Siberian Huskey

H

Hjalti

Jag letar som sagt efter en ny familjemedlem, raserna har jag lämnat öppna, men varit inne på en aktiv hund med mycket motor som jag kan gå olika kurser med och ha med mig ute i naturen och på gården på dagarna. det har velats allt från Aussie till Siberian Huskey mm. Nu har jag fått en förfrågan om jag vill ha en Siberien huskey tik och jag ställer mig genast frågan då jag inte har haft den rasen innan om den kan komma att trivas hos oss på gården?

Fick reda på i dag att jag inte blir fortsatt anställd där jag jobbat då dom inte har mer att göra så jag kommer vara hemme nu och söka nytt, kommer inte jobba mer än 50% högst framöver då jag är sjukskriven och rehabiliteras så en 5 månaders hund kan jag ta nu. Dock vill jag höra med er kunniga så jag inte tar mig vatten över huvudet. Tiken är som sagt renrasig, 5 månader gammal, lite reserverad i sin läggning vilket jag reagerade på. Går bra ihop med andra hundar och djur. Men när jag läst och pratat med andra Huskey ägare så verkar det svårt att lämna en huskey ensam överhuvudtaget då dom är så flockbenägna, även om vi nu bara pratat om 2 timmar då den alltid ska ha en annan hund eller människa hos sig. samt att den ALDRIG ska vara lös för sin starka jaktinstinkt. Går det inte ens med en bra lydnad att ha en huskey lös om man har uppsikt så den får springa av sig då den är avlad för det:confused:. Vår andra tik är ju ute varje dag på gården, lämnar aldrig den, skulle Huskeyn alltid få sitta bunden eller vara i rastgåd då om jag inte är ute:confused:.

Bättre att bolla tankar och tänka efter 5 gånger innan jag bestämmer något. Kvinnan kan möta mig i hamstad och lämna tiken men jag bestämmer inget innan jag är 100% säker och det känns helt rätt. Usch, bättre va det när jag hade min lilla Frida som jag kände ute och innantill. Nu känns det förvirrande och skrämmande, man vet ju inte vad man får.

Sv: Siberian Huskey

Använder min egen knapp. Skrev inlägget samtidigt som jag hade en diskussion med ägaren via mail. Men jag bestämde mig ganska snart efter att tiken inte vågade sig fram till människor att det inte är något jag söker. Ursäkta för tråden som det inte blev något av. En Huskey är inte vad jag söker känner jag nu, inte för att denna tiken va reserverad utan för dess rasbeskrivning inte passar in på våra krav. Detta hundletandet är svårare än jag trodde:cool:

Jag har haft en och säger; Aldrig mer! Men alla individer är ju olka. Jag skaffade min när han va 4 månader. Han va livrädd för folk, traktorer, gräsklippare mm, mm... Han va speciellt rädd för män med mörkt hår (som hans "uppfödare") så jag undrar vad han blivit utsatt för. Jag TOKtränade denna hund, tränade ensamhetsträning utan vidare framsteg, va ute mycket i skogen, cyklade med honom, hade med honom på ridturer. Hunden blev aldrig trött. Ju mer jag aktiverade desto mer stressad blev han. Han kunde dock gå lös (så länge ingen annan hund fanns i närheten), han stack aldrig efter vilt. Det va nog det enda som funkade med honom. Han trivdes oxå mycket bra i bilen (när han efter många om och men insett att han inte kunde slita buren i stycken)

Han kunde inte heller umgås med andra hundar, då han stressade upp till max. De andra hundarna försökte lugna honom, vilket inte gick så bra. Det slutade en gång med att de slogs, sedan dess hade jag honom inte med andra hundar.

När vi fick hem honom va han dessutom fulli mask, han spydde upp ett antal. Då han mage senare krachade totalt trodde veterinären att det kunde ha att göra med maskangreppet. Magen kraschade oxå när han blev stressad, vilket hände jämt. Va han hemma 10 minuter själv medan jag var i tvättstugan hade han skitit löst på minst tre ställen samt vänt upp och ner på hela lägenheten.

Efter kontakt med en av mina närmsta vänninor som även är utbildad som hundkurator tog vi beslutet att avliva honom. Han hade inte ett värdigt liv. Självklart klandrar jag mig själv, som va så pass naiv att jag trodde att jag skulle fixa en sån hund. Han hade kanske funkat i en flock, vad vet jag. Efter denna händelse är jag livrädd att skaffa hund igen, tänk om det blir lika dant igen? Min väninna försökte lugna mig, och talade om att hon träffat runt 10 likanande fall i sitt yrkesliv, och att ingen av dessa lever idag. Om det beror på rasen, på mig eller att han helt enlkelt va född med detta vet jag inte. Men det va det tyngsta beslutet jag fattat i mitt liv.

Ursäkta luddigt inlägg, men det är skönt att kunna dela med sig av sina egna misstag.

Lite OT. Såg en huskey utanför ICA igår, och den bara låg där och såg harmonisk ut. Min Lobo stog på bakbenen och skrek de gånger jag band fast honom.

Det va en sorlig historia:(. I bland kan man försöka allt utan resultat, tror du gjorde rätt. Vet också huskeys som bor i stan och är lugnet själva, finns säkert lugnare huskeys också som inte är så framavlade med dom linjerna till att dra och jobba med sin jaktinstinkt vad vet jag? En hund ska ju vara en glädje att dela vardagen med och inte en oerhörd stress, därför vill jag vara 100% säker på att jag väljer en hund som passar mig och mina krav passar hunden. Kvinnan svarade efter jag meddelat att jag inte va intresserad då jag inte tror tiken skulle trivas här med att fråga om jag i stället va intresserad av några valpar med schäfer blandning:confused:. verkade desperat men jag sa bara nej tack sen har hon inte mailat mer.

Ja precis. Det ska ju vara roligt att ha hund, inte vara en börda. Ja, uppfödaren lät lite desperat tycker jag.

Jag kollar på alla annonser. Dock vill jag inte ha mer än två raser inom samma katogori isf. Finns ju korsningar med 5-6 raser men jag är inte intresserad av det. Hoppas hunden hittar ett bra hem, har sett den men inget jag söker. helst ska det vara en tik runt 12-20 kg klassen, ej krävande pälsvård, ingen stor jaktinstinkt samt inte reserverad. det skulle inte funka här med en hund som är reserverad mot andra hundar/människor då det jämnt är rörelser och påhälsningar från olika håll. Många verkar hittat sin ras här men jag är splittrad, gillar lite hos den och den och den. Drömmen skulle vara en som älskar männkskor, har ett bra hundspråk, inte har allt för stor jaktdrift, gillar att jobba, kunna ta det lugnt mellan varven och ligga i solen med den andra tiken på gården och bara njuta samt gå ihop med katter. det är ju det ultimata här på landet för hundarna men jag vill inte ha en hund som denna huskey tiken som redan vid 5 månaders ålder va rädd för människor samt inte klarade av stadsmiljöer. Att stadsmiljö går att träna sakta men säkert så den blir trygg vet jag men en valp som är rädd för människor får mig att dra öronen tillbaka.

Men din låter ursäkta att jag skriver det inte alls rastypisk. Sjuka individer finns av alla raser, särskilt såna som blivit dåligt behandlade (jag har tex träffat ett gäng chihuahuas som beter sig som spån men det är i 99,99% av fallen ägarfel skulle jag tro, inget jag ser som representativt för rasen..).

Har träffat många huskeys o anser dem vara friska, stabila o med överlag starkt psyke, i vissa fall lite för starkt för ägaren. Inte så mkt will-to-please som vissa vill ha. Men kanonbra att ha att göra med på kliniken, till skillnad från tex Goldens som jag tycker stressar ihjäl sig i många fall.

Det stämmer säkert. Hundkuratorn trodde att han redan va sabbad innan jag tog över honom (eftersom han va livrädd för precis allt redan då). Jag anklagar såklar mig själv oxå, det går inte att komma ifrån. Men det är mycket svårt att jobba med en stressad och rädd hund. För svårt för mig i alla fall. Jag var inne på omplacering ett tag, emn insåg att han förmodligen skulle bli ännu sämre av det.

Måste tillägga att han va trevlig att träna lydnad med (så länge han inte blev stressad). Mycket lyhörd och lättlärd, vilket va trevligt =)

En wippet skulle säkert stortrivas här på gården bland alla fasaner och harar, dock tror jag inte vi skulle trivas att hämta den på andra sida ängarna flera gånger om dagen när hararna sätter fart;). Nej en sån passar inte mig. Därför vill jag ha en hund som inte är hetsjägare eller har för stor jaktprägel, min förra tik hade pointern i sig men hon blev viltren efter mycket lydnadsträning, fick göra henne nöjd genom att apportera och göra lite spår i stället vilket hon älskade och hade i sig.

En kvinna med en 1 årig golden tik har mailat. Ska se vad hon svarar sen.

Jag kan bara tala för mig själv och min erfarenhet.
Min bror har 2 st hårt arbetande Siberian Husky's, han hade även en till men den fick han ta bort hastigt.

De 2 han har kvar är mycket trevliga och mysiga familjemedlemmar. Den ena är snart två år och den andra är snart 3 år. De har bott i lägenhet hela livet tillsammans med min bror och hans familj. Hundarna är lösa mestadels av när de är ute i skog och mark och är mycket lättlärda.
När de är hemma så springer de i led i spann varav den äldre är ledarhund. Min bror brukar även köra skidor efter dem.

Ibland har det blivit så att hundarna fått varit på "semester" hemma hos mig. Det har aldrig varit några problem (Vi har 3 hundar till, 4 katter och 1 kanin). Jag har de lösa ute på gården, leker med bollar och tugg knutar, tränar lydnad och cyklar med dem (inte så att de får dra utan de springer bredvid).
Alltså hemma lever de ett draghundsliv men när de är hos mig lever de ett sällskapshunds liv.

Så självklart kan man ha en husky lös, bara man tränar att ha den det. Självklart kan man träna lydnad med en husky, man måste kanske bara ha lite större tålamod. Självklart kan man ha en husky ensam hemma, men det krävs träning där med.

Nu är inte alla hundar lika, men de flesta jag känner har hundar som är hårt arbetande draghundar men även en starkt älskad familjemedlem och funkar fint som sällskapshund då det kräver det.

Mvh Johanna :)

En retriever tror jag skulle passa dig perfekt, om du är beredd att arbeta en del med hunden för att den ska hålla sig harmonisk :)

Flatten, labben och golden är ju oftast lite större än du vill ha, men tikarna av jakt och DP-variant brukar inte ligga många kilo över 20-sträcket. Labbarna kan man hitta nästan hur små som helst ;) Men då får man en riktig fasanmisil, alltså jaktmaskin, också. (Inte i jaktinstiskt, men i behovet att arbeta). Tollaren är ju den minsta, men flattar (som jag givetvis rekommenderar ;)) och goldens går också att hitta i mycket behändiga storlekar. Gemensamt för retrievers är ofta att jaktvarianten (dvs dom hundarna som avlas mer på egenskaper än att följa rasstandarden) är lite mindre och smidigare.

Flatten är den av retrieverraserna som inte är lite gravt uppdelat som t ex labbarna och goldens (Om man bortser från Chess och Curly som ju inte är så vanliga här), man hittar hyffsat lätt snygga, rastypiska hundar som funkar inom all discipliner som dom är menade att göra.

Jag vet inte vart du bor, men hör gärna av dig på PM om du är intresserad! Har bra koll på kennlar gällande flattarna, och vet några intressanta omplaceringar som ligger ute nu.

Senast ändrad:

En wippet skulle säkert stortrivas här på gården bland alla fasaner och harar, dock tror jag inte vi skulle trivas att hämta den på andra sida ängarna flera gånger om dagen när hararna sätter fart;). Nej en sån passar inte mig. Därför vill jag ha en hund som inte är hetsjägare eller har för stor jaktprägel, min förra tik hade pointern i sig men hon blev viltren efter mycket lydnadsträning, fick göra henne nöjd genom att apportera och göra lite spår i stället vilket hon älskade och hade i sig.

Då slår jag ytterliggare ett slag för lapphunden, antingen den lapske vallhunden (jag har en nu som du kan få träffa) eller en finsk lapphund (har haft en, känner flera om du vill träffa sådana också) :).

Självklart så finns det kanon bra huskeys inte det jag menade men denna tiken verkade inte den bästa. Dock finns det nog mer passande raser för oss än just huskeys även om dom är en av dom vackraste i mina ögon och supergoa dom få jag träffat:).

squarepants: Den tiken vi har här är en blandning mellan labbe och rottis, ser ut som en rottis i huvudet men resten labbe och hon ÄLSKAR mat:D. Samt att hon är trögtänkt, annat va det med Frida hon va kvick som tusan men Loka är ungefär ehhh vad menar du:p. Är det bara en labbe,flatte eller golden som det är fart i så skulle det passa bra. Vill ha en kvick hund, då allt jag gör går i tempo så en lugn hund som jag tar dom flesta labbar som jag träffat tex klickar inte riktigt men en av lättare typ som har riktigt med energi skulle funka:). Flatte har jag ingen erfarenhet av

Indil: Får kika in rasen, inte varit inne på den:)

Aussie och SH är ju helt olika typer av raser med helt olika behov, temperament och förutsättningar.
Ser att du har bestämt dig att tacka nej men börja med att fundera vad det är för hund du vill ha innan du kollar annonser.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 955
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 593
Senast: ii-ssa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 024
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 280
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka