Siberian Huskey

Sv: Siberian Huskey

Jag vet att det är helt olika hundar, därför tänkte jag om och la SH åt sidan, iaf den tiken. Jag vet också hur jag vill ha min hund, dock inte vilken ras men hur den ska fungera och användas till. Jag vet att jag skulle kunna få lika mycket glädje ut av en blandras som en renras bara den passar min personlighet och intressen. Jag vet att jag nu inte har råd att slänga ut 10 000-13000 på en hund för stamtavla så den där Aussien är nog rätt rökt och jag är inte intresserad av att vara fodervärd, att ta hand om en annans hund sen lämna bort den när det ska ställas ut, tas valpar osv. Tackat nej till ett flertal erbjudanden om det.

Därför är jag öppen för raser/blandraser som passar mig men har även skrivit vilka jag ej är intresserad av i annonsen. Jag är inte fast i någon ras som jag skrivit innan och har aldrig varit. Mina väninnor är bara inne på en, en har st b kennel en annan cockerspaniel mm och vill bara ha den rasen sån är jag inte, inte än iaf då jag inte är fast;). Att det skulle vara intressant om jag kom i kontakt med en Aussie är för jag gillar dom och motorn och att det är en av rasbeskrivningarna som passar in på mig men jag gillar Isländsk fårhund också tex, finns mycket hundar där ute men det gäller att hitta rätt. Det är inte lätt att skaffa ny hund efter en förra hund gått bort, hon va perfekr en drömhund för mig, en blandras. Jag vet att jag aldrig kommer få en likadan men jag vill ha en med liknande egenskaper då vi passsade så bra ihop.

Senast ändrad av en moderator:

Det stämmer säkert. Hundkuratorn trodde att han redan va sabbad innan jag tog över honom (eftersom han va livrädd för precis allt redan då). Jag anklagar såklar mig själv oxå, det går inte att komma ifrån. Men det är mycket svårt att jobba med en stressad och rädd hund. För svårt för mig i alla fall. Jag var inne på omplacering ett tag, emn insåg att han förmodligen skulle bli ännu sämre av det.

Inte bara för mycket jobb, det ska ju ändå, även om det kan gå upp o ner ibland, vara KUL att ha hund! O jag tror du gjorde helt rätt, att omplacera är inte alltid rätt väg, och särskilt inte när det gäller djur som inte mår bra. :)

TS: Jag förstår känslan, efter att ha haft en underbar alaskan malamute som var så jäkla bra, så kändes det som att tja, såna hundar växer inte på träd. Jag fick åxå höra när jag letade nytt att "Men de där raserna du väljer mellan är ju ganska olika" o visst var de det, men man kan ju gilla olika saker också :) Jag som var var inne på stora raser gärna mot bruks sitter nu med en chihuahua som är en sån där superindivid som jag inte vet hur mitt liv skulle se ut utan, hans nackdel är att jag inte kan träna så mkt som jag vill (förutom agility) o särskilt inte lydnad, men han har mängder med fördelar.. så kan det gå :D

Jag har aldrig haft Husky själv, men har gått ett antal kurser där Huskeys och Huskeyblandisar varit med. SAMTLIGA hundar har, helt utan förvarning, sedan de släppts lösa för inkallningsövningar - stuckit som pilar rätt ut i skogen och försvunnit. En var borta i 3 timmar, en annan hittade dom efter en timma, osv. Fullständigt otroligt! Bara PING! rätt ut!
Antingen finns det "i rasen" eller också har det handlat om ganska osannolik slump, men inga andra raser jag träffat har betett sig på det viset - under träning på appellplan mitt under en kurs med en massa andra hundar.
Men dom är grymt vackra och mysiga!

Jag vet inte hur det ligger till, vet några som har sina lösa och bra lydnad dock står det på rasklubbens sida att den har tendens att springa iväg och att den har stark jaktinstinkt vilket bla kommer fram då dom jobbar i spann., gäller säkert som alla andra hundar att man måste träna mer eller mindre beroende på vad hunden är avlad på att göra och har för instinkter?

Det som va lite komiskt med denna ägaren till denna huskeytiken va att hon försökte blåsa mig på rasbeskrivningen:grin:. Jag har läst en del om huskeyn och kollat huskeyklubbens kennelsidor, läst rasbeskrivningen men ändå varit lite fundersam på om rasen skulle passa mig. Därför jag startade tråden för att bolla tankar då jag stod inför ett val och en kvinna med en ras som jag varit lite inne på men inte va säker på.

Enligt huskeyfolkets rasbeskrivning ska en huskey älska alla då den är väldigt flockbenägen, man ska alltså INTE skaffa en huskey om man vill ha en enmanshund/vakthund.

Men enligt kvinnan med lilltiken så va hon reserverad/rädd för människor men det hörde till rasen:grin:;). Man får inte vara blåögd och vara trög för då kan man tro sig göra rätt men i slutändan sitta där med en hund som blir en mardröm att leva med- Därför är det viktigt att sålla, ställa massa frågor och ha med seriösa människor att göra.

Senast ändrad av en moderator:

Ville mest bara flika in där du skriver att du inte vill ha en reserverad hundras/hund. Tänk på att många raser helt enkelt är ointresserade av folk som inte ingår i deras umgänge. Mina hundar skulle nog beskrivas som reserverade av många, men sanningen är att de är enmanshundar.

Har haft slädhundar i många år bla några siberians.
I ditt läge skulle jag aldrig skaffa en slädhund, det finns många raser som är tacksammare att jöbba med o lättare att ha med sig lösa.
PL

Jo självklart:). Men med reserverad i detta fallet menades det med att tiken rent av va skygg för folk, inte att hon bara nochalerede andra människor. En så rädd hund vid så tidig ålder kan rent ut bli farlig och hon kanske aldrig skulle gå att lita på. Som jag skrivit innan så är det ständigt massa folk här på gården, grannar eller vänner och en hund som är livrädd för människor skulle inte jag vilja ha. Tiken hade också kommit tillbaka från en annan ägare till uppfödare då familjen hade fått allergi, kanske va så fallet eller va det helt enkelt så att hon inte fungerade med människor. men en hund som skiter fullständigt i andra folk funkar det också men jag vill inte ha en skygg hund, skillnad där:)

Tack för svaret:). Nej kan jag inte ge den det som den skulle må bra av så får det bli en annan.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Vi är hundlösa för första gången på typ 22 år, bortsett från ett glapp på några månader för 13 år sedan och det är så tomt och sorgligt... 2 3
Svar
55
· Visningar
4 948
Hundhälsa Alltså - jag har ju någon sorts hygglig idé om vad som är en tjock respektive smal hund, men vill ändå gärna höra hur ni andra bedömer...
Svar
17
· Visningar
1 592
Senast: ii-ssa
·
V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute... 4 5 6
Svar
100
· Visningar
12 020
Senast: valpköpare
·
Hundavel & Ras Hej! Jag funderar på att så småningom skaffa hund och funderar såklart över vilken ras som skulle passa mig. Det jag önskar är en... 2 3
Svar
41
· Visningar
5 280
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?