sidepull att rekommendera?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare monchestre
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 042
M

monchestre

Min häst (5år) har tyvärr fått en fraktur på underkäken och får således ej ha bett på 6 veckor. Veterinär tyckte ej att hackamore var att rekommendera då det trycker på underkäken, men möjligtvis kunde sidepull vara ett alternativ.
Vad har ni för erfarenheter? går det bra att hoppa på, och är det säkert att rida ut på? Trycker det inte väldigt hårt på nosryggen? vi tävlar hoppning på regional nivå, är det tillåtet att tävla hoppning på sidepull (detta är ju dock mindre viktigt just nu)?
hästen är stor och stark, men känslig och lyhörd...
Tacksam om ni har några synpunkter. Annars får jag väl rida med grimma på inhägnat område :p

Sv: sidepull att rekommendera?

Hade jag varit som dig hade jag låtit hästen vila eller om du måste så rid den i grimma som du själv föreslog. Tänk om du själv fått en fraktur i käken hur roligt hade det varit om något drog dig i huvudet. 6 veckor är ju inte så lång tid och ibland händer saker som gör att hästen inte kan ridas. Tycker du inte att du borde glömma tävlingar i alla fall i 6 veckor framåt.

Givetvis har min veterinär rekommenderat att hästen ska hållas igång.
Tycker att ditt svar var ganska elakt och onödigt.
Tror inte att veterinären hade rekommenderat sidepull om han inte tyckt att det skulle vara bra för hästen.

jag tror visst att sidepull skulle kunna funka, det inverkar ju inte på underkäken. om man kan hoppa o dyl är ju upp til var och en. jag rider min häst fullt ut på sp och har inte hittat nåt jag inte kan göra, och jag har en väldigt stark och pigg häst :angel:

men tänk på att alla hästar inte fattar hjälperna med en gång, så prova på inhängnat område först ;)

Själv brukar jag rida min ena häst med grimma ibland :p
men det beror ju på hon är ganska lugn av sig men min stora häst skulle jag aldrig våga göra det med ;)

Jag har Tärnsjös sidepull och har satt neoprenskydd på nosdelen.

sidepull.jpg

Vad har ni för erfarenheter? går det bra att hoppa på, och är det säkert att rida ut på? Trycker det inte väldigt hårt på nosryggen? vi tävlar hoppning på regional nivå, är det tillåtet att tävla hoppning på sidepull (detta är ju dock mindre viktigt just nu)?
Jag hoppar, rider dressyr, rider ut - allt på sidepull. Om du har ett passande sidepull så ska det vara luft mellan nosgrimman och hästen när du inte tar i tygeln. Hästen har alltså inget tryck alls sålänge du inte ser till att det blir det. Det är inte lika skarpt som ett hackamore, och du kan inte göra illa hästen lika lätt då sidepullet har en annan konstruktion. Den saknar hävstångseffekten. Det är säkert att rida ut på ja. Hästen svarar på det - med andra ord det är tillräckligt skarpt för att hästen ska ha samma respekt för det som ett vanligt bett. Du kan dock, som sagt, inte göra illa hästen lika lätt.

Jag vet ej om man får tävla på det, kan dock inte se någon anledning till varför det inte skulle vara tillåtet. Men jag är ingen tävlings-fantast heller. :smirk:

Jag rekomenderar sidepull till alla. Det hjälper ryttaren att rida rätt, det ger en bättre inverkan på hästen och framförallt - det är, för hästen, det bekvämaste alternativet. Och jag tycker att man alltid ska prioritera hästen först.

Side-pull är säkert ett gångbart alternativ. Skaffa ett med läder över nosryggen och inte ett rep. Repet skaver, det är i alla fall min erfarenhet.
Hoppas pållen läker och snart är frisk!

*lånar knapp*
Hur pass "skarpt" är ett sidepull..gemförelse med hackamore?Blev intresserad nu här..;)

Liknande trådar

Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men... 2
Svar
25
· Visningar
5 175
Senast: Unafraid
·
Hoppning Jag har lusläst TR men inte kommit till insikt och behöver lite hjälp. I TR så står det en del om nosgrimmor och bett hit och dit, men...
Svar
12
· Visningar
1 621
Senast: Cado
·
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 262
Senast: anyberg
·
E
Utrustning Varit hos veterinären idag och kollat tänderna på min pålle, han har haft problem med att han kastar upp bettet på kindtänderna så de...
Svar
4
· Visningar
765

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Valp 2025
  • Fjärilar!

Hästrelaterat

Tillbaka