Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
De kanske har ett register över vilka som brukar vara tillmötesgående och ställa upp på telefonundersökningar och tar dem oftare? Får du någon ersättning, typ lotter eller så?Hur ofta rings ni upp eller får ett formulär utskickat med den typen av undersökningar?
Någon som vet hur slumpmässigt deras urval är?
Jag är jämfört med andra i min familj/släkt fascinerande ofta utvald nämligen. Utom pappa innan han flyttade utomlands.
Denna gång var det resande i Europa som skulle undersökas, men jag har fått frågor om många olika ämnen![]()
Ett register över de som oftare ställer upp skulle ju inte representera befolkningen jämnt(?)De kanske har ett register över vilka som brukar vara tillmötesgående och ställa upp på telefonundersökningar och tar dem oftare? Får du någon ersättning, typ lotter eller så?
Nej, jag får inte ut något av det..De kanske har ett register över vilka som brukar vara tillmötesgående och ställa upp på telefonundersökningar och tar dem oftare? Får du någon ersättning, typ lotter eller så?
Det där hade jag också blivit väldigt fundersam över, en sådan har jag aldrig fått.Ett register över de som oftare ställer upp skulle ju inte representera befolkningen jämnt(?)
Apropå ersättning. När jag fick CAN-undersökningen tvekade jag och skickade inte in den, då fick jag påminnelse och erbjudande om ett presentkort om jag fyllde i och skickade in.
Anledningen till att jag tvekade var att de ville ha tillgång till typ allt om deltagarna, sjukskrivningar, läkemedel man tagit, sjukjournaler, fkassans register, dödsorsak osv.
Det fanns en ruta där man kunde kryssa i om man inte gav dem tillstånd så jag gjorde det. Får väl hoppas att det efterlevs …
Det skulle nog kunna fungera att få ett representativt urval om deras register är tillräckligt stort.Ett register över de som oftare ställer upp skulle ju inte representera befolkningen jämnt(?)
Ett register över de som oftare ställer upp skulle ju inte representera befolkningen jämnt(?)
Apropå ersättning. När jag fick CAN-undersökningen tvekade jag och skickade inte in den, då fick jag påminnelse och erbjudande om ett presentkort om jag fyllde i och skickade in.
Anledningen till att jag tvekade var att de ville ha tillgång till typ allt om deltagarna, sjukskrivningar, läkemedel man tagit, sjukjournaler, fkassans register, dödsorsak osv.
Det fanns en ruta där man kunde kryssa i om man inte gav dem tillstånd så jag gjorde det. Får väl hoppas att det efterlevs …
Jo jag kryssade ju i att de inte fick ta del av de uppgifterna.Jösses en sån enkät hade jag aldrig i livet svarat på. Det tycker jag hade varit för stort intrång på den personliga integriteten.
Patientjournaler är faktiskt allmän, eller heter det offentlig, handling. Men de sekretessprövas och man stryker sånt som kan identifiera personer.Det där hade jag också blivit väldigt fundersam över, en sådan har jag aldrig fått.
Då blir det ju inte anonymt för fem öre, och sådant vill jag inte delta i.
Tycker det borde krävas mer än en kryssruta för att godkänna något sådant?
En underskrift/fullmakt tex?
Journaler har ju med patientsäkerhet att göra.
Tack för bilden. Det står ju ganska tydligt.Hade visst en sparad bild på den där CAN-informationen:
Visa bifogad fil 46598