Bukefalos 28 år!

Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Shettistråden!

Här är min ena uppfödning, Fatima.
u: Skattens Winjette
e: Smevallens Hijacker

Fatima är våran blivande, kör/rid/avel o utställnings ponny.

Visades 29/9-12 på uställning, blev klassvinnare o championföl med raden 98888 41p :D

486733_10151104912174261_959903103_n.jpg
 
Sv: Shettistråden!

Måste visa Iprén igen, han börjar få så pass med hull att jag vill börja träna honom nu. Selen ska anpassas nästa vecka sen börjar allvaret för lillkillen :laugh:

Ipren_och_Casper.jpg
 
Sv: Shettistråden!

*kl*

Här är det bestämt att det blir minst en shettis. När vi spontanköpte gård så jag skulle behöva skaffa inte bara en utan två hästar för att kunna ha dem hemma så föll valet självklart på minst en shettis, jag tror det kommer bli två och så får ridhäst vänta.

Har iaf tänkt börja med att leta shettis, låna hem sällskap under vintern och utvärdera hur jag vill göra i vår om häst nr två.
 
Sv: Shettistråden!

*kl*

Här är det bestämt att det blir minst en shettis. När vi spontanköpte gård så jag skulle behöva skaffa inte bara en utan två hästar för att kunna ha dem hemma så föll valet självklart på minst en shettis, jag tror det kommer bli två och så får ridhäst vänta.

Har iaf tänkt börja med att leta shettis, låna hem sällskap under vintern och utvärdera hur jag vill göra i vår om häst nr två.

Kul med shettisar!

Jag lånade ju hem en som sällskap till Jazz och helt "plötsligt" hade mamma köpt den underbara lilla gosan och nu har vi precis fått ett föl (jag vet att det är SENT, hos förra ägaren gick hon med hingst på fribetäckning till 10 oktober och sen gick hon över en aning) och här ska de bägge stanna livet ut :love:

Underbara lilla Glimma och mamma Lucienne (aka Lussan)

35514_4503038810130_105736659_n.jpg


543398_4503044170264_624418560_n.jpg


383467_4503052930483_1056440037_n.jpg
 
Sv: Shettistråden!

Måste bara passa på att berätta, jag har hittat mig en egen shettis! Eller ja, två faktiskt... Det är två små unghingstar, födda i somras och håller nu på att avvänjas, när detta är klart och vi ser att allt går bra får dem komma hem till mig :) De ska vara inhyrda nu under vintern/våren i en lösdrift, mitt gamla stall. Där ska de få gå och bli lite uppfostrade, och till sommaren ska de få komma hem. Om jag då lånad med någon äldre häst eller inte får jag se, möjligheten finns om jag känner att det behövs. Ska bli så himla kul! Min förra häst var ju tvungen att tas bort för närmare 3 år sedan nu, och att snart vara hästägare igen känns helt overkligt. Längtar efter att få lära känna grabbarna ordentligt :)

De är renrasiga shettisar utav standardstorlek, tänkte att det var bäst då jag vill ha dem till körning så småningom. De är vad jag förstått som utav uppfödaren (jag är faktiskt lite dålig på detta med shettisstammar) utav fin stam, och givetvis, otroligt söta. De ska kastreras så det kommer inte bli någon utställningskarriär för deras del, då jag inte har intresse utav det och dessutom har småbarn så känner jag att det är bäst. (om än hästar och barn inte kommer spendera tid med varandra utan att jag är närvarande hur som)
 
Sv: Shettistråden!

+ alla andra som kommenterat
Tack! Man är ju partisk men visst är hon ljuvlig :love:

Förstår att det ska bli roligt med småttingar, de är verkligen helt underbara de små! Kul med körning också :) Ni får väl rida in dem också så småningom så din bebis kan rida när det blir dags :laugh:

Min "stora" eller mammas är hon ju egentligen, är så himla härlig. Hon är som en stor häst i liten förpackning, alldeles underbar i all hantering och har ett fantastiskt lynne.

DSC03080.jpg


Glimma ska ju stanna hos oss och är så himla underbar. Så otroligt social och kärvänlig trots att vi måste hålla fast och spruta henne med pecicillin :love:
Stackarn har lunginflammation som är på bättringsväg. Hon har gått från en andningsfrekvens på 76 (när veterinären ringdes ut) till ca 30-40 efter 8 dagars behandling.

Tanken är att hon ska både köras och ridas in vad det lider, ska bli såå kul med en liten att fostra :bump:

Hon har ju sina egenheter med som ni kan se i länken (väldigt dålig kvalitet :()

http://s958.beta.photobucket.com/user/vimsan87/media/Glimmis.mp4.html

Så här ser det ofta ut när man ska mysa
DSC03116.jpg

DSC03092.jpg

DSC03090.jpg


Sorry för stora bilder!
 
Sv: Shettistråden!

Gud vad söt hon e :love:
Det där med att lägga sig mot en vet jag inte o det är något de små har för sig för bägge mina miniatyr hingstar kan få för sig att göra så ibland :D
 
Sv: Shettistråden!

Tack! Visst är hon :p
Det kanske är något småttingarna gör :) har inte sett det själv förut bara.
Det är verkligen som att hon lägger sig när det blir mysigt och man har kliat henne lite, gärna ska man klia mycket på magen också!

Kanske slutar hon när hon blir större eller så får jag börja säga ifrån snart.. Inte så kul när hon börjar väga uppemot 150-200 och lägga sig på en..
Eller så att travaren på 630 kg tar efter den lilla och ska ligga på matte :p
 
Sv: Shettistråden!

haha ja mina gör det inte lika ofta nu så hon växer nog med ifrån det. Men har de haft eller har täcke på sig och man kliar de på rumpan så lägger sig båda mina fortfarande trotts de är 1 & 2 år :p Men de kommer dock inte väga lika mycket utan hamnar runt 85 kg gissar på :p
 
Sv: Shettistråden!

Roligt när de är lite egna och hittar på skojiga saker tycker jag!
Hade hon varit föl för alltid så hade hon mer än gärna fått sova i sängen :D

Jaså de blir inte tyngre än så de små miniatyrerna? Visste att de var mini, men inte så mini :p Grymt söta i alla fall!
 
Sv: Shettistråden!

Shettisar är de bästa som finns...
För oss började de med en som skulle vara sällskap/körponny men nu är vi inne i avel o utställnings kittet i stället.
En shetlandsponny är nu med några föl, inköpta ston 6st o tre ston dräktiga iår.
Vi ar oxå lånat en godkänd hingst i två år fram så föl blir de några år till.
Finns inget bättre än små mular ;)
 
Sv: Shettistråden!

Här står det lilla stilla i tråden minsan!

Jag fick då hem mina små monster igår, och dom är ju bedårande, såklart! Så himla söta, pigga och nyfikna men inte buffliga eller så utan väldigt trevliga att ha att göra med trots att dom är så unga. Lite skeptiska emellanåt mot saker och ting, men det hör ju till.

Ska bli så himla kul att se dom växa upp, längtar redan till sommaren då dom fäller pälsen och jag får se på riktigt vilka färger dom får, och när dom börjar jämna till sig i växten... Ffa den ena ser ut som en liten dragster, han är så hög bak så det är inte sant, ser inte klokt ut. Den lilla utav dom växer väldigt jämt och fint, och rör sig riktigt trevligt!
 
Sv: Shettistråden!

*kl*

Vi har precis köpt in ett gäng shettisar på jobbet :laugh:

63101_10151333139520903_2135252270_n.jpg


Fuxen är en annan anställds privata, 25åriga Härold.
Skäcken är 6åriga Oboy, den svarta är 6åriga Ebony och häxan surtant som står för sig själv är 9åriga Noisetta. Hon var fruktansvärt fet när hon kom till oss. Kunde inte ens galoppera för att magen var ivägen :crazy: Nu har hon gått ner så hon kan springa och busa med de andra iaf! Vi ska vänja henne att vara bunden i vagnen när vi kör Oboy så hon får ännu mer motion.
 
Sv: Shettistråden!

kl

Hur funkar det egentligen att ha en shettis som sällskapsponny? Hur högt når de att äta ur låda om de är normalhöga? Dvs kan man ha en låda med höga kanter till den större hästen (156) och shettismaten på marken/i liten låda och på så vis kontrollera intaget? Vad väger en normalstor shettis?

Innan har jag alltid tänkt absolut inte att ha shettis som sällskapsponny för de blir för runda utan regelbunden motion men man kanske kan utnyttja storleksskillnaden? Min häst behöver inte heller så mycket mat så jag kommer ju alltid leta hösilage med hög kvot och lite energi.

Jag är egentligen väldigt emot sällskapshästar överlag men alternativet om man bara har en häst är att hyra ut den andra platsen (som nu) och då är man ju alltid beroende av någon annan. Om ekonomin tillåter (läs: när jag slutat skolan och fått jobb :p) så kanske det ändå hade varit skönt med en egen.

Alternativet som det annar lutar åt är ungponny att utbilda lite och sälja. Men jag är egentligen ingen som säljer hästar :o Och jag vill kunna ha prio 1 på min vuxna ridhäst oavsett sällskap eftersom han fått stå tillbaka för studierna alla år hittills.

Hur funkar era shettisar med mat/fång/motion vs sällskap?
 
Sv: Shettistråden!

Såhär löste vi det när vi hade våran ena shettis ihop med en stor häst.
Den stora hästen fick en rejäl giva i pallkragarna medans våran lilla fick lunch på marken och sen åt dom strån den stora hästen tappade. Det fungerade jättebra.

404901_10150549892616641_1508835450_n.jpg


Det går rätt bra att ha shettisar som sällskap och ändå hålla dom i hull tycker jag, även om det är synd om dom bara står...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 672
Senast: Solis
·
Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: Lady_S
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 653
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 809
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp