Shop to you drop, del 4

Bukefalos 30 år!

Köpt täcken på begagnatmarknaden! Har också en mycket lång och lågställd följeslagare så det blir lite svårt. Overall känns kört, kommer hasa i marken och ta in massor med snö misstänker jag. Är täckena tillräckligt långa glipar de ofta i magen så det samlas där också. Men nu hittade jag denna som kunde justeras enkelt med dragsko där vårt andra glipar, sydde dit högre kardborre och bensnören.
1000021482.webp

Muntraste mannekängen..

Sen blev det en sele också men är tveksam. Det här ska vara hennes storlek enligt måtten men är den inte liten? Eller ska de sitta såhär? Att hon är så lång kanske luras, för i mina ögon är det mest som en bh. Hunden är obekymrad vid testpromenad men det behöver inte betyda något, hon gick obekymrat i tomteklänning genom byn i julas.
1000021481.webp

Sen blev det en sele också men är tveksam. Det här ska vara hennes storlek enligt måtten men är den inte liten? Eller ska de sitta såhär? Att hon är så lång kanske luras, för i mina ögon är det mest som en bh. Hunden är obekymrad vid testpromenad men det behöver inte betyda något, hon gick obekymrat i tomteklänning genom byn i julas.
Visa bifogad fil 179997
Jag tror det är fel modell på selen, tror att en annan typ av sele kommer sitta bättre. Typ en y-sele.
Tycker faktiskt denna selen generellt sitter sådär på de flesta hundar.

@Pilot Ja en sån har vi också men ville ha en annan modell för att skilja på uppgiften, inga problem med passformen. Men du har nog rätt, det här är ingen bra modell helt enkelt för min hund!

@Pilot Ja en sån har vi också men ville ha en annan modell för att skilja på uppgiften, inga problem med passformen. Men du har nog rätt, det här är ingen bra modell helt enkelt för min hund!
Jag förstår, vad har du tänkt ha den till? Om den inte ska "användas" kanske det inte gör något att den inte sitter optimalt?

Eller köp en y sele av annat märke. Jag brukar förbereda min hund när jag tar ut henne ur bilen bad som komma skall och tycker det funkar bra för oss. Men så är hon bra på ord.

@Pilot konditionsträning bredvid cykel, så tänkte att hon skulle få bra rörelsefrihet i denna utöver att det är en bra fästpunkt. Inte ren dragsele och y-selen spårar hon med i dagsläget, men hon förstår kanske skillnaden på två sådana ändå..

@Pilot konditionsträning bredvid cykel, så tänkte att hon skulle få bra rörelsefrihet i denna utöver att det är en bra fästpunkt. Inte ren dragsele och y-selen spårar hon med i dagsläget, men hon förstår kanske skillnaden på två sådana ändå..
Kolla på nonstops y-sele? Om du nu vill ha två olika selar. Skulle gissa på att hon inte har några problem med att särskilja när det är spår på g och när det är cykling, men ibland vill man ha det ändå. :)

Jag tycker ofta hundar har sämre rörelseförmåga i h-selar. Särskilt för konditionsträning skulle jag titta på en y-sele av något slag.

De fattar ändå! Jag har samma sele till promenader och spår, det är noll tveksamheter kring när vi gör vad. Jag kopplar om till ring under magen vid spår men bara för att hon ligger på och jag inte vill dra upp hennes huvud (som om det skulle vara möjligt med den långa halsen 😅).

Jag har en sele från Trixie, den har snart 15 år på nacken så riktigt bra kvalitet. Just den här modellen finns inte längre men de nya är liknande. Stort plus för att den är ställbar överallt = passar alla hundformer och att den är väldigt billig!
20260111_104245.webp

Jag blir galen på såna hopfällbara skålar som viker sig och trillar ikull eller är för dålig kvalitet så de går sönder direkt. Har nu varit nöjd med Hundlands (men tycker den är dyr mtp reklam ändå) och svenska djurapotekets (bättre pris). Försökte hitta liknande men kanske utan reklam men gick bet. Så blev två st från djurapoteket igen. De är liksom lite stabilare så de inte viker sig när man ställer ner dom på golvet.
Lita har fått ett nytt utställningskoppel.
1768551431509.webp

Pärlorna är olivgröna, även om det syns lite dåligt på bilden :love:

@Nepenthe Brunt och mässing är alltid rätt! Jag har frågat dreverfolk vad för dragsele som passar deras men ska kolla på björkis också. Jag vet dock inte vad som är optimal passform, tänkte att personal i butik kan hjälpa till med det, då är det kanske dumt att beställa?

Liknande trådar

• Hantera otåliga hundar
  • Hund i bil
  • Vilken handväskhund ska min man ha?
  • Fodervärdsavtal och utrustning

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• FÅRtråden