Bukefalos 28 år!

Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

Avlastningssits kan ju innebära olika saker. Det du beskriver med att "stå framåtlutad" är knappast det alla menar med avlastningssits! :p Med det menar jag att jag inte tror det är särskilt vanligt att man gör så i t ex piaff/tramp, den typen av avlastning. Utan att många (?) som använder avlastning i piaff/tramp nog använder andra avlastningsalternativ isf.

Grejen är ju att om man rider en övning för att stärka hästen snarare än för momentet i sig så kan du i princip rida vilka övningar som helst, kvalitén kommer såklart bli därefter om man inte är mogen för det bara man inte försöker pressa sig till någon kvalitet man inte kan få. Mao så även om du har ett ekipage med svårt att behålla överlinjen eller som inte ens kommit till det stadie där överlinjen är riktigt bra och hästen "släpper ner" ryttaren i sadeln så kan man ändå rida övningar i syfte att stärka/försöka förbättra. Om man är i det läge där man har en bra överlinje men som inte är så stark/befäst än så kanske man väljer att bara avlasta i det som är "på gränsen" alltså i syfte att stärka men med större risk att man faktiskt tappar överlinjen.
Men då tänker jag t ex på den typ av avlastning där man lägger mer vikt på låren eller i stigbyglarna, att försöka samla ett snäpp till och samtidigt vinkla bäckenet framåt (som ju är en defenition av avlastning) tror inte jag heller blir någon hit.
Det handlar ju också om att inte kräva mer samling än hästen klarar av. Kan inte hästen gå annat än med lite framåtvinklat bäcken (pratar mao om den typen av avlastning nu) och du prioriterar överlinjen och/eller ett synkat ekipage, då blir det ett sätt att inte sätta för höga krav utan hitta till ett utgångsläge att jobba upp hästen från. Men då är det ett helt annat utgångsläge än att sitta och rida piaff t ex med framåttippat bäcken.
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

Avlastningssits kan ju innebära olika saker. Det du beskriver med att "stå framåtlutad" är knappast det alla menar med avlastningssits!
.

Men vad handlar den där framåtlutningen om då ? Jag kikade in lite på dina träningsfilmer nämligen och där ser det ut såhär s / >

S-et är alltså svansen och strecket är du och pilen är nos
 
Sv: Sits inom AR

KL

jag betvivlar inte för en sekund att det på en GP häst som fullt ut är skolriden, musklad och bärig nog att bära sig själv, är fullt möjligt att nyansera sin hjälpgivning och framför allt sin sits på ett eller annat sätt.
att använda avlastningssits i samlande syfte på en lite mer, harkel, grundläggande nivå tror jag inte är applicerbart.

nämnas ska väl också att nämda B och B par, har etablerade problem med sin rygg (den på fyra ben alltså), som det även viskas om att den nedärver, så kanske är det även en anpassad metod just pga detta.
 
Sv: Sits inom AR

svarar lite snabbt, hinner inte läsa alla inlägg.

Min tränares senaste input på detta med sitsen är att man ska alltid ha en avlastningssits, dvs mer tyngd på lårens insidor än på sittbenen. Ända tills hästen samlar sig, vinklar in bakbenen och lyfter sin rygg upp till ryttarens sittben.
Först då kan man börja använda belastningssits.
 
Sv: Sits inom AR

Man får väl hoppas att ryggen kommer upp i annat arbete än innan den kan samlas:confused:

ryttaren får sämre bålstabilitet o blir lätt spänd o då även fortare trött i den positionen. Hur ska man kunna hjälpa hästen med att bygga styrka om man själv inte kan sitta? Det är ju mest att stå upp- som många karlar gör- i början.

I galoppen då?
Samma sak? Om ryggen inte kommer upp där förrän i ...vad?
Piruetterna?
 
Sv: Sits inom AR

Det är nog väldigt olika för olika tränare. Men min tränare kallar sig AR så jag kan svara ur "vårt" perspektiv. Avlastningssits som Immer förklarade "kalsongerna lämnat sadeln inte byxan" används ofta vid tex inlärning av ryggning. Trav av spänd häst 5 gångare. Ofta för att få hästen avspänd och vilja vara med.

Inte när hästen är redo för samlande rörelser som kort-kort tölt eller kort, kort trav...inte heller vid t.ex ökad trav.

Sitsträning gör vi ofta. Tex små bollar under rumpan- väldigt bekvämt för ridläraren. Lutar eleven sig framåt tappar man bollarna bakåt osv. väldigt självinstruerande, skritt , trav,ev. tölt, galopp, sedan när man tar bort bollarna får man verkligen en djup avslappnad sits.

Sedan klassiska smält glass i benen, låt det droppa= avspända höfter, ögon i bröstet osv.

Mer extrema övningar vid mycket spänningar för ryttare. Stå i jockeysits, rid motsvarande halvt varv, sätt upp benen bakom sadeln för att länga höften, växla, växla, volter, serpentiner osv. efter 10-15 minuter har spänningarna defenitivt släppt :angel:
 
Sv: Sits inom AR

Ok vad är det tänkt som då ? Jag antar att det finns ett syfte med den sitsen så jag undrade vad det syftet var.

Nej, jag önskar det hade funnits ett syfte med det, men nu var det snarare frågan om att göra så gott man kan utifrån situationen. På de träningsklipp som ligger ute försöker jag nämligen sitta i en "normal" sits lodrätt sett. Ev. avlastning i form av att lägga lite mer tyngd på låren eller i stigbyglarna, inte genom att vinkla fram bäckenet och falla fram med tyngdpunkten. Det är ett ryttarfel/sitsfel, inte en avlastningssits = något med ett syfte bakom, utöver "få det så o-dåligt som möjligt". Det finns säkert liknande typer av avlastningar också, men då är det en helt annan sak och förmodligen en tanke bakom! ;)
 
Sv: Sits inom AR

Nej, jag önskar det hade funnits ett syfte med det, men nu var det snarare frågan om att göra så gott man kan utifrån situationen. På de träningsklipp som ligger ute försöker jag nämligen sitta i en "normal" sits lodrätt sett. Ev. avlastning i form av att lägga lite mer tyngd på låren eller i stigbyglarna, inte genom att vinkla fram bäckenet och falla fram med tyngdpunkten. Det är ett ryttarfel/sitsfel, inte en avlastningssits = något med ett syfte bakom, utöver "få det så o-dåligt som möjligt". Det finns säkert liknande typer av avlastningar också, men då är det en helt annan sak och förmodligen en tanke bakom! ;)

Vad är problemet med att bara sätta sig lodrätt och sitta kvar där då :confused:

Jag vet inte om jag missat något här men så svårt är ju inte det menar jag och särskilt i skritt. Din sits är ju lite extrem och på något sätt kan man inte hamna så i sadeln om man inte gör det helt medvetet, därför antog jag att det var ett helt medvetet drag från din sida.

Det verkar jättekonstigt för sådana problem har du ju inte att du inte lätt skulle kunna hamna någorlunda lodrätt. :confused:

Du skriver utifrån situationen.. Är det någon särskild situation du tänker på? (ja jag är medveten om att jag kan ha missat något inlägg om just den)
 
Sv: Sits inom AR

Situation = häst som är väldigt känslig för inverkan av sitsen, sadel i princip utan framvalv och som sätter mitt bäcken framåtvinklat. Det senare var såpass stort problem att även om det hade gått att sätta sig betydligt bättre "för syns skull" så genomskådade hästen felkompensationen av spänningar/tyngdpunkt för långt bakåt istället/en "bruten" sits av att du sitter lodrätt men fortfarande har bäckenet för mycket framåtvinklat + behöver spänna sig ordentligt för att öht kunna hålla sig kvar i det läget utan att falla fram. De sitsfelen tolererade hästen mycket sämre än i det som utgångsläge inte såå farligt framåtlutade med för framåttippat bäcken där det åtminstone ofta gick att hitta "balans i obalansen".

Jag tänkte ungefär som du - nog sjutton ska det gå att hitta en bra sits i den här sadeln också. Det är inte sadeln det är fel på, det är jag. Och det hade säkert gått att få det se betydligt bättre ut men jag prioriterar hästens svar på sitsen högst. Efter att ha försökt i ca 2 år och tro´t eller ej jobbat enormt mycket med sitsen så skaffade jag till slut en sadel som jag egentligen inte hade råd med och vips - framåttippat bäcken är inte längre ett problem. Fortfarande saker att jobba med i sitsen men det är en annan femma. Och oavsett inget som hör hemma här i tråden.
 
Sv: Sits inom AR

KL


denna avlastnings sits borde jui teroin vara samma sak som en remontsits - dvs att man lättar ur och låter bli att belasta hästen så den får utöva sin ryggrörelse och bli stark i den innan den måste lyfta ryttaren i denna ryggrörelse

Sedan så måste ju ryttaren ha en bra balans och fötterna placerade under tyngdpunkten för att det skall ha avsedd effekt IRL

Apropå lätta ur kan man inte göra det lite då och då - när det behövs.

En belöning också för hästen enligt den gamla skolan
 
Sv: Sits inom AR

Fortfarande saker att jobba med i sitsen men det är en annan femma. Och oavsett inget som hör hemma här i tråden.

Tja why not? Tråden heter ju sits inom AR så det är väl ett ypperligt tillfälle att diskutera sitsar.
 
Sv: Sits inom AR

Fast som du kanske förstår så är jag inte intresserad av att diskutera min sits i en eller ett par videoklipp från ½-1 år tillbaka som jag inte ens postat i forumet. Är f ö ganska ointressant tycker jag att diskutera sitsfel som till iaf kanske 60% är orsakat av en sadel, som inte ens är en AR-sadel = hör inte mycket ihop med AR heller.
Det jag tycker är intressant är att se/höra - den här målbilden strävar jag mot därför att...
Eller - såhär ser det ut, och det här tänker jag/jobbar vi med.
Jag satt som sagt och tänkte dag ut och dag in att - det här måste jag jobba på.. [insert massor med detaljer here] och behövde fokusera på typ tio saker samtidigt för att kunna få till en enda rörelse. För att sen prova rida i en bättre sadel för ekipaget/ändamålet och inse att "oj?! det räckte faktiskt att ge 1-3 signaler för det här!" :banana:
DET är väl iofs något som kan vara värt att fokusera på. Jag har många gånger hört nedlåtande kommentarer om så kallade fel-letare. När det inte går bra, då börjar man leta fel både här och där "istället för att inse att man måste lära sig!" Så kan det säkert vara, men det är just dom orden som också kan stjälpa väldigt mycket tror jag. Om man tänker att man ska kunna rida bra no matter what, häst och ryttare ska kunna prestera oavsett förutsättningar, man gör som man har gjort och letar inte efter annat att förbättra utan kör på som vanligt - då tror jag man kan vara riktigt risigt ute åt andra hållet istället! :devil:

Fast det är väl säkert ytterligheterna som gör att såna kommentarer existerar. Den som man tycker verkligen gör fel ridtekniskt och är helt okunnig men verkar tycka sig vara proffs - det är bara allt annat som är fel. Hästen som inte har potential men man kan inte ens rida den i en hyfsad form. Som exempel! :p
 
Sv: Sits inom AR

KL


denna avlastnings sits borde jui teroin vara samma sak som en remontsits - dvs att man lättar ur och låter bli att belasta hästen så den får utöva sin ryggrörelse och bli stark i den innan den måste lyfta ryttaren i denna ryggrörelse

Det är det nog - men det gäller att sälja i ny förpackning......:angel:
 
Sv: Sits inom AR

Fast jag är helt övertygad om att Bent är helt på det klara med att avlastningssits alltid har funnits (även om den kallats både remontsits och annat). Tror inte att han på något sätt försökt lansera den som sin egen uppfinning.
 
Sv: Sits inom AR

Som jag har förstått det när jag har lyssnat på Bent, så menar väl han att hela hans ridning härör från tidigare ridning? Han menar väl inte att han hittat på något eget själv alls egentligen? Möjligtvis att han paketerat det på ett annat sätt, öppnar ögon för många när det gäller olika infallsvinklar på ridning osv. Men att han menar att ridningen han försöker föra fram bygger på ridning i historien. Akademisk för att den syftar tillbaka till litteratur, söker referenser och lära sig mer genom att använda sig av forskning. Eller kan jag ha missuppfattat det?

Jag mins han sa:
"Jag kan förklara hur det ska kännas, men det hjälper ju inte - känna måste ni göra själva. Uppleva kan inte någon annan göra än du själv."

Alltså, här går det ju oxå att tolka att ridningen är ny, för varje person som ger sig in i den. Upplevelsen är alltid unik och måste kännas av enskilld person. Tills den känslan hittat hem, så får vi alla gissa oss fram till det rätta - låta hästen visa när vi gör rätt, ta hjälp av tränare som kan guida oss.

Eller var jag helt ot?
 
Sv: Sits inom AR

Kl. Den tränare jag ridit för, skolad på SRS, var noga med att man skulle sitta lodrätt och avslappnat, varken framför eller bakom sin tyngdpunkt. Detta var själva grundsitsen, absolut inte att man skull försöka avlasta genom att lätta med baken. Sit back, relax and breath....
 
Sv: Sits inom AR

ja så gör man när man lär sig rida

- på en unghäst kan du inte göra så

Den slutar arbeta med ryggen då - eller snarare du får aldrig igång den i ryggen ( läs baken)
 
Sv: Sits inom AR

Innan jag började bluddra så tänkte jag att jag skulle kolla herr B

Och döm om min ...................

Han skriver om mittposition som hanna Z ( det kommer ju från det tyska mittelpossitur dvs bäcken i neutralläge bröstkorg rakt ovanför)

belastnings sits är det omvinklade bäckenet en drivande position

medan tram tram tra da

man skall svanka :eek: och knipa med knäna. rumpan skall alltså peta ut bakåt

En liknande sits använder fransoserna på Samur när de vill lära hästen piaffera. Men de trycker bara fram höftbenen
De låser med den positionen det framåtgripande i själva sitsen och behöver därmed inte tygeln så mycket i piaffen

Om ryttaren går i svank - kan den inte swinga med i hästens rörelser och hämmar därmed ryggswing

Jag skall läsa texten också.......
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Fälttävlan Ursäkta jättelångt inlägg! Jag är ny här men skulle vilja ha en tråd där vi kan samla information om vilka terrängbanor som finns...
Svar
4
· Visningar
466
Senast: hamilton1
·
Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 733
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 214
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 351
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp