Shortlegged cat - Vad tycker ni?

Sv: Shortlegged cat - Vad tycker ni?

de extrema utställningstaxarna håller inte för jakt.

Det är ju ytterst sällan någon utställningsvariant av en hund duger till någonting annat än just utställning...

För att svara på Sols fråga: "Dessutom föds många taxar idag upp helt som sällskapshundar och används aldrig till jakt. De taxarna är väl precis lika "onödiga" som munchkins?"

Ja, absolut, framförallt om de inte går att använda till jakt. Vad som helst som man gör om från fungerande djur till icke-fungerande djur ser jag som idioti.

*kl*

Tycker det är sjukt med alla dessa raser som är extrema på ett eller annat sätt, räcker det inte med att vi redan har extremt kortnosade perserkatter? Bra fysik och temperament ska vara A och O när man avlar på alla djur, ett vackert/häftigt utseende är en bisak.

KL Meningslös defektavel. Skillnaden mellan katto hundavel är att på kattsidan startar man fortvarande nya raser baserade på "fräna" defekter.
PL

KL Meningslös defektavel. Skillnaden mellan katto hundavel är att på kattsidan startar man fortvarande nya raser baserade på "fräna" defekter.
PL

Vilket egentligen inte är så konstigt. Hundavel är ett mycket äldre fenomen än kattavel och hundaveln har redan tagit sig igenom perioden då man skapade nya raser av mutationer som gav annorlunda fenotyp. Tidsmässigt går det inte att jämföra kattavel med hundavel. Dock skulle man kunna tänka sig att kattvärlden borde ha lärt sig en del av hundvärldens misstag men tyvärr finns idioter i alla genrer.

Är inte heller speciellt förtjust i detta anlag, men tycker att det är precis lika fel hos hundar som hos katter. Att man avlat på anlaget på hundraser för att få fram grythundar spelar ingen roll, för hundens del så är ju konsekvenserna desamma. Bägge avelsmålen är ju för mänskliga syften, den ena för att människan vill jaga med hunden, den andra för att människan gillar utseendet. Kan inte se att något av dem skulle vara bättre än det andra, när det nu handlar om exakt samma egenskap.

Sen föreställer jag mig att katter faktiskt borde kunna hantera denna defekt bättre än hundar, eftersom de är mjukare och smidigare i kroppen. En iller tex har ju kortare ben än så och klättrar och jagar alldeles utmärkt, och de har ju liknande fysik som katter vad gäller smidighet i kroppen, vilket hundar inte har.

jag tycker att det är djurplågeri!!!:mad: man har avlat bort en led på katterna som gör det svårt för katten att hoppa högt som katter är gjorda för!!!:(

jag tycker att det är djurplågeri!!!:mad: man har avlat bort en led på katterna som gör det svårt för katten att hoppa högt som katter är gjorda för!!!:(

Nej, man har inte avlat bort någon led. Benen är "bara" kortare än normala ben. Alla leder finns.

*kl*

Har spårat fram ytterligare meningslösa "nya" raser :grin:

Nu finns tydligen "Skookum" (La Perm x Munchkin)
"Ukrainian Levkoy" är typ den... fulaste... Katt jag har sett på bild... Jag gillar nakenkatter, men inte som denna, med vikta öron :p
"Twisty Cat" / "Squitten Cat" vet inte vilken av lämmarna på denna "ras" som är kortare än vanligt men... Tydligen avlar folk på sådana :eek:

Det verkar som nya trenden inom kattavel är att avla på vildkatter, inte förvildade utan typ kusiner till tamkatten. Bengalen är ju ett etablerat exempel. Men när jag googlar nu hittar jag minst 10st andra "raser" som korsats fram...

Det verkar som nya trenden inom kattavel är att avla på vildkatter, inte förvildade utan typ kusiner till tamkatten. Bengalen är ju ett etablerat exempel. Men när jag googlar nu hittar jag minst 10st andra "raser" som korsats fram...

Ingenting nytt faktiskt. Tack och lov är det olagligt att som privatperson avla på vilda katter och hybrider i Sverige men det hindrar inte uppfödare från att importera raserna när de blivit lagliga. Vi har väl iaf en savannah- och chaussie-uppfödare i Sverige.

Ingenting nytt faktiskt. Tack och lov är det olagligt att som privatperson avla på vilda katter och hybrider i Sverige men det hindrar inte uppfödare från att importera raserna när de blivit lagliga. Vi har väl iaf en savannah- och chaussie-uppfödare i Sverige.

Inte kanske nytt, men det känns iaf som om det ploppat upp nya "raser" bara de senaste åren.

Liknande trådar

Övr. Katt Chimera eller chimär är vad det kallas om två foster i ett tidigt stadium slås ihop till ett. När jag läst om det tidigare (och på...
Svar
17
· Visningar
1 174
Senast: Asko
·
Övr. Katt Har lite beslutsångest gällande hur jag ska göra. Har en 14-årlig katt som sover hela dagarna, vilket inte är så konstigt med tanke på...
Svar
1
· Visningar
497
Senast: Sassy
·
Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 049
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Med risk för att bli påhoppad🙈, men tror ni det kan finnas en katt/kattras som är så stor eller har en sånt beteende som gör att rävar... 2
Svar
23
· Visningar
2 160
Senast: Lingon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka