Sidepull?? Grimma?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare pannkakssmet
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 445
P

pannkakssmet

Vad är den egentliga skillnaden på sidepull och en vanlig j*vla grimma?? :confused:

En sidepull har ju samma inverkan på hästen som en grimma!
Nog ser det lite snyggare ut och är mer likt ett vanligt träns men varför slösa pengar på något som alla redan har i stallet??

Är detta bara ett annat ord för att alla "duktiga tävlingsryttare" ska slippa känna sig som "NH-tattare"???

Rätta mig om jag har fel!

Sv: Sidepull?? Grimma?

Ett sidepull ligger ortoligt mycket bättre på hästen än en vanlig grimma. När man rider i en grimma har man en väldigt begränsad möjlighet att använda tyglarna, eftersom den halkar både åt sidorna och uppåt/neråt.

pallas_athena skrev:
nope det har den inte, den har en fast inverkan på nosryggen medan en grimma har en lös.

Skulle du kunna förklara lite närmare vilken skillnad det gör??

Om du börjar med att se på konstruktionen så är det flera skillnader på en grimma och ett sidepull. Hackamore är ännu en variant. Alla tre skiljer sig mycket från varandra. Vanliga bett ser också ganska lika ut för den okunnige, men de fungerar olika i hästens mun.
Men om vi håller oss till grimma och sidepull.

Sidepull:
Först har vi tygelns placering. På ett sidepull sitter tyglarna anslutna till "nosgrimman" på var sida. Sidostycket är också delat så att nosgrimman håller en fast placering. Alltså; när du tar i tygeln blir trycket precist och du behöver inte ta mycket för att det ska bli ett tryck. Dessutom blir trycket placerat så att hästen inte tar upp huvudet av det.

Grimma:
Nosgrimman är ju inte, som på ett sidepull, placerrat rätt. Och den är heller inte fast, vilket gör att den glider åt alla håll. Det innebär också att dina hjälper inte når hästen på samma sätt.
"Tyglarna" kan placerras på två ställen. I hakringen förstår vem som helst att det blir en helt annan effekt än på ett sidepull. För det första kan du bara sätta trycket på ett ställe - på ett sidepull kan du placera trycket från olika håll och därav styra och ge andra precisa hjälper. Dessutom, när du tar i tygeln, så glider grimman uppåt vilket är både obehagligt och försvagar tydligneheten i din hjälp = den blir inte konsikvent. Dessutom måste du ta i rätt hårt för att få en reaktion.
Om man istället fäster "tygeln" i sidoringarna har man en mer sidepull-liknande konstruktion. Dock är nosgrimman ännu inte fast placerad. Du kan inte ge lika precisa hjälper och måste hela tiden hålla emot i yttre tygeln när du ger hjälp i inner - resp. tvärt om - vilket leder till ett konstant tryck som du skulle slippa med ett sidepull. Det är dessutom svårt att fästa en tygel på ett bra sätt i sidoringarna för de är inte helt fria. Alltså trycker ett tygeltag på hela grimman och osakar obehag bla bakom öronen på hästen. En grimma har heller inget pannband och åker därför bak när du rider.

Jag rider med både grimma och sidepull och har haft samma funderingar själv innan jag köpte mitt sidepull. Det fungerade med grimma, men min häst störde sig på den. Köpte sidepull och allt hamnade på plats. Och då hade jag provat både terryl-, läder- och repgrimma.

Sen finns det säkert ytterligare småsaker som jag har missat.

Jämför konstruktionen och försök att föreställa dig effekterna av ett tygeltag i de båda. Du kommer att märka att de skiljer sig mycket. ;)
3585_69274.jpg

3585_26920.jpg
<- som du ser där så är tygeln endast ansluten till nosgrimman.

Om problemet ligger i att nosgrimman sitter för löst så går den att spänna åt på dom flesta grimmor...

Och sen var det detdär om hur man styr en häst...
En häst ska INTE styras med tyglarna utan med kroppen och skänklarna, tyglarna ska vara en förtydling av hjälperna om hästen har slummrat till eller inte har lust!!!
Testa en gång att dra i tyglarna och samtidigt ha vägen utstakad rakt fram...
Hästen kommer i dom flesta fall att fortsätta rakt fram!
(detta förutsätter att du verkligen vill rakt fram)

Om problemet ligger i att nosgrimman sitter för löst så går den att spänna åt på dom flesta grimmor...
Nej, för när du tar i tygeln blir inte effekten densamma ändå. Nosgrimman trycks uppåt. Dessutom ska nosgrimman ligga löst på hästens nosrygg när du inte tar i tygeln.

Och sen var det detdär om hur man styr en häst...
En häst ska INTE styras med tyglarna utan med kroppen och skänklarna, tyglarna ska vara en förtydling av hjälperna om hästen har slummrat till eller inte har lust!!!
Testa en gång att dra i tyglarna och samtidigt ha vägen utstakad rakt fram...
Hästen kommer i dom flesta fall att fortsätta rakt fram!
(detta förutsätter att du verkligen vill rakt fram)
Absolut, men få är så kunniga att de kan rida en häst i form utan huvudlag. Ett sidepull underlättar då det ger en möjlighet att visa hästen vägen om man inte vet vart knappen sitter i vikt och skänkelhjälper.

Och vad gäller övningen du föreslog så är jag mycket medvten om hur en häst fungerar i sådanna situationer då jag stretchar min kuse så ofta.
Och jag rider också utan huvudlag så du behöver inte oroa dig över att jag rider bara med tyglarna. ;) Dock har jag inte kommit så långt att jag kan rida min häst i stadig form än. Därför använder jag sidepull för att bygga upp min häst och lära mig hur jag ska kunna hålla honom i form även utan huvudlag. Det tar lite längre tid att få honom i form utan huvudlag så därför kan jag lägga upp träningen effektivare och mindre enformig om jag tränar att hålla formen när jag har sidepull och kan hitta formen fortare igen när jag tappar den.

Alla hjälpmedel är inte av ondo. ;)

nej jag tycker verkligen inte att alla hjälpmedel är av ondo!
Däremot så ska dom inte användas bara för att vara där man måste ha en vettig anledning...

Tolka inte det här som ett påhopp det är snarare en "allmän uppmaning"... :D

själv tycker jag det är stor skillnad att rida på sidepull än att rida på grimma (anledningarna har du redan fått förklarat för dej)

men jag håller med dej om att ridningen inte har så mycket att göra med tyglarna, utan vikt och skänklar är betydligt viktigare hjälper.

Får uppfattningen av att du inte ha ridit på sidepull själv nån gång, stämmer det?
för om det är så så tycker jag att du borde testa

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra... 10 11 12
Svar
223
· Visningar
12 057
Senast: lilsan
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 439
Senast: Edla
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 079
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då... 2
Svar
23
· Visningar
6 007
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka