Shettistråden del II

Jo jag har testat en hel del :). Jag tycker att de med smärtstillande/inflammationsdämpande örter ska man inte ge i förebyggande, men de kan vara ett jättebra komplement tillsammans med ex metacam (i samråd med vet!). När min nordis fick fång fick han bäst effekt på Laminoguarder + Metacam, sen kunde vi fasa ut till bara Laminoguarder. Men jag hade som sagt inte gett det förebyggande.

Däremot så de som hjälper till med insulinreglering och ämnesomsättning kan man absolut prova i förebyggande.
Vill du ge tips? :)
Något smärtstillande osv är jag inte ute efter, känns jättefarligt att experimentera med eftersom risken är att man missar några små tecken då.
Har kollat lite på Herbalworks MD meta eller laminoguarder men tycker det är en djungel!

Jag har haft mina i 3-4 år, de går på bete hos mig och har inte haft fång under min tid.
Den ena hade det dock för flera år sedan (pga dålig koll/anpassning enligt hovslagaren, samma nu som då) och han har även en viss fettnacke och allt man kan göra förebyggande är väl bra tänker jag :)
 
Vill du ge tips? :)
Något smärtstillande osv är jag inte ute efter, känns jättefarligt att experimentera med eftersom risken är att man missar några små tecken då.
Har kollat lite på Herbalworks MD meta eller laminoguarder men tycker det är en djungel!

Jag har haft mina i 3-4 år, de går på bete hos mig och har inte haft fång under min tid.
Den ena hade det dock för flera år sedan (pga dålig koll/anpassning enligt hovslagaren, samma nu som då) och han har även en viss fettnacke och allt man kan göra förebyggande är väl bra tänker jag :)

Jag har inte själv testat MD Meta men den verkar bra, kinesiska örter för lever och ämnesomsättning.

I förebyggande har jag mest kört nordiska leverrensande/stöttande som brännnässla och mariatistel. Vintertid har jag testat en kinesisk, Jioa Gu Lan, tyckte den var riktigt bra.

Källa på den, Dr. Kellon https://www.naturalhorsetrim.com/EQUINE_CONGRESS_-_INVITED_SPEAKER_SESSION.doc
 
Jag har inte själv testat MD Meta men den verkar bra, kinesiska örter för lever och ämnesomsättning.

I förebyggande har jag mest kört nordiska leverrensande/stöttande som brännnässla och mariatistel. Vintertid har jag testat en kinesisk, Jioa Gu Lan, tyckte den var riktigt bra.

Källa på den, Dr. Kellon https://www.naturalhorsetrim.com/EQUINE_CONGRESS_-_INVITED_SPEAKER_SESSION.doc
Ah ja brännässlor gav jag dem förra året, de åt massor :D
Tack för tips!
 
Jag använder grästygel på min vid tömkörning, funkar super på honom. Sååå mkt lättare att jobba när man inte måste kämpa emot för att han drar ner huvudet hela tiden. Han fattade rätt snabbt så han försöker inte ens dra ner om han märker att grästygeln sitter på.

Jag har den modellen som är två lösa tyglar, man sätter en på var sida. Tyckte det kändes som han fick mer rörelsefrihet med den, men kan bara vara inbillning från min sida.
Har du nån bild på hur den ser ut?
Jag lyckas bara hitta den som går längs manen..
 
IMG_5499.jpeg

Ingen hage man försöker imponera på någon med men den håller Jack i fint hull 🙈
Hellre stödfodra än ha honom tjock..
 
Är det någon som planerar att åka till/ställa ut på RIKS i slutet av juli? Jag är så sugen på att visa Vega och lilleman men är osäker på om jag får visa honom innan han är DNA-typad. Har mejlat och frågat men inte fått svar ännu, i propositionen står det:
"Föl födda under utställningsåret får delta även om de ännu inte är stambokförda, men ska då uppfylla kraven för stambokföring..."
Och det gör han ju bara det att han ska DNA-typas mot pappan eftersom ingen betäckningsrapport skickades in, någon här som har koll?
 
Är det någon som planerar att åka till/ställa ut på RIKS i slutet av juli? Jag är så sugen på att visa Vega och lilleman men är osäker på om jag får visa honom innan han är DNA-typad. Har mejlat och frågat men inte fått svar ännu, i propositionen står det:
"Föl födda under utställningsåret får delta även om de ännu inte är stambokförda, men ska då uppfylla kraven för stambokföring..."
Och det gör han ju bara det att han ska DNA-typas mot pappan eftersom ingen betäckningsrapport skickades in, någon här som har koll?
Om det inte finns någon betäckningsrapport så är det nog tveksamt om den kan visas innan den är härstamningsverifierad. Det finns ju inget som visar hans härstamning då. Har du haft ID-kontrollant ute som tagit tagelprov?

Och nej, jag åker inte på riks i år, det är alldeles för långt bort för mig.
 
Om det inte finns någon betäckningsrapport så är det nog tveksamt om den kan visas innan den är härstamningsverifierad. Det finns ju inget som visar hans härstamning då. Har du haft ID-kontrollant ute som tagit tagelprov?

Och nej, jag åker inte på riks i år, det är alldeles för långt bort för mig.
Nej inte än, vi tänkte ta båda fölen samtidigt men mamman till den andra är hos hingst så väntar på att de ska komma tillbaka. Men tveksam till om det gör någon skillnad att ta ut kontrollanten innan, gissar på att det inte skulle bli klart innan anmälningstiden går ut i alla fall.
 
Även vi har tyvärr åkt på fång. :(

Tack och lov fick vi snabbt tag på veterinär som kom ut och konstaterade att det verkade vara ett milt anfall, så nu håller vi alla tummar och tår.

Fröken reagerade bra på smärtstillande i alla fall, så det är skönt att hon inte verkar ha ont längre! Nu försöker hon mest övertala alla som går förbi att hon minsann blivit glömd inne.

Fina tjejen :heart
1686302054745.png
 
Sista dagen med full dos metacam imorgon, sen ska hon få halv dos 3-4 dagar och därefter utan så ska vi utvärdera igen.
Hon har gått från pigg, påhittig buse till riktigt sur :(. Hotade mig rejält efter jag hängt upp hönätet åt henne för lunchen (öronen platt och nästan stegrade sig mot mig).
Hoppas hon blir samma buse igen med lite aktivering. Känns som hon är så less på mig nu.
 
Det blir många joggingturer för mig i sommar...

Men åh, mina små hjärtan 😍.

Vi är på UC Säker Häst-kurs. Kul grej tyckte ponnyn och gick genom allt möjligt utan blinka 😁. Och barnet har fått så långa ben... Men hanteringsmässigt är det precis den här storleken som är lagom för henne än.
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20230611_074705.jpg
    Screenshot_20230611_074705.jpg
    154,9 KB · Visningar: 43

Liknande trådar

Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
34 705
Senast: Hedinn
·
Kropp & Själ På sedvanligt manér så har jag spenderat senaste veckorna med att läsa otroligt mycket om den här pusselbiten som fick allt att falla på...
Svar
10
· Visningar
1 956
Senast: Rosett
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 138
Senast: alazzi
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
54 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp