Bukefalos 28 år!

Silettdäckel, snabbkopplingar?

evis

Trådstartare
Ledsen om denna frågan dyker upp alltjämt och jag inte varit så bra på att leta reda på svar i befintliga trådar.

Men jag har en sele med silettdäckel, med "standard" selöglor. Tidigare hade jag inga öglor på skaklarna och då var det ju smidigt/helt ok med den sortens selöglor men nu har jag nya skaklar med "öglor" längst fram, det är ju i princip omöjligt för mej att sela på ensam i dagsläget.

Men då jag söker på snabbkopplingar förstår jag inte alls hur de ska sitta, sen, och om det är möjligt för mej att byta ut.
Tex denna: http://www.driveout.se/snabbkoppling-start/278-0 kan jag ha den på min däckel som nu ser ut så här? Och hur tusan kommer skakelöglorna sitta fast? Eller denna: http://www.driveout.se/snabbkoppling-zilco/82-0 ?
Denna: http://www.driveout.se/snabbkoppling-diplomat/81-0 känns mer logiskt men jag har aldrig sett såna användas - hur hakas själva skakel-"öglan" fast uppåt? Och funkar det här verkligen med min silettdäckel???

OMG, behöver ju egentligen hjälp IRL av nån kunnig, men saknar tyvärr den expertisen.

Nästa undran: Hur är storlekarna på denna bröstan: http://www.driveout.se/french-collar-do/65-0 ? Jag har ett russ som är 119 cm hög och rätt tunn och liten över bogen, ponny-selar brukar vara för stora. Är det lönt att prova en shettis-storlek dock?
 
Senast ändrad:
Sv: Silettdäckel, snabbkopplingar?

Ser ut som att alla tre snabbkopplingar du lagt upp bild på är lika dana.

De fästs i upphållsremmarna (heter det så på bröstsele också? Det gör det nog ;) ) och den långa stroppen spänns i bukgjorden (den rörliga delen på gjorden), och det är också upphållsremmen som ska träs igenom och "stänga" själva skakelöglan. För att öppna öglan drar du bara ur remmen igen, snabbt och enkelt.

Har du någon bild på din däckel? :)
 
Sv: Silettdäckel, snabbkopplingar?

den här bilden ser du hur snabbkopplingarna sitter när de är monterade på selen. Alla tre du länkat till är likadana.

Jag har de kopplingarna på min sele, jag kan fota hur man fäster skaklarna i dem om du vill? Steg för steg sas.
 
Sv: Silettdäckel, snabbkopplingar?

Fota gärna! Jag har två olika däcklar, båda ser likadana ut. Som att stroppen (uppehållsremmen?) som löper "genom" däckeln (som gör den till en silettdäckel) är onödigt lång ifall jag ska ha snabbkopplingar. Kan det stämma? På dem finns både hål "högt upp" för den nuvarande "standard-kopplingen" och hål långt ner för bukgjorden.
Som att uppehållsremmen (?) kommer vara allldeles för lång ifall den ska träs igenom och stänga skakelöglan?

Kan fota dem imorrn!
 
Sv: Silettdäckel, snabbkopplingar?

Alla tre du länkade till är som sagt likadana. Den rem du har på din sele som du tycker blir för lång, det är den du dels hänger upp öglan i och dels använder för att stänga skakelöglan. Sen tar du remmen som hänger ner från öglan och fäster bukgjorden i. Du har rätt i att din rem troligen kommer kännas för lång, men det påverkar inte funktionen förutom att det blir mera att trä igenom.
 
Sv: Silettdäckel, snabbkopplingar?

Vi har träning i Övik 23 juni om du har lust att komma ner! En av oss har den där bröstan, ganska säker på att den är storlek ponny så du kan få prova.
 
Sv: Silettdäckel, snabbkopplingar?

OK, så här ser det ut på min sele!

Utan snabbkopplingen monterad:


Snabbkopplingen monterad och öppen:


Skakeln placeras så här:


Sen sätts den undre/nedre delen av fästet runt skakeln och till spännet..:


..och uppehållsremmen träs igenom "ringen":


Klart!


Haha, svårt att förklara i ord kände jag:p
 
Sv: Silettdäckel, snabbkopplingar?

Men tack både Anna och Santoxen! SJYSST!
Och Anna, är en välkommen även om en inte är medlem i ÖOR? Är det med tränare eller mer som en öppen träning? Vi har inte åkt från gården på ett par år så det kändes lite väl spännande. Och nu lutar jag mer åt en Empathy-brösta, eftersom jag är rädd att det kommer bli tryck på bogspetsarna med French Collar-bröstan.
 
Sv: Silettdäckel, snabbkopplingar?

Känner till en som håller på med körning med sin b-ponny i Umeå.

Om du rensar din inkorg så kan jag skicka PM :)
 
Sv: Silettdäckel, snabbkopplingar?

Evis man behöver inte vara medlem i ÖOR. Det är på nivån att vi hjälper varann vi som kommer dit. Fredrik bygger upp hinder/konövningar för de som vill träna sånt och vi övriga hjälps åt med dressyrtrim, inkörning och vad man nu kan tänkas vilja. Kommer dit en Zilco empathy i storlek ponny också som går att prova (törs jag nog lova), den används på ett russ. Vore himla kul att få se lilla Hjärtat igen, men ni har ju en bit att åka förstås... På SURF är de ett gäng som kommit igång att börja träna nu, kanske du kan haka på där?
 
Sv: Silettdäckel, snabbkopplingar?

På vissa ponnys blir den franska bröstan för "öppen", jag har själv en ponny som har en mycket smal bog och då funkade inte den franska bröstan. Han var liksom halvvägs ur den för att han är så himla smal fram.
Har en empathy nu och är jättenöjd!
 

Liknande trådar

Körning På min däckel har jag snabbkopplingar. Den ena gick sönder för någon vecka sedan så jag beställde ett par nya. När dom kommer på...
Svar
10
· Visningar
1 886
Körning Jag har äntligen tagit tag i ombyggnad av min sele och här kommer resultatet. Jag kör mestadels rockard men har även en fyrhjulsvagn...
Svar
13
· Visningar
5 126
Körning Jag skulle behöva lite tips och råd om hur jag ska göra ang sele till Fabian. Jag hade en sele som såg ut så här: [/IMG] Det är...
2
Svar
22
· Visningar
2 759

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp