstort barn på 3,7 kg i v 40. Hon föddes 30 timmar efter TUL och vägde 3,8.
 
Andra graviditeten hade jag hela graviditeten ett sf-mått över medel. Bm sa att ett enskilt mått inte säger någonting utan det är när man ser kurvan över tid som man kan misstänka t.ex stort barn. Hon sa även att som omföderska är det vanlig att man tidigt har ett stort sf-mått för att livmodern gör en tidig växtspurt.

Enligt sf-mått och TUL borde mitt andra barn vägt ca 4,2 kg vid födsel. Han vägde 3,5 kg, alltså väldigt medel.
 
5kg måste väl räknas som en jättebäbis? Min väninna blev lurad att hennes bäbis var liten (3000g eller under) och ut kom en pojk på 4300g som räknades som stor!
Hon hade inte fött vaginalt om hon visste det innan :crazy:

Vikten är inte särskilt intressant när det gäller vaginal förlossning faktiskt. Huvudet är större och det är andra aspekter som påverkar om man spricker oftast.
 
Vikten är inte särskilt intressant när det gäller vaginal förlossning faktiskt. Huvudet är större och det är andra aspekter som påverkar om man spricker oftast.
Viss vikt är tom att föredra om jag förstått rätt att det blir enklare av draghjälpen som tyngdkraften ger. Naturligtvis förutsatt att huvud axlar kommer ut. Resten av kroppen säger ju bara plupp typ.
 
Vikten är inte särskilt intressant när det gäller vaginal förlossning faktiskt. Huvudet är större och det är andra aspekter som påverkar om man spricker oftast.

@Vogue

Det handlar även om hur snabbt det går precis när bebis är på väg ut. Min unge var tex liten men jag fick ändå sys rätt mycket (men hyfsat ytligt) för han kom som en raket så kroppen hann inte stretchas/töjas.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Hej, Har precis skaffat två kattungar (Maine Coon). Den ena flyttade in tre veckor före, M, och H kom 3 veckor efter och är således tre...
Svar
5
· Visningar
1 154
Senast: MissFideli
·
Hundhälsa Förlåt för en brutalt lång text Våra två tikar har precis löpt(dom är extremt synkade och löper typ exakt samtidigt). Sedan löpet har...
Svar
4
· Visningar
1 147
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
22 487
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 049

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp