Sits inom AR

tuaphua

Trådstartare
Jag hoppas den här tråden inte blir något urspårat krig. Jag undrar bara lite kring tankarna av sits inom AR. Jag är av nyfiken natur.;)

Jag rider själv en mix av olika typer av dressyr, en del plockat från AR. Det känns dock svårt att namnge vad jag rider, och onödigt. Så jag kallar det bara dressyr.
Men jag är inte främmande för alternativa tankar även om den dressyr jag rider kan ridas om man vill tävla(min tränare har tävlat upp tom GP och många av mina kamrater som rider för samma tränare tävlar).

Nog om det. Jag funderar efter att ha sett rena AR-ryttare lite på sitsen många sitter i. Det är nog avlastningssits den kallas inom AR. Börjar man någon gång sitta "bakåt/tyngre" på hästen? För jag ser tränare sitta i den sitsen då de ska rida samlat tex.

Och så undrar jag lite om man har någon form av sitsträning på så sätt att man genom övningar försöker öka egen genomsläpplighet och balans?

För mig som rider med lite annan sits så känns det märkligt att göra tex piaff eller pirouette lite lätt framåtlutad. Det känns som om man borde kunna hjälpa hästen att bära mer bakåt om man själv flyttar sin vikt ngt mer bak, iaf inte fram?
Jag kan absolut avlasta rygg mer i vissa skeden. Men om jag ska samla så gör jag det genom att vinkla mitt bäcken. Och det känns som det skulle bli svårt för mig om jag står upp och har överlivet framåt.

Det kanske låter som idiotfrågor för er som rider AR. Men jag är nyfiken. Och vågar man inte fråga dumt så får man inget lära sig heller. Hoppas någon vågar svara!:laugh:
 
Sv: Sits inom AR

Nog om det. Jag funderar efter att ha sett rena AR-ryttare lite på sitsen många sitter i. Det är nog avlastningssits den kallas inom AR. Börjar man någon gång sitta "bakåt/tyngre" på hästen? För jag ser tränare sitta i den sitsen då de ska rida samlat tex.
Kan bara svara för mig själv och jag har inte ändrat min sits sedan jag bytte inriktning på träningen. Däremot är jag mer medveten om att jag ibland använder avlastingssits, normalläge eller belastningssits. Jag använder avlastningssitsen när jag vill ha fram hästen mera. belastningssitsen kommer in när jag ökar samlingen, tex vid halva steg.
Och så undrar jag lite om man har någon form av sitsträning på så sätt att man genom övningar försöker öka egen genomsläpplighet och balans?
För mid del så tränar jag sits på samma sätt som under min "vanliga dressyrtid" Kroppskontroll, barbackaridning ibland, utan stigbyglar ibland, osv.
försöker träna min smidighet/rörlighet utanför ridningen.
För mig som rider med lite annan sits så känns det märkligt att göra tex piaff eller pirouette lite lätt framåtlutad. Det känns som om man borde kunna hjälpa hästen att bära mer bakåt om man själv flyttar sin vikt ngt mer bak, iaf inte fram?
Håller helt med. Jag använder belastningssitsen i de lägena. Inte alls avlastningssitsen. Det skulle få motsatt effekt på min häst.
Jag kan absolut avlasta rygg mer i vissa skeden. Men om jag ska samla så gör jag det genom att vinkla mitt bäcken. Och det känns som det skulle bli svårt för mig om jag står upp och har överlivet framåt.
Håller helt med. Jag gör likadant.
Det kanske låter som idiotfrågor för er som rider AR.
Nejdå. inte dumt alls. man måste fråga för att få veta mer.:) Men jag rider för AR tränare och har aldrig hört det du pratar om här med avlastningssits i mera samlade rörelser. Låter väldigt bakvänt i mina öron. Belastningssitsen är för mig en signal till hästen att den ska bära mera bak. Om hästen inte orkar det (så att man trycker undan ryggen istället för att den vinklar i sitt bäcken) så är det inte färdig för detta arbete än tycker jag.
När jag vinklar mitt bäcken vill jag att hästen ska följa och göra likadant kan man väl säga.
Jag för och hästen följer.
 
Sv: Sits inom AR

Jag personligen har blivit upplärd av en framgångrik "vanlig" tränare, hon är mamma till Helena Larson som ju då nått hyfast långt inom tävlingsdressyr, och faktiskt, så var hennes mamma jättenoga med just sitsen, men den sitsen som hon ville att jag skulle sitta i är exakt samma som AR, dvs, en lodrät, väldigt lodrät, neutral sits, som man bara justerar om man vill inverka.

För mig är det inte nån AR sits, utan bara en korrekt dressyrsits, och som sagt, så har det alltid varit för mig, att den helt lodräta med långa stigläder är den korrekta dressyrsitsen, och det tycker jag ocskå att den är, vare sig man tränare eller rider för vanlig eller AR eller whatever.

Ang. avlastningssits så är det inget jag själv använder, utan jag sitter helt enkelt lodrät och neutralt, och inverkar om det finns behov, det är den bästa avlastningssitsen i mina ögon.
Sen vad andra menar med avlastningestis är jag inte hundra säker på faktiskt, för att exempelvis luta sig mer frammåt är i mina ögon ingen avlastning direkt, eftersom man då gör det jobbigare för hästen att bära sig bra och om man sitter korrekt från början så är det det bästa sättet för ryggen änåd, om man nu ska sitta på den.

Som lite halvnybörjare på AR begrepp kan jag ju smyga in och fråga vad ni andra tycker är en avlastningssits?
 
Sv: Sits inom AR

Jag vet inte vilka tränare du sett men man ska ju iaf inte sitta i avlastningssits när man samlar.
Jag vinklar mitt bäcken beroende på vad jag vill få fram och det har jag lärt mig av min tränare som gör likadant:)
 
Sv: Sits inom AR

Kul med svar! Du är som vanligt en av dem som tar dig tid och ork. Det uppskattar jag!

För att förstå bättre frågar jag då samma fråga som moa frågade: Vad är avlastningssits för dig?

För mig så inverkar jag med bäckenet för att visa var kraften ska gå. Vill jag släppa fram hästen mer så vinklar jag fram det och vill jag tillbaks mer så vinklar jag det bakåt. Om jag släpper fram hästen är det inte avlastningssits för mig. För jag avlastar på annat sätt.

Har ni uppsutten sitsträning a la olika rörelser övningar från hästryggen för att komma till bukt med spänningar, obalans etc i sitsen? Då menar jag tex hela lektioner med övningar som ökar genomsläppligheten i kroppen. Och inte bara att någon säger slappna av i axlarna, kom ner med benen etc.

Det jag sett av den sits jag försökte beskriva i första inlägget med frågan är en sits där man nog försöker avlasta ryggen, en del står mer än andra. Och de är något framåtlutade. Alla som rider AR sitter inte så. Men det är ändå tydligt att det är något som på vissa håll lärs ut. För vissa tränare sitter så och samtliga elever till dessa(som jag sett, har inte sett alla deras elever).
Det är också ofta kombinerat med ganska långa läder, raka ben som pekar ut lite och inte är omvridna i höften. Det är lite svårt att förklara något man inte vet så mycket om. Men det är vad jag ser iaf. :)

Mina tränare varken sitter så eller lär ut det. Och de har iaf ridit upp för Bent och blivit riddare och tagit några ringar, 3 var tror jag. Så det verkar som om Bent tycker man kan sitta i "vanlig" lodrät sits med.
Men uppenbarligen har ju även flertalet personer ridit upp i den här avlastningssitsen, eller vad vi ska kalla den, och blivit riddare de med.
 
Sv: Sits inom AR

Avlastar ryggen gör jag genom att antingen ställa mig upp, helt eller rida lätt. Jag kan också försöka sitta mer på insida lår än 3-punktssits för att avlasta.
 
Sv: Sits inom AR

För att förstå bättre frågar jag då samma fråga som moa frågade: Vad är avlastningssits för dig?

För mig så inverkar jag med bäckenet för att visa var kraften ska gå. Vill jag släppa fram hästen mer så vinklar jag fram det och vill jag tillbaks mer så vinklar jag det bakåt.
Vi har samma tanke när det gäller detta med belastningssits och avlastningssits tror jag. Jag tänker som du, jag vinkar mitt bäcken som jag vill att hästen ska göra. Däremot kan jag om det behövs, föra överlivet en aning framåt i avlastningssitsen. Detta om hästen inte svarar tillräckligt enbart på bäckenet, då förstärker jag det på så sätt. Det handlar för mig del om ett par steg ibland, speciellt direkt efter högre samling, som halva steg tex.
Har ni uppsutten sitsträning a la olika rörelser övningar från hästryggen för att komma till bukt med spänningar, obalans etc i sitsen? Då menar jag tex hela lektioner med övningar som ökar genomsläppligheten i kroppen. Och inte bara att någon säger slappna av i axlarna, kom ner med benen etc.
Jag gör inte detta för instruktör, men jag gör det själv.

Det jag sett av den sits jag försökte beskriva i första inlägget med frågan är en sits där man nog försöker avlasta ryggen, en del står mer än andra. Och de är något framåtlutade. Alla som rider AR sitter inte så. Men det är ändå tydligt att det är något som på vissa håll lärs ut. För vissa tränare sitter så och samtliga elever till dessa(som jag sett, har inte sett alla deras elever).
Det är också ofta kombinerat med ganska långa läder, raka ben som pekar ut lite och inte är omvridna i höften. Det är lite svårt att förklara något man inte vet så mycket om. Men det är vad jag ser iaf. :)
Detta har jag inte sett så det kan jag inte säga mycket om.
Låter inte som en bra tränare.
Mina tränare varken sitter så eller lär ut det. Och de har iaf ridit upp för Bent och blivit riddare och tagit några ringar, 3 var tror jag. Så det verkar som om Bent tycker man kan sitta i "vanlig" lodrät sits med.
Håller med. Det är också min uppfattning. Det måste vara en avart som lär ut något annat än en avspänd lodrät sits.
Men uppenbarligen har ju även flertalet personer ridit upp i den här avlastningssitsen, eller vad vi ska kalla den, och blivit riddare de med
Oj då. ja jag använder den bara i några steg ibland. Annars vill jag allt sitta som vanligt.
 
Sv: Sits inom AR

Funderar lite på hur du menar med "inte omvridet i höften"?

Nu rider inte jag AR, men jag kanske kan reflektera lite ändå? Jag tror inte jag sitter så som du menar, men jag vet att jag har förändrat min sits mycket sedan jag började rida "alternativt". Jag har gått ifrån "hoppsits" till... något annat :D

Jag har förstått det som att jag använder mig av "ståsits". Mina ben får jag bäst användning av när tån pekar framåt (är det det du menar med inte omvridet i höften?). Då har jag bäst möjlighet att "parera" i sidleds och att sätta mer energi utan att "klämma" med knäna. Jag använder mig mycket lite av mina underskänklar. Sitt-sitsen kan jag få njuta av när hästen verkligen bär i balans och har bra egen energi.

Stigläderlängden tycker jag beror på hur jag rider min häst och vad vi övar på. Stigläder beror alltså på arbete. Om det är fokus på balans/samling (både mentalt och fysiskt) på banan tex så föredrar jag att länga lädren något hål, nästan så att mina ben är helt raka. Då tycker jag att jag får bäst nytta av mina ben och hamnar bra i sadeln och känner mig mer "i" hästen, men inte så långa att jag inte med lite tryck i tån kan få till avlasning. Men när vi övar mer framåt så kortar jag gärna något hål, så att jag lättare kan rida lätt i bra balans.

Ståsits är kanske lite avlastningssits. Jag har mer tyngd och gung i stigbyglarna och låren går i mer än rumpen i sadeln sas. Kanske kan kallas avlastningssits? Jag lutar mig inte för den skull framåt, iaf inte av den anledningen. Jag tycker nog inte att jag avlastar alls genom att luta mig framåt, jag förändrar ju egentligen tyngdpunkten bara. Det i sig kan ju vara en "hjälp" beroende på vad jag vill. Framåtlut ska ju ha en framåteffekt på samma sätt som bakåtlut har en "förhållande" effekt. Samtidigt tycker jag att lutning kan ge olika effekt beroende på i vilken rörelse vi är i. Det är inte alltid framåtlut slutar i framåtenergi - allt beror ju på situation. Det jan ju oxå vid en felberäkning från min sida, bidra till att hästen behöver kompensera och då lyfter upp sin framdel för mycket, i.e inte någon framåthjälp alls :crazy:. Om jag får för mig att jag ska avlasta, och lutar mig framåt i tex skolgalopp kan det hindra oss genom att hästen "sätter sig" för mycket och blir för mycket gunghäst uppåt. Bästa är ju att ha en balanserad sits åt alla håll efter den övning som utförs. Och det är ju oxå svårast och det roligaste med ridning, att känna och jobba med att använda omdömmet och veta vad man gör :D

Ibland kan det ju vara svårt att veta vad jag gör för fel, då brukar det vara nåt med att luta sig lite fram eller lite bak eller stabilisera som gör susen. Det kan ibland kännas som magi. Så lite gör så mycket :love:
 
Sv: Sits inom AR

Vad jag lärt mig om just avlastningssitsen är att den används under hästens utbildning.

Du har helt rätt i att den används i syfte att avlasta ryggen och att du gör detta genom att lägga mer tyngd i stigbyglarna.
Detta gör du fram tills den dag då hästen erbjuder dig att sitta ner.
Dett vill säga att du rider i denna sits medans hästen utbildas för ridning och blir starkare. En dag när hästen är redo kommer den höja upp ryggen och vipps så sitter du på den.

Men alla är vi olika och gör på olika sätt. Vissa föredrar denna metod och andra sätter sig på hästen på en gång redan från början.
Jag vill inte säga att det ena är mer rätt än det andra, bara att det finns olika sätt att se det på.

Men detta är det sätt jag lärt mig att använda avlastningssitsen på.
När jag började med AR var min häst så pass stark och i rätt form att jag aldrig har behövt använda denna sits fullt ut. Så det beror ju på i vilket läge man är om den används eller inte.
 
Sv: Sits inom AR

Har inte tid med någon längre utläggning, men måste bara skriva vad en vän till mig säger om hur man ska sitta i avlastningssits:

Kalsongerna, men inte ridbyxorna, ska lämna sadeln :D
 
Sv: Sits inom AR

Det mesta har nog redan sagts, jag tänker iaf som så att om ryggen behöver avlastning (som Lotus skriver - att ryggen inte gärna "släpper ner" ryttaren) eller att man är i ett läge där man tänjer på gränsen och vill underlätta för hästen - till exempel när man ska kräva mer samling och det är precis på gränsen vad man tror hästen klarar, då tänker jag att det är bra att sitta med avlastningssits. Som i inte tung i rumpan.
Sen tänker inte heller jag att framåtlut = avlastningssits. Avlastningssits är mer det faktum att rumpan inte är helt nere i sadeln, att man sitter med en del vikt fördelat på låren eller i stigbyglarna. Bjuder upp ryggen.
Själv har jag däremot tänkt att det är lönlöst att komma för långt ifrån hästens egen tyngdpunkt. Som förra sadeln som satte mig i lite framåtlut vare sig jag ville det eller inte och det krävdes mycket spänning för att hålla sig i lodrätt läge - då kändes det ändå som att en lite mer avspänd sits i ett mer neutralt läge (som det kändes för mig alltså, det så mao lite framåtlutat ut) var bättre än att felkompensera och spänna sig på alla möjliga vis för att sitta lodrätt. Det slutade oftast med att jag skjöt bort hästens rygg. Samma om hästen har sin egen tyngdpunkt långt fram - vill man inverka på tyngdpunkten då kan man behöva fånga upp hästens tyngdpunkt genom att rätta sig till nära hästens tyngdpunkt och sen försöka "jobba upp". Har man en tyngdpunktskänslig häst så kan man annars inte utnyttja det förrän den redan blivit ganska stark, och då finns det viss risk för att man redan avlärt hästen att lyssna på det inbillar jag mig.
Men kanske är det samma sak där - att det räcker att bäckenet är vinklat i den grad hästen klarar av. Lite mer svank till en början för att rätas upp mer och mer i bäckenet.

Jag tycker det är lite både och med sitsträningen. En "billigare" vardagstränare som var lite kombinerad CR/VD/AR (men mest AR-influenser) fokuserade en hel del på sitsen och gav lite övningar då och då för att förbättra sitsen. Men då hade jag råd och möjlighet att rida ganska ofta för tränaren ifråga. För tränare som man rider väldigt sällan för och betalar ganska dyra pengar för + spenderar mycket tid och energi på de (iofs få) tillfällen man åker iväg på kurs, där skulle jag se det som slöseri med pengar att fokusera mycket på sitsen under träningen. Det är en sak att de kommenterar att man borde byta sadel, kommenterar allmänt att "om du gör såhär så underlättar du för hästen" om större detaljer som gör stor skillnad i inverkan. För det är ju inte så att jag inte vill ha kommentarer om sitsen, sitsen hör ihop med helheten och det är med den man inverkar.
Men om det börjar bli papegoja-aktigt "räta på dig! upp med blicken!" största delen av ridpasset, då skulle jag absolut känna att det är slöseri med tid och pengar. Sånt trimmande måste man göra hemma, den där papegoje-rösten kan sitta kvar i huvudet någon vecka, sen är det antingen något annat man behöver träna på eller så har man redan glömt det! ;) På kurs/för dyrare tränare vill jag ha sånt som är mer långsiktigt. Vilket iofs inte heller skulle utesluta sitsen, bara att jag isf hellre skulle vilja få med mig en övning som är lätt att förstå och går att checka av sig själv, som vi ska träna på hemma isf hellre än sitta och nöta in det under träningen.
Känner jag att jag inte kan ta ansvar för sitsträningen självständigt, då får jag söka mig till andra tränare emellan kurserna som man kan rida ofta för istället. Men jag försöker öht förlägga mycket sitsträning avsuttet - visualisering, stretching/träna core-muskulaturen, gå en övning till fots och försöka känna in hur min kropp ska inverka och nöta in rätt fokus osv. För att min pålle inte riktigt är med på "ren" sitsträning från ryggen. Och att rida andras hästar för sitsträning tycker jag inte skulle ge så mycket. Jag vill få in helheten. Hur ska jag inverka och kommunicera på min häst så den förstår mig och kan prestera det jag vill? En häst med helt annan fysik, skolning och rörelsemönster blir helt enkelt inte alls samma sak.
 
Sv: Sits inom AR

Jan Brink sitter i avlastningssits när han "leker fram" piaff utanför tävlingsbanan. Bara som ett litet ex på att en duktig ryttare kan göra allt i sadeln och få det att funka. :D
 
Sv: Sits inom AR

Jag blev instruerad avlastningssits på min första AR-lektion. Några år senare, ny häst, ny tränare, fick jag veta att den förstörde för mig och hästen.

Så jag tror att det där är en större vetenskap än så. Avlastningssitsen kanske används i vissa moment, på vissa hästar eller i vissa situationer. Dock tvivlar jag på att syftet är att sitta så ständigt. Dock är ju den styrkan som den kräver nyttig oavsätt sits.
 
Sv: Sits inom AR

Jag vet att han gör det;) men nu är inte han min tränare och han rider inte AR;)
Jag vet också att man kan avlasta ryggen i vissa "undantag" när man tränar också men jag menar i stort sett:)
 
Sv: Sits inom AR

Nej, jag förstod att han inte är ditt ideal. ;) (Han är kanske inte mitt heller?)

Men faktum kvarstår, Briar samlar sig nästan bättre tycker jag när Brinken leker med piaffen i avlastningssits.

En häst är en häst är en häst, oavsett om den tränas i AR eller tävlingsdressyr. Samling är samling, liksom. :laugh:
 
Sv: Sits inom AR

Det kanske han gör, jag har faktiskt inte jämfört:)

Självklart men det finns olika sätt att träna sin häst på vissa är bättre eller sämre än andra. Det finns alltid undantag inom alla dicipliner:)
Att en häst kan samla sig bättre i avlastningsits betyder inte att alla hästar gör det och det är ju det ett system bygger på- att det ska passa så många hästar som möjligt och vad jag vet iaf så är det ingen lära som utbildar sina hästar i samling i avlastningssits men som du säger det finns ju vissa hästar som kanske alltid elle tillfälligt gör en bättrepiaff om ryttaren avlastar ryggen, som jag sa innan så finns det ju alltid undantag:)
 
Sv: Sits inom AR

Intressant, det visste jag inte om "janne" :).

Jag är lärd att avlasta när jag vill samla. Det har blivit små piaffvarianter av tramp ibland, när det går riktigt bra. I det stora hela skulle jag inte idag sitta tungt på min häst när jag rider samlande. Kanske i framtiden det kommer se annorlunda ut, men idag betyder "sitta tungt" eller helt avslappnad sits mer framåt ner än samling upp.

Hela hjälpgivningen för samling är för oss att pressa lite i stigbygeln och spänna rumpa o lår, tänka uppåt och suga upp hästen -Tonus. Om jag vill att min häst ska öka energin, så måste även jag öka min energi.

Det finns säkert flera olika vägar, men det är iaf den vägen jag nu går. Och det är lite kul om det skulle vara liknande som det du beskriver att jan brink gör? Har du någon länk till filmklipp?
 
Sv: Sits inom AR

Jag har sett det live ett antal gånger (både på framridningsbanor och clinics), men på film finns det demonstrerat bl a på någon av hans hingstvisnings-dvd:s.

F ö försöker jag också "suga upp" hästen under mig, enligt det Mary Wanless kallar pinchen. (Ja, när jag är aktivt ridande alltså. Känns lite förmätet att delta i riddiskussioner när man inte ridit på 3-4 månader...)
 
Sv: Sits inom AR

Det har jag helt missat.
Det jag menade med att sitta tillbaks/tyngre var väl inte just att man bara ska släppa ner allt man har tungt på hästen.;)
Utan att man kommer tillbaks mer genom kroppen iom att man vill ha hästen mer tillbaks. Pinchet/suget tycker jag ska finnas där

Men man kan ju rida på så olika sätt. Så jag ville förstå lite hur andra tänker.

Om jag ska rida piaff så vrider jag mitt bäcken som hästen ska. Iom det så bromsar jag upp hastigheten vi rör oss fram med. Jag vill ju dock fortf ha energi, mkt energi för att den ska orka. Men inte för mycket så det blir symaskin av det hela. Tillsätter energi gör jag med benen eller med peta på den kroppsdel som ska aktiveras. Energi på plats blir ju om man gör rätt piaff.

Om man då stå framåtlutad, hur får man till bromsningen av framåtfärden? Ryggen bör ju komma upp om man rider hästen korrekt bakifrån? Sätter man hästen på arslet och piafferar så kommer ryggen upp om man gör rätt. Bör inte en frisk, välriden häst som är redo för tramp, piaff klara det?
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 692
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 194
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 283
Senast: QueenLilith
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
2 969
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Annonsera mera hundar 2
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp