shabrak eller vojlock

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare GALOPP
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 82
  • Visningar Visningar 4 873
Sv: shabrak eller vojlock

Jag gillar schabrak bäst.
Dels för att det är mycket snyggare och dels för att det ligger bättre under sadeln än dom flesta vojlockar.

Elisha skrev:
För nåra år sen var det "mode" att rida med bara sadel och en fårskinnspad! (Inget shabrak eller vojlock) ;)

Hmmm... Den "modetiden" har nog jag missat men om man tittar på bilder i engelska hästböcker så är det många unga ryttare som faktiskt inte har något alls under sadlarna!

Och fårskinn är ju faktiskt bra, en väninna till mig har haft det mkt som pad under isn gamla sadel för att det är lite luftigare än en teddypad och fördelar trycket bättre (sägs det iaf, hur mkt sanning det ligger i det vet jag dock inte). Men det ska inte vara så roligt att tvätta har jag hört... Men jag vet inte, har inte haft det själv till de hästar som jag har ridit...

//Lillan

Jag gillar shabrak bättre. Tycker det är snyggare.

jag tycker personligen att schabrak ser mer stilrent ut än en vojlock. Dock så har jag dåliga minnen av vojlockarna på ridskolar. Röda, men snarare ljusblekt rosa och helt sladdriga o i fel storlek..
På tävling är schanrak en baggis

Jag kan också erkänna att jag har haft samma problem med just vojlockar, de kanar bakåt och när man suttit av så har man undrat om det varit värt att ha dem öht. Tillslut sydde jag om fästena som man sätter i sadelgjordsstropparna och gjorde dem jättekorta...

Men det beror säkert jättemkt på kvaliten också.

Såg en nordsvensk häromdagen som hade en vojlock under sin sadel och det var jättefint på honom. Som några redan sagt så kommer hästen fram lite mer och man såg verkligen hästens resning (han var jättefin) istället för att få syn på den där lilla snobben och skrutten-figuren i hörnet på schabraket...

//Lillan

Jag gillar mest schabraken, för de ligger bättre på hästen och är snyggt. Men på sommaren när det är rikitgt varmt så brukar jag använda vojlock. Tycker det blir svalare för hästen.

Har både schabrak och vojlockar...beror på årstid, sammanhang etc vilket jag använder.
Fler som minns när shabrak kom som en stor nyhet nån gång på åttiotalet? Innan dess fanns det väl bara vojlockar, förutom i en del tävlingssammanhang.
De som tycker schabrak är det enda tänkbara kanske inte var med då vojlockar var en självklarhet?

Haha, vänta ni bara - snart svänger modet igen. Om tio-tjugo år kommer kidsen att garva läppen av sig åt de fula schabraken på nollnolltalet :rofl:

Schabrak, vet inte riktigt varför. Det är snyggare, men jag använder även vojlock. Fast jag tar oftast schabrak av ren vana och affärer har ju inget större utbud av vojlockar precis.

Schabrak, men skulle inte tacka nej till en fårskinnsvojlock :d

schabrak, man ser mer av det än en vojlock o det ligger bättre.

det ska helt klart vara Schabrak, vojlok ser amtörigt ut i mina ögo,n de passar på små små ponnyer eller ridskolor. :smirk:

Håller med, men som många ovanstående har skrivit; det är dumt att ha schabrak när det är äckligt varmt ute, så jag ska införskaffa en vojlock när ekonomin tillåter.
Men ja, vojlockar passar nästan aldrig sadeln, jag förstår faktist inte vilka mått de går efter när de skär till dem :crazy:

Panikie skrev:
det ska helt klart vara Schabrak, vojlok ser amtörigt ut i mina ögo,n de passar på små små ponnyer eller ridskolor. :smirk:

i agree

tycker det är helt klart snyggare med shabrak, jag äger inte ens en vojlok, tycker inte att de passar sadlen bra heller

bettysmatte skrev:
Jag är "gammal" :D och uppfödd med vojlock, därför föredrar jag faktiskt det. Kanske inte utseendemässigt men, tvärtemot andra här, tycker jag faktiskt att de ligger BÄTTRE under sadeln.

Samma här

Nu har jag ju i och för sig skaffat bomlöst, så jag får dras med den gigantiska padden under...

Amen :rofl:

ljusslinga skrev:
jag tycker personligen att schabrak ser mer stilrent ut än en vojlock. Dock så har jag dåliga minnen av vojlockarna på ridskolar. Röda, men snarare ljusblekt rosa och helt sladdriga o i fel storlek..
På tävling är schanrak en baggis

Har oxå vibbar från röda vojlockar i barndomen. Hade de ingen annan färg på den tiden. :confused: :D

Liknande trådar

• Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 222
Senast: Görel
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Jag behöver ett par nya ridbyxor men har inte längre någon koll på vad som är bra märken eller vilken typ som är bäst. Jag provade ett... 2 3
Svar
52
· Visningar
2 427
Senast: Silje
·
Utrustning Jag har idag en Cheval liberte 2002XL som jag köpte billigt och tänkte fixa till. Nu har flera saker fått mig att inse att jag kör den... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 339

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden V
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka