Shettis som rymmer

Sv: Shettis som rymmer

Det finns ingen som vågar ta i trådarna heller och se om de är nå ström..

Man kollar INTE ström med fingrarna. Man har en stängselmätare som kollar styrkan. En sådan måste man ha annars kan man inte göra felsökning.
 
Sv: Shettis som rymmer

Men hallå, du måste ju ha rätt utrustning för att kolla stängslet. Tro det att din häst rymmer. Du har ju noll koll på ditt staket. Att kolla med fingrarna funkar inte då människor är bra mycket känsligare än ett djur ;)

Skaffa lite utrustning först och mät. Vet du vad du har för styrka på ditt aggregat ? Vad du har för ohm antal på tråden ? Om jorden är bra ? Många saker bör man veta om ett elstängsel, för annars kan man knappast göra felsökning. Och att ta emot råd som antenner ocxh järngrimmor är för mig den sista utvägen man har. Har man inte satt sig in i hur ett elstängsel funkar ska man INTE börja med sådant. Det kallas lathet.

Sätt dig in i hur ett elstängsel fungerar här http://www.bmsab.se/
 
Senast ändrad:
Sv: Shettis som rymmer

Jag kan försäkra dig om att jag har en HEL DEL erfarenhet av rymmande shettisar... och jag hade inte gett rådet om järngrimma om jag inte trodde att det kan lacka åt den lösningen... :(

Visst är det så att man ska ha koll på sitt staket och sköta det ordentligt så att det fungerar, men man måste komma ihåg att shettisar har för det första en enormt tjock päls, som isolerar även från den fetaste stöt, bara de kommer under tillräckligt fort.
De här små rackarna lär sig helt otroliga tekniker för att slingra sig ut i hundranitti knyck och slippa undan med en lindrig stöt. Och ofta skiter de i vilket också. De tar stöten för de vet att de kommer ut. De ger sig oftast inte i första taget heller. Eller andra. Eller trehundrafjärde...

Den vanligaste lösningen brukar vara att raka av pälsen på rygg, och ibland till och med hela manen, för att de ska få stötar när de rymmer. Men kan ju förstå att många inte vill det, det är ingen vacker syn... :eek:

Har varit med om flera fall som varit så svåra att man fått ta till järngrimman, och det har hjälpt i alla fall utom ett. Den hästen fick till slut ha en sluten hage med plank och elstängsel i överkanten istället.

Och visst är det så att den taktiken är den absolut sista nödlösningen,men man bör veta att den finns.
 
Sv: Shettis som rymmer

Vissst bör man veta om olika alternativ..MEN TS kan ju inget tydligen om stängsel. Det bevisas ju när hon sa att: ingen vill ta i stängslet för att kolla om det är ström !

Man kan visst hålla håriga hästar inom el. Frågan är hur mycket ägaren är villig att lära. Du tror inte jag har erfarenhet av små håriga ponnyer då ?

Elstängsel är inget man lär sig bara för man råkar ha hästar. Det lär man sig genom att plugga på litegranna och verkligen förstå hur allt fungerar.

OCH, ditt inlägg bevisar att du egentligen inget kan om hur ett elstängsel fungerar från A-B. Du är helt fokuserad på hästen, inte på stängslet.
 
Senast ändrad:
Sv: Shettis som rymmer

Har aldrig behövt sätta mig in i stängseltekniker särskilt väl eftersom att jag stått på stall där andra är kunniga inom det och har sett till att sköta det ordentligt. Om ag måste, så får jag lära mig, men om någon annan sköter det är jag nöjd med det.

Och jag har också påpekat att hon bör se över instängslingen innan hon drar till med drastiska metoder...

Jag har inte på något sätt antytt att du inte har någon erfarenhet av håriga ponnier. Jag sade att jag har det. Inte att du inte har det.

Jag skulle vilja se om dina stängsel kunde hålla inne en viss shettis jag känner. (Som rymmer trots sju täta trådar, kraftig spänning och rakad rygg och man). Svårt att tro det. Men kanske är det så.

Du vet, bara för att JAG inte kan något om stängsling, betyder inte att alla jag känner som har shettisar inklusive de i mitt eget stall, inte kan el. De sköter det bra och noggrannt och inte har vi några som hest rymningar, de aktar sig noga för stängslet. Utom shettisen...

Och får jag fråga hur hög spänning man KAN ha i stängslena?
Ett monster till häst jag känner stod med r***n rakt upp i stängslet, medan det small och smattrade och det måste gjort djävulusiskt ont, men hon stod kvar iallafall för att hon är en sådan som när hon bestämt sig för att vägra gå så går hon inte om man så försöker flytta henne med gaffeltruck. Ägarinnan fick inte väck henne utan jag fick traska bort och slå av strömmen åt henne.
Kan säga att när JAG kom åt de stängslena om morgnarna när jag släppte ut pållarna, fick jag stötar som gjorde att hela armen domnade bort. Och hon fick konstanta stötar i en minut minst... Vissa är envisare än synden.

Bara tyckte du hade lite otrevlig ton.
 
Sv: Shettis som rymmer

Bara tyckte du hade lite otrevlig ton.

För att jag bara talar om vad jag anser ?? :confused:

Hmm, bättre får du komma med. Man ska väl kunna tala om för folk saker och ting ? Hur tycker du jag skulle sagt i mitt inlägg då ? Att du verkligen kan och förstår dig på stängsel ? Jag tycker inte det, ska jag inte då få säga det ?

Spänningen är beroende av aggregatets styrka, belastning, jordningen, ohm antal på tråden...så där finns inget givet och enkelt svar. Men att tex välja ett klent aggregat är som att be om begränsning i många fall. Samma med trådval.

där andra är kunniga inom det och har sett till att sköta det ordentligt

Om stängsel smattrar så har ni överslag = dålig spänning.

Har dom verkligen det ? Min erfarenhet är att dom som inte kan överlåter det åt andra...och vipps så är dom andra de kunniga...trots att dom inte kan så mycket.
 
Sv: Shettis som rymmer

Många band på olika nivåer och reält med kräm i stängslet, så håller jag min minis på rätt sida:)

Till sommaren ska så gott som hels stängslet bytas ut, och då kommer jag att lägga:

Högsta bandet på 160cm, polarband.
I mitten två rader elrep med ca 1dm mellanrum.
Lägsta bandet på 45cm, polarband.

Testat trästaket?
Kanske räcker med att lägga en rad plank lite lägre än mankhöjd, så att hon inte kan krypa under, och elband/tråd i huvudhöjd som gör att hon inte kan hoppa?...
 
Sv: Shettis som rymmer

Ja förlåt då. Tycker fortfarande att du hade ptrevlig ton. Jag vet själv att jag inte har någon kunskap om elstängsel, har inte påstått det heller. Men du har ett småotrevligt sätt att tala om vad du tycker på.

Och hästen som backade in i stängslet var inte i vårt stall, utan i stallet jag arbetar. Jag tror visst tjejen som sköter stängslingen hos oss kan sina saker, hon har varit kobonde hela sitt liv... och stallägaren har väl varit bonde han också i sisådär 60 år...
Varför antar du att du är den enda som kan sådant? Märkligt tycker jag. Fast det var kanske för att du trodde att det smattrande stängslet var i vårt stall.

Tycker iallafall du får läsa igenom dina inlägg en gång extra innan du skickar dem. Kanske är du själv inte medveten om att du låter lite otrevlig? Jag blir inte sur för att du säger att jag inte kan el. Det kan jag inte. Jag bli "sur" för att du pratar överlägset och låter irriterad.
 
Sv: Shettis som rymmer

Nej det måste man inte...vattna på jordspett mitt i vintern. På vintern gör man en vinterkoppling. Man drar ut jorden i stängslet. Att vattna har nada effekt någon längre stund. Tråd ska INTE knäppa, för då har man överslag i den och detta drar ner styrkan.

Har jag sagt att det SKA knäppa? Öh..... NEJ!
Men jag ville veta om det fanns liv i tråden överhuvudtaget....

Och förresten...så behöver vi aldrig dra om någonting...vi har alltid fungerande ström i vår hage...inga problem. :smirk:

// M
 

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 341
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Min häst har personlighetsförändrats? Varning för långt inlägg Under det dåliga betet 2018 blev min häst på slutet arg när jag gick...
Svar
3
· Visningar
1 307
Senast: Vinur
·
Hästhantering Behöver all hjälp jag kan få! Har ett varmblodsto 3 år som går tillsammans med 2 andra hästar och de funkar bra ihop, dom har alltid...
Svar
11
· Visningar
2 838
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
3 798
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Gråter du?
  • Aubergine
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp