Shettistråden del II

Jag är förkyld med var ute på en skrittur med grabben ändå, han ville gärna rida. Barbacka och även om han bara åker häst (verkligen åker, håller inte ens fast sig 😅) tror jag det är nyttigt ändå.
Och prinsessan är ju en guldponny som vanligt.
 
Vet inte om det är brunst eller nåt på gång för mini är en riktig tjuris just nu. Tycker ju ändå vi avslutade bra trots vagn-fadäsen för några dagar sen, eller så är det pga denna hon är sur på mig?

Sambon har lovat vara med som extra stöd när jag spänner för henne nästa gång. Förhoppningsvis redan i helgen.
 
Har man födelsedag kan man få ett par maskrosor. :love:
347787035_1316098099253629_818457645357027918_n.jpg
 
Nu har chocken börjat lägga sig men det känns fortfarande väldigt överväldigande att ha ansvaret för den här lilla krabaten. I söndags släppte vi ihop dem med resten av flocken, det gick jättebra och snart vågar han nog busa med "storasyster" (islandsfölet som föddes knappt en vecka före honom).

Han har blivit gårdens huvudattraktion, alla som kommer vill ta sig en titt på överraskningsfölet 😅

Kan inte ni som har lägga in bilder på era ponnier från sidan/uppställda, gärna som föl, 1/2-åringar och 3-åringar eller äldre. Skulle vara intressant att se hur de utvecklas 😊

Bjorne.png
 
Vi red faktiskt en tur i morse, en kortis innan fotbollsträningen. Mest skritt men tänker det är nyttigt det med :)
Och shit vad dom fäller! Tror faktiskt jag ska klippa det sista över ryggen nu också.
 
Jag har aldrig varit så aktiv i den här tråden innan, men jag har ett nu 2-årigt shettissto (import Nederländerna). Hon har fått börja med tömkörning lite smått inför framtida inkörning, och jag tycker att hon än så länge sköter sig väldigt bra :heart Igår fick hon för första gången testa ha bett i munnen, och idag åkte lokselen på (hon har bara haft tömkörningsgjord tidigare). Hon börjar också förstå kommandot för trav bättre än tidigare, och verkar allmänt hänga med nu när jag ber henne att stanna eller gå framåt. Styrningen jobbar vi fortfarande på, delvis eftersom vi oftast går på väg eller upptrampade spår i skogen (dvs inte så mycket möjligheter att styra), och än så länge har hon bara blivit tömkörd i grimma.

Någon som har förslag på störningar man kan träna innan det är dags med den faktiska inkörningen? (saker jag kan träna på själv med henne utan medhjälpare, t.ex. saker som låter som släpar bakom henne, linor som släpar vid sidorna etc.)

IMG_20230528_085108_021.jpg
 
Jag har aldrig varit så aktiv i den här tråden innan, men jag har ett nu 2-årigt shettissto (import Nederländerna). Hon har fått börja med tömkörning lite smått inför framtida inkörning, och jag tycker att hon än så länge sköter sig väldigt bra :heart Igår fick hon för första gången testa ha bett i munnen, och idag åkte lokselen på (hon har bara haft tömkörningsgjord tidigare). Hon börjar också förstå kommandot för trav bättre än tidigare, och verkar allmänt hänga med nu när jag ber henne att stanna eller gå framåt. Styrningen jobbar vi fortfarande på, delvis eftersom vi oftast går på väg eller upptrampade spår i skogen (dvs inte så mycket möjligheter att styra), och än så länge har hon bara blivit tömkörd i grimma.

Någon som har förslag på störningar man kan träna innan det är dags med den faktiska inkörningen? (saker jag kan träna på själv med henne utan medhjälpare, t.ex. saker som låter som släpar bakom henne, linor som släpar vid sidorna etc.)

Visa bifogad fil 119984
Att bara "släpa" fötterna lite hårt i backen lite plötsligt tycker jag är en bra träning även hålla i något man kan prassla med.
Sedan något som jag tycker du bör göra framför hästen först, lägg några stenar i en petflaska eller dylikt och skaka plötsligt.

Tånk inte bara störningar som är direkt relaterade till hur en vagn låter, utan allt du kan komma på.

Både framför så hästen ser och bakom skulle jag säga. Man toleranstränar liksom för allehanda oväntade saker och har igen det i förtroendet i situationer man aldrig kunnat förutse.
Egentligen är det ju bara fantasin som begränsar..

Edit: jag köpte en sån där uppblåsbar "piphammare" och gick runt och duttade på mina hästar 😇
 
Senast ändrad:
Här händer inget alls med ponnyerna just nu. Jag är mest stolt över mig själv :p att jag har lyckats hålla mig ifrån att släppa in stona till hingsten alltför tidigt. För även om jag vill att de ska betäckas helst igår, så inser jag attdet blir mycket mer jobb om jag får för tidiga föl nästa vår. Men nu närmar ihopsläppet sig...
Men nu går de ihop... Klok hingst som tar det lugnt med tjejerna. :love:
1685280826718.png
 
En annan fråga - min shettisdam är ju två i år, vilket gör att planen är att visa henne på sommarpremiering nästa år. Men finns det även en poäng att visa henne i år, som tvååring? Ger det något, eller är det onödigt? Brukar folk visa sina hästar även som yngre/äldre, eller är det bara 3 års som gäller?

Kan det ge nyttig träning inför nästa år, eller är det bättre att vänta och låta henne mogna mer i kroppen? (just nu är hon ganska smal och långbent)
 
En annan fråga - min shettisdam är ju två i år, vilket gör att planen är att visa henne på sommarpremiering nästa år. Men finns det även en poäng att visa henne i år, som tvååring? Ger det något, eller är det onödigt? Brukar folk visa sina hästar även som yngre/äldre, eller är det bara 3 års som gäller?

Kan det ge nyttig träning inför nästa år, eller är det bättre att vänta och låta henne mogna mer i kroppen? (just nu är hon ganska smal och långbent)
Det är ingen nackdel att visa dem som yngre för att ge dem rutin. Dagsformen på unghästar kan variera ganska mycket och därför kan poängen variera, men det är inget som belastar dem för framtiden.
Men vill du absolut ha högre poäng ska du kanske vänta till slutet av sommaren-höstkanten innan du visar, så hon hinner utvecklas lite mer.
 
Vad har era shettisar, särskilt mini, i normalpuls?
Tycker min ligger så högt, men upplever att det är det alltid (så nojig på fång så känner rätt ofta :p). Tycker det även vintertid alltså, högre än 40/min.
 

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
33 581
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 933
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 592
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 360

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp