Bukefalos 28 år!

Sidepull eller vanligt träns m. bett?

L

lenoreberglund

Jag har en fråga. Vad tycker ni känns bäst att rida med? Ett sidepull träns eller ett vanligt träns med bett? Själv har jag nyligen ridit en häst som har tandproblem så han kan inte ha bett, utan han har ett sidepull träns. Jag tycker att det känns så himla bra att rida honom för jag behöver aldrig vara rädd att göra illa honom i munnen, dock har han en kedja under hakan som stramar åt om man drar i tyglarna, det är ju så man får stopp på honom, men han är så snäll så jag behöver inte vara hårdhänt. Vad tycker ni känns bäst med, sidepull träns eller ett vanligt med bett?
 
Sv: Sidepull eller vanligt träns m. bett?

Jag trivs med det hästen trivs på. En häst som går bra med bett men dåligt med sidepull känns bättre att rida med bett, och vice versa.

Känns det bra med sidepull så fortsätt med det. Finns ingen anledning att byta till något hästen inte trivs med bara för att försöka passa in och göra som alla andra.

Vad är det för sidepull du har som har en kedja under hakan som stramat åt om du tar i tyglarna?
 
Sv: Sidepull eller vanligt träns m. bett?

Jag rider för det mesta med side pull. Men vad är det för kedja du har?
Jag har ett sådant här side pull men jag har tagit bort pannbandet och käkremmen samt klätt nosremmen med ludd.

 
Sv: Sidepull eller vanligt träns m. bett?

Popcorn och iNHALE:

Hästen går med hackamore, inte sidepull, därav kindkedjan. :)
 
Sv: Sidepull eller vanligt träns m. bett?

Aha, hon skrev nämligen att hästen har ett sidepull, vilket inte är samma sak som ett hack ;p

TS

Om det är ett hack du har och hästen inte trivs med bett kan det absolut vara värt att testa ett riktigt sidepull, ett som popcorn visade t.ex. Finns sidepulls med en bredare nosdel än ett smalt rep, det får man se vad hästen gillar bäst. Finns även sk "sidepulls" som hade remmar under ganascherna som går i ett X under hästens huvud och drar åt kring hästens nos och nacke när man drar i tyglarna. Har dock aldrig hört om någon häst som trivts med det, så tycker du ska satsa på ett "riktigt" sidepull sas.
 
Sv: Sidepull eller vanligt träns m. bett?

Ja, jag såg det, men jag råkar veta vem TS är och vem hästen är mycket mycket väl, eftersom det är en ridskolehäst och både jag och TS rider på samma ridskola.
Tror hon blandade ihop namnen på de olika tränsen bara ;)

Så tränsbyte är heller inte aktuellt för denna häst eftersom det inte är upp till oss elever att sköta, annat än i specialfall.
 
Sv: Sidepull eller vanligt träns m. bett?

Aha, men då så ^^

I vilket fall tycker jag det är helt upp till hästen. Jag har aldrig ridit på hack, bara sidepull, så jag inte säga vad jag tycker :)
 
Sv: Sidepull eller vanligt träns m. bett?

Popcorn och iNHALE:

Hästen går med hackamore, inte sidepull, därav kindkedjan. :)

Ojdå. x) Jag råkade blanda ihop namnen. x) Sorry! ^^ Ja, hästen är ju ridskolehäst. :) Det är inte upp till mig eller någon annan ridskoleelev att byta till träns med bett eller någon liknande. :)
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 942
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 605
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
2 835
Senast: Sel
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 417
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp