Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Tack! Jag försöker verkligen :)
Tror hon är 104 cm tror jag förra ägaren sa. Eller däromkring, strax över metern, jag har faktiskt inte mätt henne.
104 är ju som sagt Safir också, dock är han väldigt grov. Det i kombination med att han går upp 10 kg bara av att titta på ett grässtrå gör att han alltid är åt det plufsiga hållet. 🙈

Här är en bild från i november, där han ändå både bantat och varit igång en del. Ändå inte i närheten av din i hull 🤷‍♀️

IMG_3646.jpeg


Så jag skulle tro att din absolut är närmre 220 än 240 i vikt 😃 Men det är min amatörmässiga gissning 😁
 
Sen då jämfört med Enzo som förutom att han är mini även är väldigt nätt i typen. Han är snarare lite svår att hålla i hull än så länge, men det kan ju ändra sig när han blir lite äldre.
Här en bild från i somras så där är han ju året yngre än nu och 81 cm hög (och väldigt överbyggd för stunden 😁)

IMG_4589.png
 
Hur stor är en rymlig hage för en shettis? *nyfiken*
Den frågan är väl lika svår att svara på som "hur långt är ett snöre?" 😃
Eller menade du just den hagen?

Hur stort är en rymlig hage för ett halvblod, är en lika svår fråga för mig.

För mig är rymlig hage nog en en där de kan sträcka ut i full galopp bara. Oavsett häst. Vilket inte ger så stora skillnader i yta egentligen.

Utmaningen med shettisar är just hagstorlek kontra att de äter för mycket. Men det har inget att göra med hur rymlig jag tycker en hage är.

Edit: Omformulerade mig lite då det lät lite tvärt 😅
 
Senast ändrad:
Mina går på 0,4-1 ha för det mesta :) tycker att lilla hagen är liten :rofl: (men också en "bättre" beteshage).
Mina beteshagar runt 0,4 allihop MEN de sitter ihop så jag kan ha flera delar öppna.
Skulle gärna ha större och hade det från början men har fått dela upp dem på grund av för mycket mat.

Vinterhagen är lite mindre ändå, men de kan sträcka ut lite i den också. Grushage.
 
Mina beteshagar runt 0,4 allihop MEN de sitter ihop så jag kan ha flera delar öppna.
Skulle gärna ha större och hade det från början men har fått dela upp dem på grund av för mycket mat.

Vinterhagen är lite mindre ändå, men de kan sträcka ut lite i den också. Grushage.

Mina hagar sitter också ihop så jag kan välja hur stor yta de ska gå på. Hela alltet är ca 1 ha och på vintern går de i ungefär halva. På sommaren drar jag ner det så det går i ungefär en femtedel kanske, och den del som jag upplever har minst grästillväxt.
Den delen är långsmal så de kan springa och sträcka ut ordentligt, skulle gissa den är ca 200 meter lång.
 
Hur stor är en rymlig hage för en shettis? *nyfiken*
tillräckligt stor för ett ordentligt galopprejs utan att behöva tvärnita och vända snävt... Oavsett storlek på häst. Jag har hellre en stor hage med många djur i än flera små, av just den orsaken. Mojjes hage på filmen är ca 1 ha egentligen, men en del av den är tillfälligt bortstängslad. Den var stor nog för min halvblodshingst att rejsa ordentligt i, när jag hade honom kvar.
 
Återbesök på kliniken idag! Hon var enligt vet väldigt mycket bättre, men inte helt bra. De hittade en förändring på röntgen strax ovanför knäet (jag var inte med på besöket utan maken åkte, därav viss bristande terminologi haha, har inte hunnit diskutera på djupet med honom än), inget de trodde var akut trauma men det kan vara det som skapat trubbel. Generellt anser de ändå att hon är i fint skick för sin ålder (23 i år) och tror att det inte borde vara några konstigheter, så det är bra.

Hon fick en första stötvågsbehandling och ska få en till på nästa återbesök om två veckor.

Så det går åt rätt håll och vi har en plan så det känns bra :) Även om det just nu är en ponny som tycker att det är väldigt synd om henne för hon behöver stå på box över natten till i morgon, hon gnäggar så fort någon går förbi i hopp om att någon ska komma och befria henne :p

När man är på kliniken får man långa öron!
1683053681962.png
 
Jag får inte alls ordning på min klippmaskin, de grova skären vägrade helt att klippa idag.. så fick ta det finaste. Blev inte så snyggt men pälsen kom av.

IMG_20230503_194627.jpg

Här är min svarta grabb, han ser också typ 20 kg lättare ut utan all päls! :angel::D
 
Mumma hade kalas idag och hästarna fick äta mer gott än alla andra dagar på året.

Jag fick i och för sig också äta ovanligt gott, för jag jobbade 7-19 igår, så jag passade på att flytta mitt "firande" till idag.

Grattis Hippotekets Mumma 11 år!!
 

Bifogade filer

  • 20230506_201752-COLLAGE.jpg
    20230506_201752-COLLAGE.jpg
    488,9 KB · Visningar: 30
Dottern har fått börja ta ut shettisen själv ur hagen nu. Idag byggde hon en liten agilitybana och sprang rundor med han 😍. Jättegulligt att se. Hade Dually-grimma på han idag. Igår upptäckte hon nämligen att shettisar är väldigt starka små draghästar... Fanns ju torrt gräs i närheten 😂.

Men han är allmänt så nöjd och följsam och lugn med barn hahaha. Betydligt lägre motivation när jag vill att han ska springa...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 566
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 635
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 755
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp