Ombyggd loksele med silettdäckel

MissPopcorn

Trådstartare
Jag har äntligen tagit tag i ombyggnad av min sele och här kommer resultatet. Jag kör mestadels rockard men har även en fyrhjulsvagn (flakvagn).

Förr: Loksele där dragringen satt fast i däckeln och draglädren. Tyvärr en bild med dålig kvalitet.
Selen.jpg


Nu: Nyinköpt silettdäckel (Ideal Maraton Kraftig) med Poly pad-underlägg under, baksele och draglinor som går direkt till draglädren via dragringen. Jag har alltså bytt däckel men behållt lokor, dragläder och dragring. Skakel-/bakseleöglor (en och samma ögla) är ditsvetsade nu. Svängeln är hemmafixad och ditsvetsad när jag köpte rockarden.

Ej i drag:
20110819681.jpg


Från sidan:
20110819671.jpg


Snett framifrån:
20110819668.jpg


Snett bakifrån:
20110819672.jpg


Plan mark:
20110819662.jpg


20110819683.jpg


Svag uppförsbacke:
20110819679.jpg


Nedförsbacke:
20110819685.jpg


Svängeln:
20110819692.jpg


Mottager mycket tacksamt synpunkter på hur selen ligger på hästen, om något ser tokigt ut och om någonting behöver justeras.
 
Sv: Ombyggd loksele med silettdäckel

Det där ser bra ut tycker jag.

Jag kör på ett liknade vis men jag har inga dragläder utan vanliga linor direkt i lokorna mha. en snabbkoppling.
 
Sv: Ombyggd loksele med silettdäckel

Jag tycker det ser fantastiskt ut! Jättebra tråd du lagt upp som kommer hjälpa massor av hästar att få bra utrustning.
Märker du någon skillnad på hästen, i svängar tex?

/jenny
 
Sv: Ombyggd loksele med silettdäckel

Tack för era svar!

Det har varit värt varenda krona och sekunds jobb - jag är jättenöjd med nya selen.

Jag har både kört själv och låtit min sambo köra medan jag har stått bredvid och tittat på, och jisses, vilken skillnad! Framför allt rullar rockarden numera tyst och fint. Tidigare skramlade det om oss och det ruskade på bra nog, åtminstone när vi travade. Att svänga är också stor skillnad. Numera följer rockarden med på ett helt annat vis och jag upplever att hästen har ett friare steg. Dessutom blev vikten i däckeln lättare eftersom skakelfästena är högre med den här däckeln.

Däckeln är helt ny och jag får inte riktigt igång "silettfunktionen". Jag tycker att remmen som skall löpa genom däckeln (den som skaklarna sitter fast i) sitter väldigt hårt fast och är inte alls så rörlig som jag tänkt mig. Har någon något bra förslag på hur jag får remmen att glida genom däckeln lättare? Jag blev också osäker på hur hårt jag skall spänna den gjorden. Jag vet inte om det syns på bilderna men den är väldigt lös.

Hur ligger däckeln annars, är den bra placerad? Jag tyckte först att den låg långt fram men jag har heller inte någon erfarenhet av dessa däcklar.

Ok, så bakselen sitter för högt upp? Jag provar att sänka den några hål.

Nästa projekt är att försöka hitta en lösning på svängeln som ibland slår i rockardens böjda "stag" som sitter på varsin sida om själva svängeln. Jag skall se om det går att bocka till den eller om jag får hitta en annan lösning. Svängeln är som sagt ett hemmabygge.

Tusen tack för era svar och synpunkter!
 
Sv: Ombyggd loksele med silettdäckel

ang däckeln så har ju din häst en liten kulmage, kanske proteinbrist? Men då blir det ju svårt att få däckeln att sitta där den ska. När jag selar på så spänner jag däckeln väääldigt löst, sen spänner jag svanskappan där jag vill att däckeln ska vara, och sen spänner jag däckelgjorden som min egen livrem, inte jättehårt. Därefter spänner du ju bukgjorden som går till skakeln, och den ska vara lös, med glipa igenom. Kör du någon gång med lösa skaklar så spänner du den hårdare så de inte kan glida.

Giggfunktionen behöver inte vara jätteglidande genom däckeln, men den ska kunna röra sig om du tar i lite grann. Jag brukar använda smörjmedel, olja, fett osv, och dra dennågra gånger igenom så det blir välsmort därinne. Det hjälper. Sen finns det måndagsexemplar som faktiskt sitter stenhårt, och det är ju felsytt, då får hästen stora tryckskillnader i varje håla eller snedhet i vägen. Inte så kul för hästen.

Bakselen kan sänkas ett-2 hål, inte mer, tycker det ser rätt ok ut. Bakselen ska vara en handsbredd nedanför mest utstickande rumpdel på hästen :) Mät själv. Och tänk på att den kan åka upp i nerförbackar, så hellre ett hål ner för mycket än tvärtom.

En sak jag ser som jag skulle fundera på, är din svanskappa, den ser väldigt spänd ut. Kanske är det för att däckeln glider fram så mycket. För mig är det såhär när jag kör, jag spänner den knappt innan körpass, och sen får jag länga den efter en halvtimme för att ästen arbetar med ryggen, och får en annan överlinje, så därför är min svanskappa vääldigt lös från början så hästen aldrig störs av den. De som spänner svanskappan hårt kommer oftast från travet där man gillar att spänna allt...
 
Sv: Ombyggd loksele med silettdäckel

Rumpdraget håller ju upp bakselen också, jag skulle vilja ställa om "bakselebärlinorna" så dom bara bär upp den och bara hålls på plats av rumpdraget.
 
Sv: Ombyggd loksele med silettdäckel

Ahh, så det var så alltså :)
Jag har aldrig hört det uttrycket, å då har jag ju ändå växt upp i Sundsvall. Det är roligt med dialektala benämningar tycker jag :)
 
Sv: Ombyggd loksele med silettdäckel

Jag har hört det förut - därför :D Fast hörde "rumpedraet".
 
Sv: Ombyggd loksele med silettdäckel

Tusen tack för era svar! Själv blev jag jag sen att svara eftersom mitt internet slutade att fungera när jag bytte operatör. :grin:

Hur lös skall bukgjorden som går till skakeln vara? Jag vet inte om det som sagt syns på bilderna hur löst jag har spänt den men jag får i alla fall inte remmen som går genom däckeln att röra sig som den skall. Jag skall prova att smörja in den och dra den igenom några gånger, så hoppas jag att jag får igång funktionen. Dock kanske remmen inte skall vara så pass lös som jag har den, för jag får inte bara en glipa igenom utan en liten ögla.

Jajamen, jag provar att sänka bakselen några hål och spänner upp svanskappan. Dock tycker jag att svanskappan är väldigt lös till en början (så att ryggremmen åker lite på sniskan), men däckeln åker troligen fram efter en stund för då blir svanskappan hårdare åtspänd. Det stämmer att hästen hade kulmage när bilderna togs (trolig proteinbrist) så däckeln strävar framåt.

Det du skrev, nordtravare, att jag bör ställa om "bakselebärlinorna" så de bara bär upp bakselen och bara hålls på plats av svanskappan, vad menar du då?

Svängeln är för tillfället borttagen och skall bockas till, så jag kan inte köra och prova att ställa om selen just nu. Dock skall jag passa på att smörja den så att jag förhoppningsvis får igång "giggfunktionen".

Återigen tusen tack för era svar, de är guld värda!
 

Liknande trådar

Körning Som rubriken skvallrar om gäller mitt huvudbry denna kombination. Jag har en släde på låns hemma, ett ganska nätt hemmabygge som jag...
Svar
15
· Visningar
3 722
Senast: -Catherine-
·
Körning Hej, Jag har ett varmblodssto som drar rockard med loksele. Tidigare hade jag en gammal loksele (köpt av en gammal bonde) med en...
2
Svar
30
· Visningar
8 996
Körning Jag letar loksele och känner mig lite villrådig. Jag tänker mig i första hand en beg. sele men i privatannonser saknas ofta en del...
2 3
Svar
48
· Visningar
10 680
Senast: Yrja
·
P
Körning Vi hamnade lite utanför tråden på en annan sida så därför fixade jag till en ny tråd angående bruten draglinje på en loksele. En...
Svar
4
· Visningar
2 630
Senast: _L_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp