Försökte longera min shettis och i skritt och trav går det bra men den orkar inte hålla galoppen. Har shettisar svårt för sånt?

Shettisar kan göra allt som andra hästraser kan!

Men det krävs styrka och balans för att kunna orka bära sig på böjt spår och en volt på ca 7-8 meter är en mindre volt även för shettis. Min longerlina är va 7 meter lång. Där av gissar jag att volten är runt 7-8 meter i diameter.

Hästen behöver bygga upp sin styrka för att kunna bära sig hålla balansen på böjt spår. Det gäller även för ridning, körning, hoppning osv

Så lägg upp en träningsplan för din shettis. Tag gärna hjälp av någon tränare eller duktig hästmänniska. Ta med den på promenader, jogga och gå i skog och mark och börja med kondition och så kommer styrka. Variera underlag, gå över cavaletti, träd i skogen osv
 
Shettisar kan göra allt som andra hästraser kan!

Men det krävs styrka och balans för att kunna orka bära sig på böjt spår och en volt på ca 7-8 meter är en mindre volt även för shettis. Min longerlina är va 7 meter lång. Där av gissar jag att volten är runt 7-8 meter i diameter.

Hästen behöver bygga upp sin styrka för att kunna bära sig hålla balansen på böjt spår. Det gäller även för ridning, körning, hoppning osv

Så lägg upp en träningsplan för din shettis. Tag gärna hjälp av någon tränare eller duktig hästmänniska. Ta med den på promenader, jogga och gå i skog och mark och börja med kondition och så kommer styrka. Variera underlag, gå över cavaletti, träd i skogen osv

Men om linan är ca sju meter bör voltens diameter vara ca 14 meter. (Radien däremot är ju ca sju meter.)
 
Jag har funderat på att prova cykla med den om det fungerar.
Jag hade själv varit väldigt restriktiv med att cykla med ponnyn för det innebär stor skaderisk (främst för din del). Jag hade promenerat med ponnyn i varierad terräng (skogen), longerat eller tömkört i endast skritt och trav med fokus på balans i svängar, övergångar och allmän lydnad samt haft kul med kavaletti bommar på alla de sätt.
 
Jag har funderat på att prova cykla med den om det fungerar.

En risk med cykel är att ponnyn drar iväg. Antingen att den blir skrämd av något och sticker, eller att du råkar tappa den. Har du då grimskaft fast i tränset och den fastnar kan den skada munnen illa. Ska du cykla så se till att du har balansen och att ponnyn är trygg med cykeln och omgivningarna.

Annars är ju promenad jättebra, för både dig och ponnyn. Tömkör eller led den längs krånglig terräng, och upp ned offroad. Tömkör över bommar i skritt och trav. Vänta med galoppen och att fastna på böjda spår till den är balanserad och fin i övergångar och tempoväxlingar på töm.

Det finns många roliga saker du kan hitta på som inte är bundet till longering. Lär den tricks, be om hjälp för att börja köra in den och köra med slanor, testa hästagility
eller nåt liknande.

Jag tycker småponnysar ofta blir bortglömda, det finns ju mer saker att göra med än häst än att rida. :)
 
Jag är också skeptisk till cyklandet. Min westerntränare som hade fantastiskt fina, lyhörda och välarbetade hästar var med om en mycket hårfin olycka när hon fick för sig att cykla en häst hem från betet. Det krävs inte mycket för att få en ur balans på en cykel.

Jag säger som @animalasia -promenad (eller jogging om du är lagd åt det hållet? :) ) och tömkörning, körning om det är aktuellt med just den här ponnyn?
 
Jag har funderat på att prova cykla med den om det fungerar.

Löshoppa, cavaletti, gör en gallopp o trav gång i hagen, gå ut och gå, sidvärtsrörelser går utmärkt att göra på en grusväg eller runt ett träd och svänga i åttor runt träden, lör hästen stå med frambenen på en spånbal osv

Finns hur mycket kul att göra med shettisar. Det är finurliga och gillar de nått lör de dig fort fort.

Men cykla har jag inte ens kommit på tanken att göra med mina. Även om de var välhanterade och orädda så är olycksrisken stor.
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
701
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 705
Senast: Joro253
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 230
Senast: Fiorano
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 578
Senast: iNHALE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp