Shettistråden del II

Efter MÅNGA turer har den medicin som egentligen är den enda substansen som hjälper mot Mummas höga mastceller i lungorna kommit.
Licenspraparat, och den godkända slutade tillverkas, så det behövdes en vända till läkemedelsverket för licens igen också.
Tack och lov för det (nät)apotek veterinären rekommenderade som skött allt så bra de kunnat och varit så trevliga hela vägen. Den långa tid som gått har ju tyvärr varit utanför deras kontroll.

Idag började invänjningen av ljudet av nebulisatorn. Den har ett väsande ljud. Älskade lilla ponnyn fick en guldstjärna då hon trots att hon var skeptisk snällt stod precis intill den.
Nu återstår bara att pilla ihop en "andningsmask" som blir lagom för henne. Ska prova den med koksaltaånga ett par gånger. Sedan börjar vi medicinera och hoppas hon blir symptomfri så vi kan få ett grundvärde.
Bra att för att utvärdera allergivaccinering senare bland annat.

Mumma mår på det hela taget rätt bra. Prestationsförmågan är fortfarande bra. Hostade i och för sig en del idag, men det är olika från dag till dag. Imorgon hostar hon kanske inte alls.
Men det ska bli spännande och se effekt när vi medicinerar. Det brukar tydligen ge effekt rätt fort.
 
Här har vi fång :cry: .
Smärtlindring tycks hjälpa och ponnyn är redan sjukt frustrerad efter mindre än ett dygn på vila. Tips på hjärngympa?
Svårt... Spontant tänker man ju på saker som innefattar nån sorts belöning och det vill man väl minimera vid fång kanske?
Har klarat mig från fånghäst (*ta i trä) så har bara teoretiska kunskaper om bad man fär stoppa i dem och inte..

Titta på ovanliga saker, lukta på ovanliga lukter?

Sätta saltsten på sån lickit hållare? Finns de som är til den, men jag har fått dit vanliga Himalaya (tagit de minsta jag hittat) om jag tog av den översta plattan.


https://borjes.se/hallare-till-likit/

https://borjes.se/likit-sten-p4450/...bx_nmpRYMZcN0JzO9U6Mocp4HIV2ndQxoCFRUQAvD_BwE
 

Bifogade filer

  • IMG_20230210_141227.jpg
    IMG_20230210_141227.jpg
    330 KB · Visningar: 85
Svårt... Spontant tänker man ju på saker som innefattar nån sorts belöning och det vill man väl minimera vid fång kanske?
Har klarat mig från fånghäst (*ta i trä) så har bara teoretiska kunskaper om bad man fär stoppa i dem och inte..

Titta på ovanliga saker, lukta på ovanliga lukter?

Sätta saltsten på sån lickit hållare? Finns de som är til den, men jag har fått dit vanliga Himalaya (tagit de minsta jag hittat) om jag tog av den översta plattan.


https://borjes.se/hallare-till-likit/

https://borjes.se/likit-sten-p4450/...bx_nmpRYMZcN0JzO9U6Mocp4HIV2ndQxoCFRUQAvD_BwE
Veterinären trodde att våra b-vitamin pellets ska gå bra som belöning. I små mängder då. Ska kolla exakt vad de innehåller dock.
Höger och vänster har jag funderat på att lära in.
 
Veterinären trodde att våra b-vitamin pellets ska gå bra som belöning. I små mängder då. Ska kolla exakt vad de innehåller dock.
Höger och vänster har jag funderat på att lära in.
Kan höpellets/fiberpellets funka annats? Eller är det mycket stärkelse i kanske?
 
Hembygd mask till nebulisator anpassad för shettis....
Dessutom kostar en för häst 10k, så det tyckte inte ens veterinären var aktuellt. Köpte en smidig för människa och konstruerade mask.
Som veterinären sa, kommer du inte på nåt bättre, stoppa slang i ena näsborren och håll för den andra.
Det verkar som hon får i sig bra.
Men inte så bra effekt än, men har sett blommande rajgräs idag och det är ju höga pollenhalter av det mesta (typ) just nu.
Har idag höjt dosen så får vi se.

Hon är inte dålig eller allmänpåverkad så, men är man uppmärksam och vet om så är det klart det märks.
Inga problem med motion, för det mesta PIGG, och är hon inte det blir det nästan bara skritt.
 

Bifogade filer

  • 20230605_185214.jpg
    20230605_185214.jpg
    269,4 KB · Visningar: 70
Tönkörde ikväll. Lilla svarta var pigg och lite dryg (ska äta hela tiden). Skyggade inget däremot så nu vågar jag nog ut med vagnen istället, mycket bekvämare för mig att slippa powerwalka (och få ont i armarna av tömmarna).
 
Vi har bara gult, bränt gräs i hagarna och i vanliga fall hade det gjort ont i hjärtat, men min stora är lika lättfödd som Jack så jag hoppas de kan hålla fint hull och stödfodrar istället.

I veckan kom en potentiell medryttare och provred, hon trillade bara av en gång 🫣
Jack har verkligen lärt sig tekniken för att tappa ryttare effektivt.. funderar på att skaffa en grästygel. Någon som testat det?
Han är ju egentligen den perfekta vuxenponnyn, älskar jobba och trampar lätt på töm om man bara håller emot lite och smackar. Önskar jag hade mer tid, han är löjligt rolig att jobba med 🤩
 
Vi har bara gult, bränt gräs i hagarna och i vanliga fall hade det gjort ont i hjärtat, men min stora är lika lättfödd som Jack så jag hoppas de kan hålla fint hull och stödfodrar istället.

I veckan kom en potentiell medryttare och provred, hon trillade bara av en gång 🫣
Jack har verkligen lärt sig tekniken för att tappa ryttare effektivt.. funderar på att skaffa en grästygel. Någon som testat det?
Han är ju egentligen den perfekta vuxenponnyn, älskar jobba och trampar lätt på töm om man bara håller emot lite och smackar. Önskar jag hade mer tid, han är löjligt rolig att jobba med 🤩
Jag vill verkligen inte ha en sommar utan skördar, men det får gärna bli bränt i vår hage 🙈.
Stödfodrar min gamla gubbe med PPID.

Mini har hittills svarat bra på behandlingen. Återstår att se vad som händer om dryga veckan när vi slutar med medicinen.
 
Jag vill verkligen inte ha en sommar utan skördar, men det får gärna bli bränt i vår hage 🙈.
Stödfodrar min gamla gubbe med PPID.

Mini har hittills svarat bra på behandlingen. Återstår att se vad som händer om dryga veckan när vi slutar med medicinen.
Det kan få regna lokalt hos våra bönder 😅

Skönt att behandlingen funkar!
 
Vi har bara gult, bränt gräs i hagarna och i vanliga fall hade det gjort ont i hjärtat, men min stora är lika lättfödd som Jack så jag hoppas de kan hålla fint hull och stödfodrar istället

I veckan kom en potentiell medryttare och provred, hon trillade bara av en gång 🫣
Jack har verkligen lärt sig tekniken för att tappa ryttare effektivt.. funderar på att skaffa en grästygel. Någon som testat det?
Han är ju egentligen den perfekta vuxenponnyn, älskar jobba och trampar lätt på töm om man bara håller emot lite och smackar. Önskar jag hade mer tid, han är löjligt rolig att jobba med 🤩
Vi testade grästygel (egen variant, köpt var alldeles för lång), men på vår funkade det inget vidare. Men jag tänker att det är lätt att testa för att se om det funkar på din :)
 
Vi har bara gult, bränt gräs i hagarna och i vanliga fall hade det gjort ont i hjärtat, men min stora är lika lättfödd som Jack så jag hoppas de kan hålla fint hull och stödfodrar istället.

I veckan kom en potentiell medryttare och provred, hon trillade bara av en gång 🫣
Jack har verkligen lärt sig tekniken för att tappa ryttare effektivt.. funderar på att skaffa en grästygel. Någon som testat det?
Han är ju egentligen den perfekta vuxenponnyn, älskar jobba och trampar lätt på töm om man bara håller emot lite och smackar. Önskar jag hade mer tid, han är löjligt rolig att jobba med 🤩

Jag använder grästygel på min vid tömkörning, funkar super på honom. Sååå mkt lättare att jobba när man inte måste kämpa emot för att han drar ner huvudet hela tiden. Han fattade rätt snabbt så han försöker inte ens dra ner om han märker att grästygeln sitter på.

Jag har den modellen som är två lösa tyglar, man sätter en på var sida. Tyckte det kändes som han fick mer rörelsefrihet med den, men kan bara vara inbillning från min sida.
 
Veterinären trodde att våra b-vitamin pellets ska gå bra som belöning. I små mängder då. Ska kolla exakt vad de innehåller dock.
Höger och vänster har jag funderat på att lära in.

Nej, dom har spannmål! Allt spannmål, allt högt i stärkelse och socker måste bort från dieten. Även lusern ska man vara försiktig med i början, en del hästar reagerar på det.

Köp höpellets eller spannmålsfria godisar som är höbaserade. I värsta fall får du beställa, men det finns flera märken.

Här är en bra länk om akutdiet för fång:
https://www.ecirhorse.org/DDT+E-diet.php
 
Vet inte hur det skulle fungera. Det som var problemet med det ledade var att det blir ju som en liten klump där det sitter ihop och då tryckte det i gommen.

Det du visar där kanske skulle funka om det inte är för tjockt.
Fager har några bett i 7,5. Tror det är ledade varianter men de är utformade så att de inte blir tjockare vid länkarna. Dock rätt dyra bett 😊
 
Någon som testat örttillskott mot/för fång? Alltså förebyggande.

Jo jag har testat en hel del :). Jag tycker att de med smärtstillande/inflammationsdämpande örter ska man inte ge i förebyggande, men de kan vara ett jättebra komplement tillsammans med ex metacam (i samråd med vet!). När min nordis fick fång fick han bäst effekt på Laminoguarder + Metacam, sen kunde vi fasa ut till bara Laminoguarder. Men jag hade som sagt inte gett det förebyggande.

Däremot så de som hjälper till med insulinreglering och ämnesomsättning kan man absolut prova i förebyggande.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
35 007
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 961
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 233
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 455

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Lösa hundar
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp