Shettistråden del II

Cattis_E

Trådstartare

Bifogade filer

  • IMG_20220814_081039~3 1.jpg
    IMG_20220814_081039~3 1.jpg
    454,3 KB · Visningar: 114
Var ju tvungen att se till att det finns en tråd där ni kan ösa in rapporter och bilder på era shettisar. Vad ska jag annars läsa liksom :)
Helt rätt! Jag har tyvärr inga nya bilder… har senaste gångerna gått med båda samtidigt, vilket har gått förvånansvärt bra (förutom lite gräsryck), men omöjligt att ta kort då. Ska dit igen i helgen 😊

Skrämde en storhäst sist jag var där, två små svarta troll gåendes med en liten person. Det var konstigt tyckte den 😅
 
Helt rätt! Jag har tyvärr inga nya bilder… har senaste gångerna gått med båda samtidigt, vilket har gått förvånansvärt bra (förutom lite gräsryck), men omöjligt att ta kort då. Ska dit igen i helgen 😊

Skrämde en storhäst sist jag var där, två små svarta troll gåendes med en liten person. Det var konstigt tyckte den 😅
Haha, jag tog ju en gammal bild till trådstarten. Borde fixa nya bilder snart. Filmade ett par snuttar ikväll men inget som gör sig bra att plocka en bild ur :angel:
Om jag kommer ihåg kanske jag skulle peta in att göra det nu i helgen.
 
Får bjuda på senaste bilden på shettisdamen!
1684353512779.png



Vi har haft återbesök hos veterinären och stötvågat en gång till. De har hittat en förändring i infästningen på gaffelbandet och en möjlig instabilitet i bogen. Men det går åt rätt håll! Nu helt ren på rakt spår och mjukt, böjt spår. Fortfarande oren på hårt, böjt spår, även om det är mindre nu än från början.

Nu väntar fyra veckor av promenad/tömkörning där vi lägger in mer och mer kuperad terräng. Därefter nytt återbesök, där vi förutom veterinären även kommer att träffa klinikens fysio för att se hur vi kan jobba med rehab för att hjälpa hennes instabilitet och styrka upp henne.

Finaste fröken fick lovord på kliniken för att hon hanterar situationen så himla sansat - en passerande veterinär undrade tydligen om hon hade fått lugnande för att hon chillade så :rofl:
 
Jag och tandläkaren pratade lite bett. Vi tittade på ett delat jag hade hemma i storlek 8,5, men det blev för stort 🙈 Det var även trångt iom det var delat, blev svårt för honom att stänga munnen.
Så har någon tips på var man kan hitta ett smalt rakt bett i storlek 7,5 ?
Helst inte för dyrt, då det ju finns en risk att han kommer växa ifrån.
 
Här händer inget alls med ponnyerna just nu. Jag är mest stolt över mig själv :p att jag har lyckats hålla mig ifrån att släppa in stona till hingsten alltför tidigt. För även om jag vill att de ska betäckas helst igår, så inser jag attdet blir mycket mer jobb om jag får för tidiga föl nästa vår. Men nu närmar ihopsläppet sig...
 
Jag och tandläkaren pratade lite bett. Vi tittade på ett delat jag hade hemma i storlek 8,5, men det blev för stort 🙈 Det var även trångt iom det var delat, blev svårt för honom att stänga munnen.
Så har någon tips på var man kan hitta ett smalt rakt bett i storlek 7,5 ?
Helst inte för dyrt, då det ju finns en risk att han kommer växa ifrån.
A ponydesign har en del från storlek 7,5. Såg ett med 8mm tjocklek nu när jag kollade lite snabbt :)
 
Jag och tandläkaren pratade lite bett. Vi tittade på ett delat jag hade hemma i storlek 8,5, men det blev för stort 🙈 Det var även trångt iom det var delat, blev svårt för honom att stänga munnen.
Så har någon tips på var man kan hitta ett smalt rakt bett i storlek 7,5 ?
Helst inte för dyrt, då det ju finns en risk att han kommer växa ifrån.

Jag har det raka från Aponydesign till Vega, värt att tänka på är att det är lite vasst där ringarna sitter så jag fick byta till en storlek större och köpte deras bettskivor, då funkade det jättebra 🙂
 
Jag har det raka från Aponydesign till Vega, värt att tänka på är att det är lite vasst där ringarna sitter så jag fick byta till en storlek större och köpte deras bettskivor, då funkade det jättebra 🙂

Åh, tack för info. Då får jag mäta lite noggrannare och se vad jag tror blir bäst. :up:
 
Åh, tack för info. Då får jag mäta lite noggrannare och se vad jag tror blir bäst. :up:
Det är alltså bara helt rakt som är aktuellt? Inte nåt sånt här? Det där är max det böjer sig på bilden. Mumma trivdes och tandis godkände det innan hon började knapra för mycket på det, så nu kör jag bettlöst eller med novabett. Novabettet hade gärna fått vara tunnare i kanterna, men det har jag inte lyckats hitta.
 

Bifogade filer

  • 20230518_091938.jpg
    20230518_091938.jpg
    178 KB · Visningar: 66
Jag letar medryttare till prinsessan igen och hade en tjej som provred förra helgen. Blir dock alltid lite förvånad över att de håller så hårt i hästens mun.
Hon går liksom inte fram ordentligt om ryttaren tjuvhåller. Eller tappar balansen 🙄
Så på det stora hela en häst som främjar god ridning, men oftast inte det ridskolebarnen är vana vid.
 
Det är alltså bara helt rakt som är aktuellt? Inte nåt sånt här? Det där är max det böjer sig på bilden. Mumma trivdes och tandis godkände det innan hon började knapra för mycket på det, så nu kör jag bettlöst eller med novabett. Novabettet hade gärna fått vara tunnare i kanterna, men det har jag inte lyckats hitta.

Vet inte hur det skulle fungera. Det som var problemet med det ledade var att det blir ju som en liten klump där det sitter ihop och då tryckte det i gommen.

Det du visar där kanske skulle funka om det inte är för tjockt.
 
Vet inte hur det skulle fungera. Det som var problemet med det ledade var att det blir ju som en liten klump där det sitter ihop och då tryckte det i gommen.

Det du visar där kanske skulle funka om det inte är för tjockt.
Mittndelen när typ som en Bic bläckpenna. Tyvärr är mina 9,5 tror jag (har två), men de finns att köpa där jag köpte i 7,5 cm.
 

Bifogade filer

  • 20230518_111853.jpg
    20230518_111853.jpg
    173 KB · Visningar: 86
Har läst förra shettistråden men nog dags att hoppa in nu 🥰
Har en fodershettis som kom till oss från en Bukeanvändare faktiskt 🤗

En fantastisk liten häst som vi bara älskar! Han är så snäll, så klok och så fin med barnen. Lydig och skolad, även om han är en shetlandsponny med stark vilja och dragningskraft till mat 😎
Han passar oss perfekt.
Han älskar mest att dra sin vagn så det pysslar vi mest med.
När han märker att vi är på väg till vårt gärde för ett pass istället för skogen trippar han fram och kan inte bärga sig 😅
Galoppera på gärdet är en favoritsyssla som görs med öronen spikrakt framåt.
Trava kan han göra i en hel evighet om han fick, har han vagnen bakom sej finns inga hinder. Så personlig och rolig!

Vi har haft lite tidsbrist och därför inte varit helt igång och vi har kämpat endel med vikten nu under vintern men båda sakerna börjar röra sej åt rätt håll.

Sen är han så rolig för alla hästar här kommer på inkallning. Till och med nu när även han får gå i en större hage med mer gräs (dock inte bete) kommer den lilla svarta ponnyn galopperande för sina 10 pelletsar i krubban 😁
Han har nog aldrig travat och busat och galopperat så mycket i hagen som nu
😂🥰

503D9B52-3856-4702-BE9A-7E63F647F687.jpeg
 
Dagen har ägnats åt att säkra sommarhagen med en extra tråd (samtidigt som lillkillen passade på att smaka på tråden medan strömmen var avslagen 🙄). I helgen ska de få gå ut till resten av flocken och då får han ett islandsföl att leka med 🥰

Bjuder på dagens stilstudie, är det ingen som kliar på en får man väl klia själv 😜

20230518_151735.jpg
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 578
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 349

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp