Shiba, hur är de?

morgaine

Trådstartare
Tycker shiba-hundar är så fina, är det någon här som har en sådan, och kan säga hur de är i sätt, temperament, lydnad, hur mycket motion de kräver osv?
 
Jag har ingen, och har träffat få, men jag är ändå intresserad av rasen och har läst en del om den, samt hört mig för lite.
Det är ju en urhund, vilket betyder att det kanske inte är värdens bästa hund att tävla lydnad med. En shiba måste ha stark motivation för att lyda.
Stolta, reserverade, lojala, lugna. Ganska ointresserade av främlingar. Hetsar inte upp sig i onödan.
Stark jaktinstinkt, vilket kan göra det svårt att ha dem lösa ute i skog och mark.
Kräver väl "normalmycket" motion, av vad jag har förstått.
Oerhört vackra! :love:
 
Min syster har för 3 v sen fått hem sin Shiba-valp. En underbar liten kille från Stockholm.

Vad jag vet så är Shiban (precis som loveponies skriver) ingen hund man tävlar lydnad med. Vill den inte, så lyssnar den inte. Annars är det en soffpotatis som inte kräver massor av motion.

Om du vill kan du PM:a mig så kan du få min systers e-mail. Hon är påläst och kan ju berätta om sin lillkille. Så här ser han ut förresten:

http://xantis.mine.nu/bilder/otto/
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vad anser ni är lagom aktivering för att göra er hund nöjd? Både vad gäller träning och motion och vila hur ser era veckor ut?
4 5 6
Svar
104
· Visningar
7 038
Senast: Brie
·
Hundträning Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan...
Svar
12
· Visningar
1 343
Senast: Is
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 508
Senast: Krumben
·
Hundavel & Ras Funderar fortfarande på vilken hundras/typ jag önskar som min nästa hund, och nu blev jag tipsad om Tibetansk terrier. Finns det någon...
Svar
0
· Visningar
578
Senast: kamomillo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp