Den kan nog både skritta och trava på volt på alla underlag och den förstår vad jag menar så galoppen känns inte bra på volt eller hästen klarar inte av att galoppera men det är väl inte konstigt då.
 
Den kan nog både skritta och trava på volt på alla underlag och den förstår vad jag menar så galoppen känns inte bra på volt eller hästen klarar inte av att galoppera men det är väl inte konstigt då.

"Kan nog" säger du. Hur vet du det?
Och självklart är det någonting man bör vara uppmärksam på om hästen/ponnyn inte vill ta alla gångarter ens en kort stund på volt. Jag har inte sett någon som säger att det är normalt per se, men inte heller jättekonstigt om hästen/ponnyn inte förstår, är ur form eller inte är helt ok. Det kan finnas många olika anledningar till att det inte funkar - men det är definitivt inte bara för att det är en shettis.
 
Självklart vet jag att hästen kan skritta och trava på olika underlag om jag provat men galoppen är inte bra på volt, den kan inte galoppera och ifall det är en shettis eller inte har faktiskt väldigt lite med saken att göra.
 
@aglaonema I din TS undrar du om det är så att just shettisar har svårt för galopp på volt, du skriver också att ett halvblod inte hade haft samma problem (vilket inte är sant) så självklart verkar det som om du tycker att det faktum att hästen är en shetlandsponny har med saken att göra.

Hur som helst skulle jag personligen börja med att stärka och skola ponnyn på andra sätt (eftersom den är ur form) och vara extra vaksam på tecken på hälta, ömhet eller ovilja... sedan gradvis jobba mig upp till galopp på volt. Har den fortsatt problem är hält/smärtutredning på sin plats, tycker jag.
Behandla den på samma sätt som du skulle vilken annan ovillig häst som helst, med andra ord.
 
Har dock svårt att tro att enbart det faktum att den inte är i kondition skulle göra den ovillig att fatta galopp på voltspår, den ser inte heller öm eller sjuk ut därför är det lite konstigt enligt mig.
 
Självklart vet jag att hästen kan skritta och trava på olika underlag om jag provat men galoppen är inte bra på volt, den kan inte galoppera och ifall det är en shettis eller inte har faktiskt väldigt lite med saken att göra.
Nej inget konstigt enligt mig att otränade hästar inte kan galoppera på volt. Kan ta min andra som exempel, han kunde inte hålla galoppen på kortsidan i ridhuset dom första månaderna när han reds in, med skickligare ryttare hade det säkert gått fortare.
 
Har dock svårt att tro att enbart det faktum att den inte är i kondition skulle göra den ovillig att fatta galopp på voltspår, den ser inte heller öm eller sjuk ut därför är det lite konstigt enligt mig.
Jag har en shettis som rids sporadiskt av barnen. Hon har inga problem att busgaloppera fram o tillbaka i hagen i en evighet, men galopp på volt orkar hon inga längre stunder. Hon har helt enkelt inte styrkan för galopparbete på volt och jag tycker inte det är ett dugg konstigt, det är ju likadant oavsett ras.
 
Den har rätt stor mage om det kan inverka.
Min häst är rätt fet nu efter att ha stått skadad och sen när hon börja komma igång så kom gräset. Helt hopplös att få ner i vikt just nu. Vi har precis börjat träna på ridbana igen och det märks tydligt att det är jobbigt att gå på bana och på volt. Magen tar ju emot. I skogen är det betydligt lättare. Samma häst hade även i unga år svårt med galoppen på volt. Det är ett halvblod.
 
Den galopperar ju i hagen utan problem så jag antar den är otränad då.
Att det beror på att det är en shetlandsponny kan du släppa, ingen av dom 7 shettisarna på ridskolan hade problem med galoppen.

Kvar finns otränad eller ont, att den galopperar i hagen säger inget om den har ont eller inte.
Min byggde jag upp styrkan på genom skritta och galoppera i backar med.
 
Ja inte vet jag var den skulle ha ont när den väl galopperar ser det bra ut.
Nä det är ju svårt att veta var hästen har ont om den inte är tregradigt halt på ett framben. Man kan ju prova ett schema för någon månad (eller annan tid) och se om kvaliteten och orken blir bättre. Blir den inte det kan det vara klokt att kolla upp hästen på klinik.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Ja inte vet jag var den skulle ha ont när den väl galopperar ser det bra ut.
Kanske en bra idé att börja med stärkande övningar då? Eller ännu hellre, om du är orolig, få ponyn genomkollad av veterinär och sedan börja med stärkande övningar?

Passus: Även halta hästar lever rövare i hagen, de vet inte bättre. Det är en annan sak när man aktivt arbetar dem.
 
Den galopperar ju i hagen utan problem så jag antar den är otränad då.
galopp rakt fram i hagen kräver ingen balans
galopp på volt på lina kräver både framåtbjudning och balans
Det är två olika saker helt enkelt.
Sen är det så att galopp är den minst naturliga gångarten för en hel den shetlandsponnyer. Galopp bedöms i princip aldrig på shetlandsponnyer (endast de enstaka som gör treårstest eller kvalitetsbedömning får galoppen bedömd) och finns sällan med i uppfödarnas avelsmål. Om det får man tycka vad man vill, jag bara konstaterar att det är så.

Min ena ponny är fantastiskt på nästan alla sätt, men hon har haft väldigt svårt för att lära sig att ens galoppera rakt fram, både med ryttare och i vagn. Det har tagit lång tid innan galoppen blivit naturlig för henne.
 
Du tycker alltså att longera sin häst är att laborera på egen hand.
Ja om man inte har kunskaperna att det är betydligt svårare att galoppera på en volt än rakt fram så skulle även jag kalla det att laborera. Just longering ger väldigt lite positiv träning, det kan vara utmärkt sätt att låta en häst busa av sig energi innan man sitter upp eller lära känna hästen. Vill du träna hästen är tömkörning eller longrein bättre men be gärna någon om hjälp om du inte kan.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
700
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp