Silicon bett

palle

Trådstartare
Jag har tidigare varit lite tveksam till huruvida det var bra att använda silicon bett eller inte.
Men eftersom jag köpte ett sådant innan jag läst allt negativt om dessa bett, så har jag aldrig använt det utan hängde genast undan det.
Men då det nu är älgjakt och vi skulle ju bara skritta tyckte jag att jag ändå ville pröva det innan jag ev. sålde det till en som ville ha ett sådant.
Aldrig vid min svanskota att jag säljer det.
Min stolliga ponny blev som förvandlad.
Helt plötsligt gick ha som en stjärndressyrhäst.
Jag har aldrig suttit på honom när han varit så mjuk och go´.
Jag kunde t.o.m. trava riktigt sakta och sitta ner och bara sväva med honom mjukt på tygeln utan minsta motstånd någonstans.
Trots blåst och bössaskott.
Rid kompisen bara gapade och trodde inte sina ögon.
Visst har ponnyn ändrat sej otroligt sen jag köpte honom, men detta, detta trodde vi inte var möjligt förrän tidigast om några år.
Han var så otroligt avslappnat att jag nog t.o.m. skulle kunna ha haft ett par sporrar på mej utan att han fått totalpanik.
Efteråt kollade jag hans mun och där syntes det inte något konstigt.
Trots att den enligt expertisen inte ser ut som en normal hästmun ska göra.
Bl.a. sitter tänderna inte där dom ska och är fler än dom ska va´.
Jag kommer i alla fall fortsätta rida honom på silicon bett tills jag ser om något ändras.
För när han är som han var idag, då tänker jag inte ändra på något.
Och jaa, jag tänker be veterinären kolla honom när han kommer och vaccinerar hästarna.
Men vem vet, jag kanske har hittat nyckeln till "Pandoras Ask". Åtmindstånde min ponnys.
 
Grattis! Jag är av den övertygelsen att till varje häst finns ett bett som just den hästen trivs bäst med! Vi stirrar oss lite väl blinda på vad vi tycker är bäst!

Men vad har din häst gåt på innan och vad är det för typ av häst (temprament osv.)?

Förresten-går det att rida på nåt snällare än ett silikonbett? Dom är ju hur mjuka som helst?
 
Det enda negativa jag hört och "plast"bett är att om hästen går och tuggar på den så kan de bli liksom flisiga och det blir små repor och grejer som kan bli jätteobehagligt för hästen.. Men om man ser till att byta ut det om det blir slitet så kan det väl inte vara ngt fel?
 
Idag gick han ännu bättre!!
Vi travade säkert minst 2-3 km och han drog inte en enda gång utan bara travade på i mjuk gungande trav...
Fast galoppen blev bara bra i ca 4 steg, sedan blev det lite väl hetsigt och lite mycket panik. Men vadå... Förra hösten när jag provred honom blev det bara drygt 30 m lugn trav, därefter hetsig panik. Galoppen ska vi bara inte tänka på. Ryser vid minnet.
Han har tidigare troligtvis gått på någon form av stång bett och martingal. Troligtvis alldeles för hårt inspänd. Han var mager och rätt nervös hela vinter och ända fram till sommarbetet. Men nu verkar det som om han fattat att han ska stanna här och har gått upp i vikt under slutet av sommaren så att han ser ut som om han är rätt högdräktig...
Jag kollade munnen när han komoch den var, och är, ingen vacker syn. Han har fler tänder än vad en normal häst har och käken är jätte tunn och smal. Har därför använt extra smala rostfria bett ( 6 resp 8 mm). Och det blev en otrolig skillnad direkt. Han blev mycket mer avslappnad och har gått över förväntan i sommar.
Men min veterinär tycker att jag ska varva med dom tunna rf betten. Så att det inte blir tryck på samma ställe hela tiden. Men idag provade jag ändå samma bett som igår. Vilken drömritt vi fick.
Förövrigt vet jag att ponnystackarn har farit runt hos olika människor som inte varit speciellt snälla mot honom. Det finns fortfarande vissa saker som skrämmer skiten ur honom. En round pen, för att ta ett exempel.

Fast jag är mest glad att få vara med om denna förvandling till det bättre. Jag hoppas jag aldrig behöver sälja honom. Fast han är ponny och jag är född på 50-talet.
 

Liknande trådar

Utrustning Trodde vi hade hittat ett iaf hyfsat bra bett ur 3-åringens synvinkel men i helgen tröttnade jag, igen. Jag vet att det tar tid och jag...
Svar
9
· Visningar
1 320
Utrustning Min unghäst har aldrig riktigt tyckt om att ha bett i munnen men det har varit ett måste under körkursen vi gått/går på sedan i höstas...
Svar
19
· Visningar
1 596
Senast: Pazuzu
·
Z
Hoppning Förra sommaren köpte jag ett 6årigt sto med kanon stam (Heartbreaker) som mer eller mindre hade varit vanvårdat i hela sitt liv. Ingen...
2
Svar
23
· Visningar
3 580
Senast: zoowie
·
Hästvård Detta hände alldeles nyligen, i förra veckan då jag skulle sälja ponnyn, hade redan köpare som skulle komma och hämta och betala på en...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 953
Senast: Kellog
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp