Skillnad i arbetsvilja hos exteriörschäfer och bruksschäfer?

FrauleinTotenkopf

Trådstartare
Hej! Denna fråga är kanske lite uttjatad men skulle ändå vilja veta om det verkligen är skillnad i arbetsvilja mellan "utställningsschäfer" och "bruksschäfer"? Jag vet att det kan vara individuellt men jag vill inte köpa en valp från utställningslinjer som sen visar sig inte vara så intresserad av att jobba. Jag tycker verkligen utställningsschäfer är fina men det är viktigt att hunden har energi och vilja eftersom jag vill köra drag, lydnad och bruks med den. Jag vill å andra sidan inte heller stå med en bruksschäfer som kanske slår över åt andra hållet och kräver orimligt mycket aktivering varje dag för att vara nöjd.
 
Ja det är skillnad.
Det finns mentalspindlar framtagna (de har nog ca 7-10 år på nacken) som visar skillnader i MH mellan typerna. I exterörtypen såg man mindre nyfikenhet, mindre kamplust och högre rädsla. Nyfikenheten är jätteviktig för att våga övervinna svårigheter i rädslan så det blir en stor obalans där. Bristerna i kamplusten gör hunden mer svårbelönad.
Utöver detta så har det varit stor skillnad i antal röntgade och mentalt utvärderade djur mellan typerna. Detta har gjort att med utställningstypen så har man riskerat att köpa grisen i säcken hos många uppfödare.

Vad är det som lockar dig med Schäfer?
 
Det går absolut att hitta exteriörschäfer arbetsvilja även om det tyvärr blir svårare och svårare. Den stora skillnaden är (den mentala) uthålligheten i arbetet och motivationen att fortsätta även när det är motigt. Jag upplever också att e-schäfer har svårt att växla mellan sina drifter på ett sätt som b sällan har. Som en figurant sa om V - "Hon vill väldigt mycket, problemet är bara att hon inte riktigt vet VAD det är hon vill" och det var verkligen huvudet på spiken.

V hade en otrolig arbetsvilja men blev sur och "gav fingret" om hon fick traggla samma detaljer flera gånger på rad utan belöning. Den jag hade senast som var blandning mellan e och b (och sedan såldes till polisen) kunde göra samma uppgift gång på gång och och bara göra det bättre och bättre varje gång får att belöningen skulle komma. Samma med kompisens b- schäfer som skulle kunna gå IGP fot i en timme (nåja) och bara bli mer och mer intensiv för varje minut.

Nu älskar jag ju e-schäfer och kommer aldrig byta men i nuvarande unghund som är avkomma till V så skulle jag absolut önska högre drifter. Kommer vi kunna genomföra IGP3, ja förmodligen om jag lyckas med träningen. Kommer han fixa elitbruks godkänt? Jag det tror jag. Kommer vi vinna SM eller får CERT poäng, nä knappast.

Oavsett vilken modell man väljer så måste man vara otroligt noga med uppfödare för tyvärr har det utvecklats ett gäng valpfabriker även i b-leden där det avlas på allt med snopp och snippa typ.
 
Ja det är skillnad.
Det finns mentalspindlar framtagna (de har nog ca 7-10 år på nacken) som visar skillnader i MH mellan typerna. I exterörtypen såg man mindre nyfikenhet, mindre kamplust och högre rädsla. Nyfikenheten är jätteviktig för att våga övervinna svårigheter i rädslan så det blir en stor obalans där. Bristerna i kamplusten gör hunden mer svårbelönad.
Utöver detta så har det varit stor skillnad i antal röntgade och mentalt utvärderade djur mellan typerna. Detta har gjort att med utställningstypen så har man riskerat att köpa grisen i säcken hos många uppfödare.

Vad är det som lockar dig med Schäfer?

Jag gillar att de är allround hundar och deras lojalitet och arbetsvilja 🙂

De uppfödare av e-schäfer jag varit i kontakt med säger alla att deras hundar har stor arbetsvilja. Så jag vet inte vad jag ska tro.

Skicka gärna pm och tipsa om bra schäferkennlar
 
Jag gillar att de är allround hundar och deras lojalitet och arbetsvilja 🙂

De uppfödare av e-schäfer jag varit i kontakt med säger alla att deras hundar har stor arbetsvilja. Så jag vet inte vad jag ska tro.

Skicka gärna pm och tipsa om bra schäferkennlar
Ja jag tror inte någon skulle erkänna att deras hundar har låg arbetsvilja.

Tips. När du hittar en kennel som du vill veta mer om så kolla vad de har för hundar i kenneln. Slå sen upp hundarna på avelsdata. Titta på deras MH, ledstatistik, titta även på släktingar. Titta på meriter. Jag rekommenderar dig även att kika på ryggröntgade föräldrar.
Undvik kennlar som tar många kullar per år. Likaså kennlar med få hundar utvärderat.

Index på HD och ED ska ligga över 100. 100 är medel. Under hundra är under medel förenklat. Idag finns många kennlar som får fram valpar på en bra bit över 100. Tom så högt som 120 på HD, men så högt är givetvis få. Men kort sagt, köp inte från avel där bara enstaka är röntgade eller har lågt medel.
En seriös uppfödare har minst 75% av sina hundar utvärderade.
 
Vi närmar oss återbesök hos veterinären - så nu sitter jag och lusläser stamtavlor (Jag ska inte ha en ny hund - men OM jag får dåliga besked och inte kan leva hundlös, då måste jag vara förberedd). Mitt hjärta vill ha ny schäfer - men hjärnan rullar runt och hångarvar åt blotta tanken. Så jag trådkapar lite. Om både @Fetaost och @toughcookie är inne och delar med sig av sin kunskap, är det ett tillfälle för bra att missa. Jag känner mig lost.

Jag upplever att schäferaveln är ännu mer splittrad. Jag skulle nästan börja tala om e-, b- och s-(sport)schäfer. De senare har kanske "arbetsviljan", men jag vill ju ha hunden som inte bara kan jobba utan också kan vänta och ta det lugnt. Och som spar på krutet så det räcker hela vägen.

Höfterna tycker jag att folk håller koll på. Och hundarna gör MH/MT (men jag stöter på alltför många hundar som jag inte tycker är särskilt behagliga med fina MH och MT). Men armbågarna! Är det vanligt att göra om kombinationer som lämnat AD-belastade valpar? Räknas det som otur eller ett skäl att leta vidare efter andra uppfödare?
 
Vi närmar oss återbesök hos veterinären - så nu sitter jag och lusläser stamtavlor (Jag ska inte ha en ny hund - men OM jag får dåliga besked och inte kan leva hundlös, då måste jag vara förberedd). Mitt hjärta vill ha ny schäfer - men hjärnan rullar runt och hångarvar åt blotta tanken. Så jag trådkapar lite. Om både @Fetaost och @toughcookie är inne och delar med sig av sin kunskap, är det ett tillfälle för bra att missa. Jag känner mig lost.

Jag upplever att schäferaveln är ännu mer splittrad. Jag skulle nästan börja tala om e-, b- och s-(sport)schäfer. De senare har kanske "arbetsviljan", men jag vill ju ha hunden som inte bara kan jobba utan också kan vänta och ta det lugnt. Och som spar på krutet så det räcker hela vägen.

Höfterna tycker jag att folk håller koll på. Och hundarna gör MH/MT (men jag stöter på alltför många hundar som jag inte tycker är särskilt behagliga med fina MH och MT). Men armbågarna! Är det vanligt att göra om kombinationer som lämnat AD-belastade valpar? Räknas det som otur eller ett skäl att leta vidare efter andra uppfödare?
Du har helt rätt i att Schäferaveln är mer splittrad nu. Förr pratade man om E och B-Schäfrar. Men idag finns sportavlade och kombination mellan E och B.
Sportaveln är bedrövlig. Här avlar man på explosiva, driftstarka hundar som ger höga poäng och ser fräcka ut på IGP-planen. Där finns mycket hundar med hög stress, svårt att sortera, ljudar och det händer mycket och snabbt och ja, de bränner ut sig.

Kombinationsaveln behöver inte alls vara dålig. Tvärtom. Här kan man hos vettiga uppfödare hitta sunda schäfrar i mer lightmood. Hundar som inte är fullt så krävande som en ren arbetsavlad hund. Dessa uppfödare är dock inte många. Jag har fått uppfattning (kan ha fel) att @toughcookie har erfarenhet av kombinationsavel.

Armbågar är arv. Annars skulle inte det finnas ett hälsoprogram och ett index för det. Men yttre faktorer kan också spela in så det är inte lika tydligt som med HD. Själv skulle jag inte köpa från linjer med mycket ED. ED brukar förvärras med åren. Även om en hund med ED kan både jobba och bli gammal så ökar det risken markant för hältor.
 
Du har helt rätt i att Schäferaveln är mer splittrad nu. Förr pratade man om E och B-Schäfrar. Men idag finns sportavlade och kombination mellan E och B.
Sportaveln är bedrövlig. Här avlar man på explosiva, driftstarka hundar som ger höga poäng och ser fräcka ut på IGP-planen. Där finns mycket hundar med hög stress, svårt att sortera, ljudar och det händer mycket och snabbt och ja, de bränner ut sig.

Kombinationsaveln behöver inte alls vara dålig. Tvärtom. Här kan man hos vettiga uppfödare hitta sunda schäfrar i mer lightmood. Hundar som inte är fullt så krävande som en ren arbetsavlad hund. Dessa uppfödare är dock inte många. Jag har fått uppfattning (kan ha fel) att @toughcookie har erfarenhet av kombinationsavel.

Armbågar är arv. Annars skulle inte det finnas ett hälsoprogram och ett index för det. Men yttre faktorer kan också spela in så det är inte lika tydligt som med HD. Själv skulle jag inte köpa från linjer med mycket ED. ED brukar förvärras med åren. Även om en hund med ED kan både jobba och bli gammal så ökar det risken markant för hältor.
Då hamnar de som gör om kombinationer som lämnat AD-belastad avkomma utanför önskelistan.

Och så är de moderna schäfrarna så stora. Förut var det det e-schäfrar som var stora pansarvagnar :( Numera ser jag inte skillnad på en schäfer och en Silho. Fast det är ju inte mitt problem, eftersom jag inte ska ha någon
 
Då hamnar de som gör om kombinationer som lämnat AD-belastad avkomma utanför önskelistan.

Och så är de moderna schäfrarna så stora. Förut var det det e-schäfrar som var stora pansarvagnar :( Numera ser jag inte skillnad på en schäfer och en Silho. Fast det är ju inte mitt problem, eftersom jag inte ska ha någon
Frågan är HUR belastad. Enstaka med ettor, halva kullar med ettor, en med en trea? Eftersom ED även kan uppkomma av yttre faktorer så bör man ha i åtanke att en mindre procent av ED-belastade hundar inte ärvt åkomman.
Man ska heller inte direkt räkna bort båda föräldrarna till en kull med ED-förekomst. Man får titta på helheten, en kan vara boven. Man kan aldrig hitta perfekta linjer utan ED.

Brukstypen är inte stor. Den håller sig inom rasstandarden och ofta i nedre spannet.
 
Kombinationsaveln behöver inte alls vara dålig. Tvärtom. Här kan man hos vettiga uppfödare hitta sunda schäfrar i mer lightmood. Hundar som inte är fullt så krävande som en ren arbetsavlad hund. Dessa uppfödare är dock inte många. Jag har fått uppfattning (kan ha fel) att @toughcookie har erfarenhet av kombinationsavel.
Erfarenhet och erfarenhet vet jag inte just men vi har gjort en sån kull och efter den så sa vi - Aldrig igen! Inte för att hundarna blev dåliga, tvärt om så blev det faktiskt riktigt riktigt roliga hundar. MEN det var helt galet svårt att hitta rätt hem till dem. De som vill ställa ut köper inte en sån och inte heller de som siktar riktigt högt på tävling. Det blir som blandrasavel, helt omöjligt att veta vad som slår igenom. Med tanke på att vi kände till linjerna i pappan mycket väl och det verkligen inte har varit lätta hundar och även har en del skärpa på mödernet visste vi att det inte direkt skulle bli några soffpotatisar som kunde lämnas till vem som helst. Det var faktiskt bara två av sju som såldes vid åtta veckor. De andra behölls längre för utvärdering. De två som vi till slut behöll själva till de var runt året gick till slut till polisen.

MEN med det sagt så provade vi att göra en sån parning under hösten. Det var en kombination vi trodde extremt mycket på och ett led i våra försök att behålla och utöka drifter och arbetsförmåga i vår exteriöravel med sikte flera generationer framåt. Tyvärr blev det inte dräktigt och vi har inte bestämt om vi ska göra ett nytt försök på nästa löp. Tiken är inlånad så det gäller att det passar i tid för alla inblandade.
 
Ja det är skillnad.
Det finns mentalspindlar framtagna (de har nog ca 7-10 år på nacken) som visar skillnader i MH mellan typerna. I exterörtypen såg man mindre nyfikenhet, mindre kamplust och högre rädsla. Nyfikenheten är jätteviktig för att våga övervinna svårigheter i rädslan så det blir en stor obalans där. Bristerna i kamplusten gör hunden mer svårbelönad.
Utöver detta så har det varit stor skillnad i antal röntgade och mentalt utvärderade djur mellan typerna. Detta har gjort att med utställningstypen så har man riskerat att köpa grisen i säcken hos många uppfödare.

Vad är det som lockar dig med Schäfer?
Vilket välformulerat svar! Kan bara hålla med i allt ovan!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 789
Senast: ako
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 210
Senast: geting
·
Hundhälsa Min hund, en sheltie, har upprepade perioder av att vilja avlasta höger bakben. (Det är inte slipped tendon, han är dock opererad för...
2
Svar
27
· Visningar
3 653
Senast: Takire
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 111
Senast: Brie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp