Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Mumma hade kalas idag och hästarna fick äta mer gott än alla andra dagar på året.

Jag fick i och för sig också äta ovanligt gott, för jag jobbade 7-19 igår, så jag passade på att flytta mitt "firande" till idag.

Grattis Hippotekets Mumma 11 år!!
Nyfödd Mumma :love: :love:
1683402293644.png
 
IMG_20230507_182515.jpg

Extremt provisoriskt men ville bara testa. Gick hur bra som helst i början, kom ner till timmerhögen sen hände något så hon blev rädd.

Vet inte om det var draglinorna kanske, men hon blev rejält skrämd i alla fall. Vi har ju harvat en hel del utan problem innan (med draglinor) så trodde inte det skulle vara någon stor grej det här heller.
Hur som, bara att backa bandet och se om vi kan få ordning på det ändå
 
Visa bifogad fil 118364
Extremt provisoriskt men ville bara testa. Gick hur bra som helst i början, kom ner till timmerhögen sen hände något så hon blev rädd.

Vet inte om det var draglinorna kanske, men hon blev rejält skrämd i alla fall. Vi har ju harvat en hel del utan problem innan (med draglinor) så trodde inte det skulle vara någon stor grej det här heller.
Hur som, bara att backa bandet och se om vi kan få ordning på det ändå
Trist. Men tur att ingem blev sladad.
Jo det är ju bara att backa.

Är hon van vid draglinor så skulle jag snarare tro att något var annorlunda med viktfördelningen, eller eventuellt ljud i ojämnheter än linorna i sig. Tänker att det eventuellt kan blivit något litet ryck man kanske inte får vid harvning?

Blir de rädda kan de ju få lite följdpanik av linor och att ha nåt bakom.
Jag hade varit försiktig även vid harvning några gånger, men det har du säkert redan tänkt.
Just eftersom situationen är lite lik med draglinor och så.
 
Trist. Men tur att ingem blev sladad.
Jo det är ju bara att backa.

Är hon van vid draglinor så skulle jag snarare tro att något var annorlunda med viktfördelningen, eller eventuellt ljud i ojämnheter än linorna i sig. Tänker att det eventuellt kan blivit något litet ryck man kanske inte får vid harvning?

Blir de rädda kan de ju få lite följdpanik av linor och att ha nåt bakom.
Jag hade varit försiktig även vid harvning några gånger, men det har du säkert redan tänkt.
Just eftersom situationen är lite lik med draglinor och så.
Ja jag kommer backa helt nu och börja om med bara linor hade jag tänkt.
Funderade också på något ljud, det var barn som åkte fyrhjulig bakom skogen samtidigt också..

Men vi gick ett par hundra meter innan incidenten liksom och då var hon kolugn.
 
Promenad offroad idag med mini. Hon fick lyfta på benen ordentligt då det var en del ris men hon bara knatade på som inget.
Inte kört henne på evigheter men är nog dags spänna för igen i helgen tror jag.
 
Jag spände mini för vagnen idag, för första gången sen i höstas. Det var som om hon inte gjort annat.
Allt frid och fröjd tills poff - nåt skrämde henne så hon både bockade, stegrade och kastade sig åt sidan. Sen stod hon och darrade och ryckte till för varje gång vagnen rörde sig en millimeter.

Fick koppla loss och dra vagnen åt henne tills hon lugnat sig. Sen provade jag spänna för igen men fick gå bredvid henne som stöd innan jag till sist kunde tömköra från bredvid vagnen.

Nu är nog framförallt matte nervös, så vi backar bandet och lägger på mer tömkörning med vagn igen.
 
Jag spände mini för vagnen idag, för första gången sen i höstas. Det var som om hon inte gjort annat.
Allt frid och fröjd tills poff - nåt skrämde henne så hon både bockade, stegrade och kastade sig åt sidan. Sen stod hon och darrade och ryckte till för varje gång vagnen rörde sig en millimeter.

Fick koppla loss och dra vagnen åt henne tills hon lugnat sig. Sen provade jag spänna för igen men fick gå bredvid henne som stöd innan jag till sist kunde tömköra från bredvid vagnen.

Nu är nog framförallt matte nervös, så vi backar bandet och lägger på mer tömkörning med vagn igen.
Det är så otäckt när det händer något i vagn tycker jag.

Min svarta blev skrämd precis i början när jag hade honom, reste sig och gick omkull. Som tur var låg han kvar så vi kunde sela av innan han reste sig, men sen var jag bra rädd bra länge.. tog nog ett halvår innan jag vågade köra igen.

Nu är min häst gammal och mycket körd så det var bara jag som drabbades av hjärnspöken men vet precis hur det är.

Hoppas ni kommer vidare snart igen :)
 
Bättre sent än aldrig och här kommer en rapport från mig, Vega och vårat oväntade men redan högt älskade lilla mirakel 🥰

På eftermiddagen i lördags upptäckte jag att Vegas juver var helt fullt och spänt, ringde genast hennes halvfodervärd (som själv haft ett sto som fölade tidigare i veckan) och säljaren för att ta reda på när Vega gick med hingst senast. En ordentlig undersökning senare kunde vi konstatera att Vega mycket riktigt var dräktig och skulle föla väldigt snart och 24 timmar senare såg en liten hingstunge dagens ljus :heart

Vän av ordning kan såklart tycka att vi borde upptäckt det tidigare men det föll oss liksom inte in eftersom hon var negativ på två UL förra sommaren och det var tredje säsongen som hon inte tagit sig. Visst har vi reagerat på vissa saker men det var först i lördags som alla pusselbitar till slut föll på plats och "it all made sense".
Det blev till att bygga en fölbox i all hast och fölvaka hela natten men tack och lov tyckte Vega att det var bäst att föla mitt på dagen när alla kunde vara med 🥰

Så över en helg så har jag helt plötsligt två underbara små shetlandsponnyer istället för en och jag fattar knappt fortfarande vad som hänt och att jag blivit uppfödare till den här lilla skatten.

20230514_201541~2.jpg
 
Bättre sent än aldrig och här kommer en rapport från mig, Vega och vårat oväntade men redan högt älskade lilla mirakel 🥰

På eftermiddagen i lördags upptäckte jag att Vegas juver var helt fullt och spänt, ringde genast hennes halvfodervärd (som själv haft ett sto som fölade tidigare i veckan) och säljaren för att ta reda på när Vega gick med hingst senast. En ordentlig undersökning senare kunde vi konstatera att Vega mycket riktigt var dräktig och skulle föla väldigt snart och 24 timmar senare såg en liten hingstunge dagens ljus :heart

Vän av ordning kan såklart tycka att vi borde upptäckt det tidigare men det föll oss liksom inte in eftersom hon var negativ på två UL förra sommaren och det var tredje säsongen som hon inte tagit sig. Visst har vi reagerat på vissa saker men det var först i lördags som alla pusselbitar till slut föll på plats och "it all made sense".
Det blev till att bygga en fölbox i all hast och fölvaka hela natten men tack och lov tyckte Vega att det var bäst att föla mitt på dagen när alla kunde vara med 🥰

Så över en helg så har jag helt plötsligt två underbara små shetlandsponnyer istället för en och jag fattar knappt fortfarande vad som hänt och att jag blivit uppfödare till den här lilla skatten.

Visa bifogad fil 119000
Vilken söt överraskning :love:
Grattis!
 
Bättre sent än aldrig och här kommer en rapport från mig, Vega och vårat oväntade men redan högt älskade lilla mirakel 🥰

På eftermiddagen i lördags upptäckte jag att Vegas juver var helt fullt och spänt, ringde genast hennes halvfodervärd (som själv haft ett sto som fölade tidigare i veckan) och säljaren för att ta reda på när Vega gick med hingst senast. En ordentlig undersökning senare kunde vi konstatera att Vega mycket riktigt var dräktig och skulle föla väldigt snart och 24 timmar senare såg en liten hingstunge dagens ljus :heart

Vän av ordning kan såklart tycka att vi borde upptäckt det tidigare men det föll oss liksom inte in eftersom hon var negativ på två UL förra sommaren och det var tredje säsongen som hon inte tagit sig. Visst har vi reagerat på vissa saker men det var först i lördags som alla pusselbitar till slut föll på plats och "it all made sense".
Det blev till att bygga en fölbox i all hast och fölvaka hela natten men tack och lov tyckte Vega att det var bäst att föla mitt på dagen när alla kunde vara med 🥰

Så över en helg så har jag helt plötsligt två underbara små shetlandsponnyer istället för en och jag fattar knappt fortfarande vad som hänt och att jag blivit uppfödare till den här lilla skatten.

Visa bifogad fil 119000
Wow, vad häftigt 😍
 
Bättre sent än aldrig och här kommer en rapport från mig, Vega och vårat oväntade men redan högt älskade lilla mirakel 🥰

På eftermiddagen i lördags upptäckte jag att Vegas juver var helt fullt och spänt, ringde genast hennes halvfodervärd (som själv haft ett sto som fölade tidigare i veckan) och säljaren för att ta reda på när Vega gick med hingst senast. En ordentlig undersökning senare kunde vi konstatera att Vega mycket riktigt var dräktig och skulle föla väldigt snart och 24 timmar senare såg en liten hingstunge dagens ljus :heart

Vän av ordning kan såklart tycka att vi borde upptäckt det tidigare men det föll oss liksom inte in eftersom hon var negativ på två UL förra sommaren och det var tredje säsongen som hon inte tagit sig. Visst har vi reagerat på vissa saker men det var först i lördags som alla pusselbitar till slut föll på plats och "it all made sense".
Det blev till att bygga en fölbox i all hast och fölvaka hela natten men tack och lov tyckte Vega att det var bäst att föla mitt på dagen när alla kunde vara med 🥰

Så över en helg så har jag helt plötsligt två underbara små shetlandsponnyer istället för en och jag fattar knappt fortfarande vad som hänt och att jag blivit uppfödare till den här lilla skatten.

Visa bifogad fil 119000
Grattis!! Blir ännu mer spännande att följa er nu.
Tänkte nästan höra av mig häromdagen och höra hur det gick för dig och Vega, så nu önskar jag verkligen tätare uppdateringar. 🙂😇
 
Grattis!! Blir ännu mer spännande att följa er nu.
Tänkte nästan höra av mig häromdagen och höra hur det gick för dig och Vega, så nu önskar jag verkligen tätare uppdateringar. 🙂😇
Tack! Har tänkt att jag ska skriva flera gånger men har kommit av mig och sen har det inte blivit så mycket träning som planerat under våren, mest promenader och lite barnridning. Fast med facit i hand så var det kanske bra 😅

Nu kommer det nog ofta uppdateringar tills ni tröttnar helt och säger åt mig att lägga av 😜

Kan inte se mig mätt på honom och även om det är långt ifrån säkert att jag kommer kunna behålla honom så drömmer jag redan om att visa honom. Han har ju både fin stam och ser i mina ögon väldigt korrekt ut och är därtill skimmel så tror verkligen han kan bli något extra 🥰

20230515_175537~2.jpg
 
IMG_4957.jpeg



Idag har Enzo haft sitt första tandläkarbesök. Han behövde få en extra dos lugnande innan det gick att börja 😁
Det komiska är att Safir får lite mindre dos då han annars är påverkad så länge innan han vaknar till.
Så iom Enzos påfyllnadsdos fick de lika mycket. Och det skiljer 150 kg på dem :rofl:
 
Visa bifogad fil 119097


Idag har Enzo haft sitt första tandläkarbesök. Han behövde få en extra dos lugnande innan det gick att börja 😁
Det komiska är att Safir får lite mindre dos då han annars är påverkad så länge innan han vaknar till.
Så iom Enzos påfyllnadsdos fick de lika mycket. Och det skiljer 150 kg på dem :rofl:
Min ene shetland fick fyra gånger så hög dos :o Han fick mest av alla veterinärens patienter, alla storlekar inkluderade :o Han slog rekordet som ett halvblod hade 🙈
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 557
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 322
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 609
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 528
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp