Sv: Sidepull?? Grimma?
Om du börjar med att se på konstruktionen så är det flera skillnader på en grimma och ett sidepull. Hackamore är ännu en variant. Alla tre skiljer sig mycket från varandra. Vanliga bett ser också ganska lika ut för den okunnige, men de fungerar olika i hästens mun.
Men om vi håller oss till grimma och sidepull.
Sidepull:
Först har vi tygelns placering. På ett sidepull sitter tyglarna anslutna till "nosgrimman" på var sida. Sidostycket är också delat så att nosgrimman håller en fast placering. Alltså; när du tar i tygeln blir trycket precist och du behöver inte ta mycket för att det ska bli ett tryck. Dessutom blir trycket placerat så att hästen inte tar upp huvudet av det.
Grimma:
Nosgrimman är ju inte, som på ett sidepull, placerrat rätt. Och den är heller inte fast, vilket gör att den glider åt alla håll. Det innebär också att dina hjälper inte når hästen på samma sätt.
"Tyglarna" kan placerras på två ställen. I hakringen förstår vem som helst att det blir en helt annan effekt än på ett sidepull. För det första kan du bara sätta trycket på ett ställe - på ett sidepull kan du placera trycket från olika håll och därav styra och ge andra precisa hjälper. Dessutom, när du tar i tygeln, så glider grimman uppåt vilket är både obehagligt och försvagar tydligneheten i din hjälp = den blir inte konsikvent. Dessutom måste du ta i rätt hårt för att få en reaktion.
Om man istället fäster "tygeln" i sidoringarna har man en mer sidepull-liknande konstruktion. Dock är nosgrimman ännu inte fast placerad. Du kan inte ge lika precisa hjälper och måste hela tiden hålla emot i yttre tygeln när du ger hjälp i inner - resp. tvärt om - vilket leder till ett konstant tryck som du skulle slippa med ett sidepull. Det är dessutom svårt att fästa en tygel på ett bra sätt i sidoringarna för de är inte helt fria. Alltså trycker ett tygeltag på hela grimman och osakar obehag bla bakom öronen på hästen. En grimma har heller inget pannband och åker därför bak när du rider.
Jag rider med både grimma och sidepull och har haft samma funderingar själv innan jag köpte mitt sidepull. Det fungerade med grimma, men min häst störde sig på den. Köpte sidepull och allt hamnade på plats. Och då hade jag provat både terryl-, läder- och repgrimma.
Sen finns det säkert ytterligare småsaker som jag har missat.
Jämför konstruktionen och försök att föreställa dig effekterna av ett tygeltag i de båda. Du kommer att märka att de skiljer sig mycket.
<- som du ser där så är tygeln endast ansluten till nosgrimman.