Shettistråden del II

Bukefalos 30 år!

Alltså, mina busponnyer....

När de rymde förra veckan gissade jag att någon av dem hade varit på väg att fastna i trägrinden med huvudet och sedan lyft upp den så att den lossnat. Ingen av dem har varit någon rymmare innan, och det har fungerat problemfritt även med svag eller utan el om det funnits mat.

Så jag tänkte att de kunde få gå någon timme där det är mest grönt kvar (det är så torrt nu att det inte växer något på många ställen) med provisoriskt staket utan att aggregatet flyttat dit. Det har aldrig varit några problem innan, och det funkade även i förrgår när de fick gå där en stund första gången.

Men nej, efter några timmar kom en från ridskolan intill och knackade på och sa att ponnyerna var där och hälsade på, men att de inte hade några så små grimmor så att de kunde fånga dem... De hade gått rakt genom tråden, så att en av plaststolparna låg på marken någon meter bort. Så det var bara att ta bebisen och grimmorna och bege sig upp dit, där busponnyerna stod och hade trevligt och hälsade genom staketet på ridskolehästarna... :cautious:

Inte helt oväntat har de nu fått ett starkare aggregat i sin vanliga hagen och kommer inte få gå någonstans utan ordentligt med el :cautious:

IMG_20260828_081717105.webp

Bild från när jag släppte dem i den provisoriska hagen imorse - det är ju inte som om det inte fanns något för dem att äta...

Rätt nöjd med detta, köpte det till russet för att kunna rida med dubbla tyglar bett/bettlöst. Men funkar ok till shettisen också på minsta inställningen trots storlek ponny (och hon brukar ha inställt på innersta på sina träns storlek shettis då hon har nätt huvud), lite stort runt nosen bara men tänker sätta några hål till själv.

IMG_4783.webp

Hejsan, jag behöver er shettis experters hjälp.

Jag har "råkat" köpa mig en liten shetttis. Ganska så jätteoplanerat men är nu full igång att inhandla utrustning och har stött på ett problem. Bett. Var hittar jag bett för shettis? Jag hittar många bett som passar längdmässigt men jag tycker alla är för tjocka. Så kan ni tipsa mig var jag kan hitta, helst ett odelat bett med fasta ringar som inte är tjockare än 12mm?

Jag bor i Tyskland och trots ett massivt utbud av shettis utrustning hittar jag inga bett. Kanske finns de i Sverige? Har en syster som bor där så hon kan beställa och skicka till mig i så fall.

Vad har ni för bett till era Shettisar?

Jag har "råkat" köpa mig en liten shetttis. Ganska så jätteoplanerat men är nu full igång att inhandla utrustning och har stött på ett problem. Bett. Var hittar jag bett för shettis? Jag hittar många bett som passar längdmässigt men jag tycker alla är för tjocka. Så kan ni tipsa mig var jag kan hitta, helst ett odelat bett med fasta ringar som inte är tjockare än 12mm?

Jag bor i Tyskland och trots ett massivt utbud av shettis utrustning hittar jag inga bett. Kanske finns de i Sverige? Har en syster som bor där så hon kan beställa och skicka till mig i så fall.

Jag har köpt på a pony design, men det är några år sedan nu så vet inte vad de har i dagsläget.

Vi varierar mellan tre bett på shettisen. Tredelat bridongbett från hööks (10mm tjockt), rakt bett från globus (12mm tjockt) i ridningen och i körningen har vi ett smalt rakt bett med parerstänger från selmakerskan i norr.

Har ett baucher bett från aponnydesign som är 10mm tjockt också men tycker det var lite halvdålig kvalitet 🤔

Jag har fixat så syrran köper ett tredelat 10mm på Hööks och skickar hit och Selmakerskan kan skicka till Tyskland, så köper ett rakt från henne. Måste bara mäta hans mun innan jag gör beställningarna. Tack för tips!

Hoppar in här trots att jag inte har någon egen, men vi har en fantastisk trettioåring i stallet. 😍
En hel meter hög liten karamell som jag hjälpte att bli av med den alltför tidiga vinterjackan igår.
Halvt på skämt sa jag åt ägaren att väga hur mycket päls vi klippte bort och det visade sig vara 1,85 kg!!! 😱
Det var som att klippa i ett renskinn! 😅

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka