Shettistråden del II

Bukefalos 30 år!

IMG_4560.webp

Blommorna (plast) i fotobågen såg väldigt smakliga ut i shettisögon 😂

Vår tjej har varit på betäckning ett litet tag i sommaren men hon fick en skada på svansen (så ser ömklig ut nu, hon som är så hårfager 🥲). Tror inte heller hon är dräktig och inte aktuellt att pröva igen i år pga svansen :(

Men annars rider dottern på och de har varit på liten mini dressyr/hopptävling i helgen. Vi har lite problem med framåtbjudningen på ridbana men runt kom de båda dagarna själva 🥰Visa bifogad fil 189039
Vad hände med svansen? Bitskada? Stort sår?

Tänkte först skriva vad spännande med föl, men såg sen att du inte trodde hon var dräktig. Får väl hoppas du har fel då, så det blir spännande 😇❤️.

Vad hände med svansen? Bitskada? Stort sår?

Tänkte först skriva vad spännande med föl, men såg sen att du inte trodde hon var dräktig. Får väl hoppas du har fel då, så det blir spännande 😇❤️.

Det är lite oklart, märkte att huden var död/skorpa och lossnade från ca översta 25cm av svansen när jag skulle duscha henne när vi hämtat hem henne 🤷‍♀️

Så är rakad 25cm (dvs förlorat typ halva volymen) och avklippt till en bit ovanför hasen då det behövdes för att kunna hålla rent och torrt 😭

IMG_4528.webp

Det är lite oklart, märkte att huden var död/skorpa och lossnade från ca översta 25cm av svansen när jag skulle duscha henne när vi hämtat hem henne 🤷‍♀️

Så är rakad 25cm (dvs förlorat typ halva volymen) och avklippt till en bit ovanför hasen då det behövdes för att kunna hålla rent och torrt 😭

Visa bifogad fil 189584
En vän till mig fick typ samma på sin islänning. Tydligen kan sperman blandat med stoets vätska bli frätande om man inte tvättar svansen efter betäckningen. Stoet förlorade typ halva sitt tagel i svansen och det var mycket tvättande och fixande för att få ordning på det. Otroligt trist. Hon har betäckt stoet tidigare utan att få problem så var för det blev så just denna gången vet man inte men tydligen inte helt ovanligt heller. Nu vet jag ju inte men kanske är det vad som hänt eran med?

Är på premiering idag och några shettisar gör körprov.
Hur gick det, var du nöjd med inkörningen av Björne? @Novienna :)
Jag är otroligt nöjd med inkörningen men har inte kommit igång med honom själv som jag hade planerat under sommaren, dels haft mycket för mig och dels går han fortfarande bara ihop med en kompis så det har varit knepigt att få ut honom ur hagen på egen hand 😕

Hoppeponny vet jag inte om han blir dock, föll ett träd i hagen och jag fick honom knappt ens att gå över (var betydligt lägre än där han stod på bilden), när han till slut lät sig övertalas hoppade han jämfota över med fram och blev stående en stund och funderade på hur han skulle ta sig därifrån 😂

20260801_211443~2.webp

Busponnyer...

Jag har en miniminihage med ordentligt trästaket (tänk telefonstolpar) där hästarna går ibland t.ex. när vi väntar på veterinären för vaccination och liknande. Jag tänkte att de skulle gå där några timmar idag för att beta ner gräset lite. Efter någon/några timmar, precis när jag skulle gå ut och flytta tillbaka dem till vanliga hagen, får jag ett samtal från grannen om att de var ute och gick på grusvägen. De har då lyckats lyfta upp grinden helt från gångjärnen så att den låg på marken...

De hälsade lite på grannens hund, följde efter någon som var ute och red och hälsade på den hästen lite. Men när jag kom och visslade och ropade (vilket de vet betyder "inkallning", och gör så att de kommer travande till grinden i hagen) så vände de och sprang iväg i trav och galopp åt andra hållet...
IMG_20260820_111534103_HDR.webp

Inridning påbörjad idag 😁

Åh vad kul det var att faktiskt hitta på något med honom igen och inte bara gosa i hagen, han är lite ofokuserad när han är vid stallet eftersom det är så många andra hästar runtomkring men jag får kontakt med honom ändå och jag tycker han uppförde sig klart godkänt 🥰

20260822_111922~2.webp

Har en fråga om bruksprov på shetlandsponny, @ameo du brukar ju ha koll så du kanske vet 🤔

I propositionen till avelsvärderingen står det att man får göra ridet eller kört bruksprov, men får man göra båda? 😊

Jag tror aldrig frågan är ställd, men det får du säkert om du ber om det.
Är inte det lite synd att ingen velat göra det? 🙈
Vet att det är få som väljer att göra bruksprov men kommer vi till visning så ska vi definitivt göra ridet och får vi med vagnen blir det både och om de tillåter det 🙂

Vi jobbar vidare med inridningen och han sköter sig riktigt bra, det var lite lugnare i stallet idag så han var mer fokuserad och med mig men det blir mycket intryck bara av att komma till gården så vi tar bara korta pass än så länge 😊

20260824_110625~2.webp

Är inte det lite synd att ingen velat göra det? 🙈
Vet att det är få som väljer att göra bruksprov men kommer vi till visning så ska vi definitivt göra ridet och får vi med vagnen blir det både och om de tillåter det 🙂

Vi jobbar vidare med inridningen och han sköter sig riktigt bra, det var lite lugnare i stallet idag så han var mer fokuserad och med mig men det blir mycket intryck bara av att komma till gården så vi tar bara korta pass än så länge 😊

Visa bifogad fil 190008
Vitsen med bruksprovet är i princip att visa att ponnyn har tillräckligt gott temperament för att kunna ridas och/eller köras.
Brukprov var länge obligatoriskt för hingstar i avel, men sedan de släppte det kravet är det bara runt en handfull hingstar om året (och ännu färre ston) som genomför bruksprov.
Jag tror att orsaken till att man väljer att göra bara det ena är att det inte ger något mervärde - utan bara är mer jobb - att göra båda varianterna.

Vitsen med bruksprovet är i princip att visa att ponnyn har tillräckligt gott temperament för att kunna ridas och/eller köras.
Brukprov var länge obligatoriskt för hingstar i avel, men sedan de släppte det kravet är det bara runt en handfull hingstar om året (och ännu färre ston) som genomför bruksprov.
Jag tror att orsaken till att man väljer att göra bara det ena är att det inte ger något mervärde - utan bara är mer jobb - att göra båda varianterna.
Om man gör både ridprov och körprov, kan båda de räknas in som två av tre olika grenar för brukbarhetsdiplom?

Jag tycker att det är synd att det inte är krav på bruksprov, dels om man ser till det du säger om tillräckligt gott temperament för att kunna genomföra vilket ju är viktigt då ponnyerna på grund av sin storlek många gånger hanteras och rids av barn men också för arbetsviljan som de flesta av dessa små ponnyer faktiskt besitter och som är något jag tycker borde premieras 🙂

Jag förstår att det kan vara svårt att få med sig vagn eller hitta en tillräckligt duktig liten ryttare men nu när även tömkörning ingår som alternativ finns det ju egentligen inga ursäkter för att inte göra ett bruksprov 🤔

Jag tycker att det är synd att det inte är krav på bruksprov, dels om man ser till det du säger om tillräckligt gott temperament för att kunna genomföra vilket ju är viktigt då ponnyerna på grund av sin storlek många gånger hanteras och rids av barn men också för arbetsviljan som de flesta av dessa små ponnyer faktiskt besitter och som är något jag tycker borde premieras 🙂

Jag förstår att det kan vara svårt att få med sig vagn eller hitta en tillräckligt duktig liten ryttare men nu när även tömkörning ingår som alternativ finns det ju egentligen inga ursäkter för att inte göra ett bruksprov 🤔
Eftersom avelsvärderingen numera är frivillig, så skulle obligatoriskt bruksprov antagligen medföra att färre hingstar visas för avelsvärdering. Alla hingstägare har inte kunskap eller intresse för att köra sina ponnyer och det är inte alltid så lätt att hitta vettiga människor med barn i rätt storlek som kan rida dem heller.
Jag vet att det pratats om att göra det mer tydligt vilka hingstar som har gjort bruksprov på något sätt, men vet inte va det blivit av det.

Eftersom avelsvärderingen numera är frivillig, så skulle obligatoriskt bruksprov antagligen medföra att färre hingstar visas för avelsvärdering. Alla hingstägare har inte kunskap eller intresse för att köra sina ponnyer och det är inte alltid så lätt att hitta vettiga människor med barn i rätt storlek som kan rida dem heller.
Jag vet att det pratats om att göra det mer tydligt vilka hingstar som har gjort bruksprov på något sätt, men vet inte va det blivit av det.
Stämmer säkert att färre skulle anmäla sina hingstar då så jag förstår att det kanske inte är så strategiskt att införa krav på bruksprov men man kanske kunde premiera de som väljer att göra det 🤔
Tänker att alla som brinner för rasen vill väl att ponnyerna ska användas och inte bara gå som sällskapsponnyer och hagprydnader 🙂

Men det är ju lätt för mig att sitta och tycka saker på ett forum 😛
Hade varit jättekul/intressant att engagera sig i till exempel SSS men jag är alldeles för blyg för att söka kontakt och dessutom har jag ju kanske inte ens en shetlandsponny om de väljer att utesluta dem 🫣😂

Mitt intryck av Shetland Nord är iaf att de är väldigt trevliga! Funderat på att engagera mig själv men får nog vänta till barnen är lite större :)

Tänker att alla som brinner för rasen vill väl att ponnyerna ska användas och inte bara gå som sällskapsponnyer och hagprydnader
Jag förstår din tanke och håller med om att ponnyerna bör vara användbara. Men... Det är faktiskt ganska många uppfödare som föder upp "utställningsponnyer" och "ponnyer till avel", där ponnyerna i övrigt inte gör annat än att gå i hagen. Alla har inte samma syn på vad ponnyerna ska användas till, även om de brinner för rasen.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka