Bukefalos 28 år!

Silverfärgens popularitet?

Inte_Ung

Trådstartare
Har det blivit någon skillnad i det sedan ögondefekten fastställdes?
Och har aveln med silverhästar minskat över lag?

Kort sagt:
Vad har hänt de senaste åren?
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

Splash/bukskäck verkar ha tagit över som mest attraktiva färganlag.

Jag tittade på några silversvarta hingstars antal betäckta ston 2010: 17, 4, 2, 1, 4. Hingsten som hade 17 ston hade 60 ston 2008.
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

Ja det funderade jag också över häromdagen. Det var ju så väldigt på tapeten, men har inte hört så mycket om det på sistone...
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

Som silverhingstägare har jag inte direkt märkt nån skillnad.
Men jag säger nej till ston med silvergen, vilket ju inte alla silverhingstägare gör.

Jag har "förlorat" ca 2-3 ston per år på det, alltså år 2009 och 2010.

Min hingst hade mest ston när han dels stod hemma och dels på station, då hade han 14 ston.
Annars har det varit runt 7 ston per år, vilket väl jag anser vara normalt utan nån större marknadsföring.

Jag hade nu tänkt avveckla aveln pga personliga skäl och har haft min hingst till salu under vintern/våren men det har inte varit något större intresse, dock är ju marknaden väldigt svår just nu.
Nu är han ute på foder och står på station samtidigt.

Jag har gjort totalt noll marknadsföring för honom eftersom jag tänkt sälja honom och hade heller inte löst licens förrän han åkte på station, det kan ju ha en viss förklaring till att intresset har verkat dött för att betäcka med honom i år. Plus att även de som betäcker säkert håller både i plånboken och inte betäcker i onödan så att säga.
Tror det är relativt tufft får många hingstägare med mediokra/normala hingstar att få ston i år.

Det år som det stod en massa i tidningen och var en het debatt om ögondefekten fick jag höra från flera stycken : Man ska ju inte avla på silver längre......

Sen fanns det dem som aldrig hört talas om det. Bla var det en tjej som var på väg att köpa en silvervalack som hade både föräldrar som var silver. När jag påpekade det med ögondefekten och frågade om hästen var testad så hade tjejen aldrig hört talas om det och säljaren, som var uppfödaren, hade inget sagt.....det blev en svart häst i slutänden, inte enbart pga färgen utan andra saker spelade in oxå.
Till saken hör att silvervalacken hade varit iväg på inridning/hantering under den vår som det var hett och han hade visst blivit ögonlyst men säljaren delade inte med sig av denna info förrän köparen frågade.....

Men även om folk vet så är det inte alltid de delar med sig av infon till de som kan behöva den.....

Sen finns de dem som gör DNA test på sina silverhästar vid försäljning för att kolla om de är homozygota eller inte, det tycker jag är rätt anda :)
Om nu chansen finns, alltså med två silverföräldrar.

Oxå ser man ännu, men inte lika många kanske, ston betäckta med silverhingst när de kan ha silvergen själv eller är rent av silverfärgade.
Så alla har nog inte tagit åt sig infon eller väljer att blunda för den.....

Kan inte riktigt svara på om själva silverfärgen är mindre populär men får väl se lite senare i sommar, har ett silverföl som ska säljas ;)

Tittar man på annonser så kan jag tycka samma silverfärgade hästar återkommer gång på gång och verkar svårsålda MEN marknaden är ju i botten nu så det är inte säkert det har att göra med färgen....
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

tycker det verkar som om de är rätt poppis fortfarande, satte ut två annonser samtidigt ett fux sto jätte fin stam, tävlad med bra resultat, bra gångarter och super snäll en silver valack 3 gångare, häst nr 1 är mycket mycket bättre ridmässigt men vilken häst tror ni folk var intresserade av :p prismässigt var det ingen jätte stor skilnad.
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

Tror det är relativt tufft får många hingstägare med mediokra/normala hingstar att få ston i år.

Haha, såg just vad jag hade skrivit....
Det låter ju som att jag tycker min egen hingst är medioker.....:o
På ett sätt är det kanske sant, beror ju på vad man menar med medioker.

Han har inte en bedömning över 8 totalt då han är bedömd som 4 gångare som 5 åring.

Och det var mer det jag syftade på, hingstar som inte har en hög bedömning eller en stam som är i ropet har nog svårare få ston än den som har det.

Klart jag tycker min hingst har massa bra fördelar och har en bra bedömning och stam men den hårda verkligheten är som den är......:angel:
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

tycker det verkar som om de är rätt poppis fortfarande, satte ut två annonser samtidigt ett fux sto jätte fin stam, tävlad med bra resultat, bra gångarter och super snäll en silver valack 3 gångare, häst nr 1 är mycket mycket bättre ridmässigt men vilken häst tror ni folk var intresserade av :p prismässigt var det ingen jätte stor skilnad.

Vilken häst blev såld då ?

Ingen jättestor prisskillnad på en som är 3 gångare och en som är tävlad.....verkar lite snedvridet...:confused:
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

klart det är prisskillnad mellan dom, men det är inget jätte pris för stoet, satte ut valacken för 50 och det var jätte många som ringde, stoet sattes ut för 65 och nu har vi sänkt till 60 så det är inte så mkt mer, men det är helt dött typ inga som hör av sig. tycker det är ett rätt lågt pris på en välutbildad häst med tävlingsresultat och fin stam, men jag har alltid upplevt det som väldigt svårt att sälja just fuxar. Det har gått till slut men det tar sin lilla tid, de silverfärgade går direkt utan att man behöver annonsera ens medan fuxarna tar flera månader :p vet folk som ringt på hästen och sagt vad har den för färg, jaha är den fux nej en sån ska vi inte ha.

Jag tycker fux är rätt fint men tydligen är det inte poppis. hade två 4 åriga valacker som såldes förut samma stam, samma pappa och mammorna helsyskon samma där silvervalacken gick direkt för 50 medan fuxen tog flera månader och vi fick sänka till 40.

Lika dant när det gäller hingstar hur poppis de är, har de en speciell färg behöver de inte presterat så mkt och får massor med ston ändå, och så finns det dom som är rätt bra som inte får några alls det är liksom två läger antingen ska det vara topphingstar med hög blup eller en kul färg aldrig att någon skulle betäcka med en halvdan fux.

Så ärg är rätt viktigt
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

Låter ju som ett rimligt pris för fuxen....

Valacken hade jag personligen aldrig gett så mycket för om den är 3 gångare.
Men 3 gångare kan ju betyda olika för folk :)

Håller med om att det är dött på marknaden och det gäller inte bara islandshästar.....
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

KL

Ber om ursäkt för att jag går lite OT redan på förhand men jag vill bara ställa en snabb fråga om defekten.

Har nu träffat en häst som bär på dubbla gener av silver (båda föräldrarna var silver) och hästen är mkt svår och skygg och därmed misstänks defekten finnas på hästen. Iom detta hörde jag två saker som jag önskar klarhet i:

1) Alla hästar med dubbla gener har defekten och den påverkar alltid hästen i någon form, ibland lindrigt så det knappt märks och ibland mer. Man "bär" liksom inte genen så att den kan bryta ut, utan den påverkar alltid ögonen i någon utsträckning

2) Man kan se på ögonen om den har allvarliga problem, ögonen buktar alltid ut lite mer än på andra hästar. (och det gjorde den på denna häst)

Så min fråga till er är om dessa två påståenden är sanna. Vill gärna lära mig så mkt som möjligt :idea:
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

Ja de är sanna.
Ögondefekten finns med från födseln och ändrar sig inte nämnvärt med åren.
Det är en framkammardefekt så den syns om man har sett den förut.
En veterinär kan alltid konstatera defekten. (Och om den inte kan det så är den redigt inkompetent.)

Men det gäller BARA de som bär på dubbla gener av silver och inte i enkel uppsättning.
I enkel uppsättning så ger den inga problem.
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

Kan det inte oxå vara så att silverhästar inte är lika ovanliga -därmed inte lika spännande att ha?

Känns som att bukskäck är det nya silvret :D
 
Sv: Silverfärgens popularitet?

En helbror till en av mina hästar (såld) silverbrun, såldes tydligen ganska direkt om jag tolkar att annonsen är borttagen. Nyss inriden fyrgångare, 4 år, över 50 000:- i prisklassen. Han är verkligen mycket vacker. Bra stam, ger mej verkligen lite habegär men just han var inte min egen uppfödning då jag sålde stoet.
 

Liknande trådar

Utrustning För behovet uteritter och lätt dressyrarbete, vilken sadel etc. gör det lättast att sitta kvar på hästen och inte åka av? (dvs för att...
2
Svar
20
· Visningar
1 395
Senast: Oknytt
·
Övr. Hund Vi är många här på Buke med trimmraser. Och trimpälsar är ju en hel vetenskap! Så jag tänkte vi kunde ha en tråd med fokus på deras...
2
Svar
30
· Visningar
1 837
Senast: Jeps
·
Övr. Djur Har postat innan om vår sjuka hamster som haft alla möjliga problem som en hamster kan råka ut för typ. Krokiga tänder som behövts...
Svar
1
· Visningar
900
Senast: Lyan
·
Kropp & Själ För att göra en lång historia kort så har jag under de senaste åren haft en del problem med min mage, periodvis riktigt mycket. Jag har...
Svar
4
· Visningar
739

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp