Shettistråden!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Så har jag gjort med bröstselen nu också, använt de tillhörande draglinorna. Men såg nog fel på filmen, det såg ut som du hade gjort på något annat vis och fäst andra linor.
Jag tycker inte det är helt smidigt som jag har nu, bara, med nuvarande utrustning i alla fall. Därför jag var nyfiken.
Men en dag så hittar jag nog en lämplig loksele. Det gör allt lite lättare :).

Edit: det syntes lite lättare när man inte kollade på mobilen, utan datorn :D
Det är synd att lokselar kostar rätt mycket. Jag använder min när jag harvar paddocken.
 
Det är synd att lokselar kostar rätt mycket. Jag använder min när jag harvar paddocken.
Åh, ge mig!!
Ja, precis. De kostar rätt ordentligt, och känns svåra att hitta begagnade till de små.
Var fick du fatt i din?

Fjordingen (ganska grov) var det inte så svårt att hitta till eftersom han drar samma storlek som mindre nordsvenskar. Nu, har jag haft hans några år, men tycker jag ser sådana på annons rätt ofta.
 
Åh, ge mig!!
Ja, precis. De kostar rätt ordentligt, och känns svåra att hitta begagnade till de små.
Var fick du fatt i din?

Fjordingen (ganska grov) var det inte så svårt att hitta till eftersom han drar samma storlek som mindre nordsvenskar. Nu, har jag haft hans några år, men tycker jag ser sådana på annons rätt ofta.
Jag bytte till mig min begagnad från en kompis. Den är ursprungligen köpt på Börjes.
 
Jag bytte till mig min begagnad från en kompis. Den är ursprungligen köpt på Börjes.
Attans.
De har ju inte kvar dem längre. Vet inte när de slutade ha dem ens. Men har för mig de shettisarna som jag hängde med som liten hade selar därifrån och om det var så så var de selarna faktiskt rätt bra.
Nåväl, en dag så ramlar jag förhoppningsvis över en. Eller köper en ny...
 
Attans.
De har ju inte kvar dem längre. Vet inte när de slutade ha dem ens. Men har för mig de shettisarna som jag hängde med som liten hade selar därifrån och om det var så så var de selarna faktiskt rätt bra.
Nåväl, en dag så ramlar jag förhoppningsvis över en. Eller köper en ny...
Jag har övervägt loksele för att kunna harva och dra lite tyngre men tycker det är för mycket pengar att lägga på något som används så sällan. Så funderar på att köpa en fransk brösta istället, för den kan jag använda i körningen också :)
 
Jag har övervägt loksele för att kunna harva och dra lite tyngre men tycker det är för mycket pengar att lägga på något som används så sällan. Så funderar på att köpa en fransk brösta istället, för den kan jag använda i körningen också :)
Ja, precis. Mycket pengar.
Jag kan se många användningsområden har på gården. Men inte såpass att det motiverar ett nyköp riktigt just nu.
 
Hittade en del gamla trådar men tänkte jag ställer frågan här ändå.

Hur torkar ni en dyblöt ponny på bästa sätt?

Våra går ju på lösdrift och ja, ibland kan det ju hällregna konstant... de har ligghall men den används sporadiskt. Pälsen är som hos de flesta shetlandsponnyer jättetjock.

Jag är medveten att det mest är en mänsklig idé och att de säkerligen inte fryser men tänker att det kan ändå vara skönt att torka upp...

Kan man tex ta på ett täcke vid promenad, kan det hjälpa? Ull? Fleece (vill helst inte använda fleece)? Gno med handdukar?
 
Hittade en del gamla trådar men tänkte jag ställer frågan här ändå.

Hur torkar ni en dyblöt ponny på bästa sätt?

Våra går ju på lösdrift och ja, ibland kan det ju hällregna konstant... de har ligghall men den används sporadiskt. Pälsen är som hos de flesta shetlandsponnyer jättetjock.

Jag är medveten att det mest är en mänsklig idé och att de säkerligen inte fryser men tänker att det kan ändå vara skönt att torka upp...

Kan man tex ta på ett täcke vid promenad, kan det hjälpa? Ull? Fleece (vill helst inte använda fleece)? Gno med handdukar
1. Svettskrapa av metall. Dra bort så mycket vatten det bara går.
2. Ulltäcke. Man kan absolut promenera med det, men bara det inte kommer mer väta uppifrån.

Det tar ju tyvärr timmar att få dem helt torra ändå om man bara har utomhustemperatur...
Jag ställer ju in i box (tänk utebox ungefär) också att slänga in i för torkning några timmar om det fortsätter ösa ned ute.
Om jag fått så pass torrt att det mest är fukt kvar och inte blött tycker jag att det funkar med att lägga (torrt) ulltäcke närmast kroppen och sedan regntäcke över ett tag. Nästa gång jag kollat då har mina hästar varit torra närmast kroppen då. Och jag har tre tjockpälsade 😇.

Fleecetäcke har enligt mig mycket sämre torkegenskaper än ull, och de föesta alstrar dessutom massor med statisk elektricitet...
 
Hur torkar ni en dyblöt ponny på bästa sätt?
Det viktigaste skälet till att det tar en evighet att torka blöta shetlandsponnyer är att deras vinterpäls isolerar så bra att kroppsvärmen stannar innanför pälsen. Värmen tar sig alltså inte ut till pälsens yttre delar för att hjälpa till med torkningen. Gräver du i botten av pälsen så är det förmodligen torrt där.
Med det sagt, så torkar jag inte mina ponnyer om det inte finns någon alldeles särskild anledning. Har jag behov av att ha dem torra så lägger jag ibland på ett regntäcke istället.
 
Det viktigaste skälet till att det tar en evighet att torka blöta shetlandsponnyer är att deras vinterpäls isolerar så bra att kroppsvärmen stannar innanför pälsen. Värmen tar sig alltså inte ut till pälsens yttre delar för att hjälpa till med torkningen. Gräver du i botten av pälsen så är det förmodligen torrt där.
Med det sagt, så torkar jag inte mina ponnyer om det inte finns någon alldeles särskild anledning. Har jag behov av att ha dem torra så lägger jag ibland på ett regntäcke istället.
Håller med. Mumma har varit blöt mest hela vintern 😇.Torkar inte heller utan anledning.
Har sett henne frysa EN gång sen hon flyttade hit. Det var förra våren (i maj tror jag) när det kom snöblask när de redan flyttat till beteshage. Men då hade hon ju inte full vinterpäls längre. Alla tre hästarna stod och skakade...
Alla fick täcke och hö så fort jag såg det..
 
Något keptisk liten shettis får nosa på ett upphittat kronhjortshorn.
Bra övning tycker jag..
 

Bifogade filer

  • IMG_20210304_102605.jpg
    IMG_20210304_102605.jpg
    203,9 KB · Visningar: 40
Lite längre promenad idag och den här oskyldiga lilla damen har visat att hon både kan hoppa högt och vrida sig som en liten ostbåge samtidigt 🙈Som tur var så lyssnar hon i alla fall! Det tråkigaste är att gå tillbaka till hagen sen, då fastnar hon i marken 😅

88623F29-F157-4880-803D-820589450910.jpeg
 
Lite längre promenad idag och den här oskyldiga lilla damen har visat att hon både kan hoppa högt och vrida sig som en liten ostbåge samtidigt 🙈Som tur var så lyssnar hon i alla fall! Det tråkigaste är att gå tillbaka till hagen sen, då fastnar hon i marken 😅

Visa bifogad fil 65693
de som påstår att shetlandsponnyer är feta, lata, orörliga korvar som helst av allt gör så lite som möjligt, har aldrig träffat en shetlandsponny...
 
de som påstår att shetlandsponnyer är feta, lata, orörliga korvar som helst av allt gör så lite som möjligt, har aldrig träffat en shetlandsponny...
Verkligen! Och jösses vad hon sprang med sin kompis i hagen sen efteråt, men hann aldrig filma, flygande köttbulle :laugh:

Längtar så till hon börjar fälla så jag får se hennes skimmelfärg! Hon är SÅ lurvig!

Gammelmannen (32 år) ser inte klok ut, hans päls är typ 15 cm lång åt alla håll och så måste han ha legat lite hur som helst för han ser ut som en blandning av en mammut och ett virvelmarsvin :rofl: Och benen ser ut som stockar men det är bara fluff!
 
Tömkörde min grabb idag men det är något som stör. Skulle antagligen behöva annat bett eller nosgrimma eller båda men det är ju så förbaskat svårt att hitta, framför allt när man inte vet riktigt vad man letar efter :(
 
Tömkörde min grabb idag men det är något som stör. Skulle antagligen behöva annat bett eller nosgrimma eller båda men det är ju så förbaskat svårt att hitta, framför allt när man inte vet riktigt vad man letar efter :(
Har du ett tjockare bett än önskvärt då tänker du?
Mumma har ett väldigt nätt bett,eller ja två faktiskt. Jag är så glad att @lil-sis hade nosat rätt på det.
Kan kolla om det fortfarande finns liknande där och pma var om du är intresserad..
 
Har du ett tjockare bett än önskvärt då tänker du?
Mumma har ett väldigt nätt bett,eller ja två faktiskt. Jag är så glad att @lil-sis hade nosat rätt på det.
Kan kolla om det fortfarande finns liknande där och pma var om du är intresserad..
Jag skulle vilja testa ett bett med rejäl tungfrihet tror jag, idag har vi ett rakt soft bett från beris.

Vad har du för bett? :)

Överväger också bettlöst, men vet inte om jag skulle våga köra vagn med det :(
 
det som är svårt med bett till shetlandsponnyer är dels att de ska vara tillräckligt smala för att få plats mellan käkarna med stängd mun och dels att de dessutom är smala på bredden mellan käkbenen. Jag använder i första hand tredelade bett med en kort mittdel.
 
Skummar annonser efter en ny kompis till oss och hästen, så vi kan hänga med i tråden igen.
Vi har två inlånade shettisar nu, vill gärna behålla en av dom men ägaren vill inte sälja, tyvärr.
Hittade en bra på annons, men över 60 mil bort. Det fungerar inte att kolla på en så långt bort med två småbarn. Skannar HästNet varje dag.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Anläggning Finns säker gamla trådar kring detta men ville ändå ha lite input. Jag har min häst hemma på egen gård, ihop med en annan häst som...
Svar
18
· Visningar
1 566
Senast: Solis
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 659
Senast: jemeni
·
Övr. Hund Jag och min man drömmer om att bli med husky någon gång i framtiden. Inte den närmaste tiden, utan om ett antal år. Tanken är att skaffa...
2
Svar
26
· Visningar
4 635
Senast: Enya
·
Relationer Back again.. Det är lite oklart vad jag vill med tråden, vet att det bara är jag som kan bestämma för mig själv till syvende och sist...
24 25 26
Svar
505
· Visningar
63 755
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp