Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

det är bruksridning och skickligt ja visst

men det där med det mentala diskuterar du med helt fel person. Jag förelsår att du googlar på Andrew Mc Lean, för det du kallar mental avslappning - kallar jag underkastelse - och jag gillar det inte oavsett disciplin.

Visst är den bruna hästen störd av sporrarna - svansen går ju hela tiden

ja den är på bakdelen när den måste men den stegrar sig runt - det var därför jag skrev att den rörde sig som en plasthäst - det mjuka kattlika lyser med sin frånvaro

det gör det ofta i vanlig Dressyr också, så det är inte så - för eller emot en gren

Utan bara utifrån diskussionen rythm tempo och energ

Borba brukar beskriva samling så att man laddar upp en fjäder som på barns leksaker som man backar några gånger när man släpper den fjäderna så skjuter bilen framåt

precis det gör hon på fuxen - den har gått med svikt i musklerna och så släpps det framåt och om hästen är i balans så kommer den behålla sin outline, (=hållning) den bruna tippar framåt och då kommer huvudet upp den tappar sin outline

helt olika ridning fokus på balans - eller bruksprestation
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

"För det första så gör du en miss här - denna markerade takt beror på att hästen får ha halsen tillräckligt långt ut för att kunna röra sig genom ryggen, den är mindre låst fysiskt än den som du la in- Tillåts halsen att vara så lång så kommer alla missar att synas mycket mer tydligt

På tal om energi - så om man rider på detta sätt med upplagrad energi i bakfjäderns så kommer en längning av formen resultera i att bärkraften övergår till skjutkraft. Till skillnad mot spanjorens häst så ökar inte denna av sporren eller att hon slutar att dra i tygeln - utan att halsen får bli ännu längre. Hon har den här hästen i magen (påsätet - den skjuter fram när' hon tippar sig framåt - det är ingen ökning det är en eftergift och hon släpper bara loss den energi som nyss gått uppåt och låter den få fritt spelrum framåt)"

Fast det är det här "tekniktänkte" som jag har så svårt att förstå. Om man inte håller i fram, vad finns det då att släppa fram? Energin/rörelsen hänger ju inte ihop med tygeln, eller? Var tygeln kort för att hästen ville/kunde ha sitt huvud där, eller var tygeln kort för att ryttaren bestämt att hästens huvud skulle vara där? Släpptes huvudet fram för att hästen behövde det eller för att ryttaren ansåg att det behövdes, eller var det en eftergift att släppa fram huvudet? Om det var en eftergift så måste hon ju ha "hållt" i hästens huvud innan. Det här känns väldigt invecklat.

Det är mycket enklare att tänka att man aldrig håller i hästen via tyglarna, och att rörelserna framåt och bromsande regleras via sätet, då blir hästens huvudposition mer beroende av utbildningsnivå än teknik från ryttaren.

Men som sagt, jag håller inte på med dressyr så jag förstår nog inte detta fullt ut, så jag smyger ut igen innan jag vecklar in mig i detta allt för mycket.:angel:

Intressant i alla fall att få era (dina) synpunkter på denna film.:) Jag har ju fått mig en och annan funderare också....:angel:
 
Sv: Sits inom AR

Ett förtydligande bara innan jag smyger ut igen, angående huvudets position och spanjorens "kortade" hals.

Vad jag försökte säga med min förklaring där jag dumt nog utgick ifrån mig själv var kort och gott att för många ryttare sitter inte kontrollen/formen/samlingen i tyglarna och bettet, hästens huvudposition blir den den blir utifrån övningen och utbildningsstadie. Alltså utgår jag ifrån att spanjorens korta tyglar och skarpa bett inte syftar till att "hålla hästen" i denna position eller för att kontrollera dess "ystra" sinne.

Dessa filmer kanske kan åskådliggöra det jag försöker säga, och jag lägger ingen värdering i hur dom rider för övrigt, eller hur rörelserna utförs, utan jag vill bara visa att huvudpositionen kan "komma av sig själv" beroende på övningar och hur bra man varit på att "förklara" för hästen vad man vill att den ska göra, helt utan huvudlag. Självklart har huvudlag (tyglar) använts för att komma hit, det är en förutsättning, men att tyglarna använts i syftet kommunikation och förtydligande, inte för kontroll och form. Hoppas ni förstår:)

http://www.youtube.com/watch?v=adkI43Tvz8U&feature=related
http://www.youtube.com/watch?v=nPdllcnn_Dk
 
Sv: Sits inom AR

Honzablaha's häst går ju en helt annan outline (hållning) - den går ju inte i HF alls den använder ibland sin främre hävarm på samma sätt som man vill att en häst som arbetar korrekt klassiskt skall göra med sin framdel dvs komma upp med manken (vid 4/5 sekunder) den använder en muskel i halsen för att stbilisera framdeln när den gör sådär

Clintons häst gjorde det när den ryggade annars går den i ju i en fri form med näsan framme

Jag håller med om att tygeln inte skall hålla hästen i form = outline.

tygeln bestämmer hur lång formen skall vara, men tygeln håller inte i form när Dressyren är på sätet: det är ryttarens sitts som håller ihop hästen när det är rätt

Det hon på fuxen gör är faktiskt att centrera som Sally swift säger och hon rider då med sin Corestrenght - dvs hon håller ihop hästen med magen - när hon släpper den tonusen så går det från bärkraft till skjutkraft dvs tempo= steglängen ökar men inget annat förändras

Du frågar om det inte finns något att hålla i fram så vad finns det då att släppa fram? - tja upplagrad energi - den finns upplagrade i de fjädrande lederna i bakdelens leder, den går aldrig att lagras med tygel - så vi är helt överens teoretiskt tror jag

bara olika uppfattning hur det ser ut när det är rätt

och hur det känns. Om man har ridit en samlande rörelse som verkligen varit samlande - då när man rätar ut hästen igen tex frän en skola - då känner man ju det där "trycket" man har bakifrån om bakdelen vinklats och hästen inte bara "hållit i sig"

Och är hästen tränad ergoniskt - då ä5 det ju bara att låta detta tryck få fritt spelrum framåt i en steglängning som då sker utan att hästen tippar fram på ¨bogarna och blir springig - tappar takten

Har man inget sådan power i hästen då har man ingen energi man har aldrig fått igång fjädringen bak utan bara spänning och senfjong, är det spänst i musklerna kan man variera tempot på ett harmoniskt sätt

simple as that



Jag blir lite konfunderad för alla mästare menar - stärk hästen i dess naturliga grudntempo - och sedan tänjer du gränserna för hur mycket hästen kan öka och minska steglängden med bibehållen energi och balans, då tränar du för hållbarhet och framtida prestationer

kan man inte öka och minska utan att tappa takt så har man aldrig hittat till balans

:o
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

nej om takten ändras så är hästen inte i balans, eller jag skulle uttrycka det att den rids i en övning som den inte har styrkan att orka hålla balansen i.

Och här är balans synonymt med jämnvikt - eller bärighet som ni vill kalla det



tecknet på balans är att takten är regelbunden i övergångar

ALLA mästare är överens om det

Takten dvs frekvensen ökar i den stund hästen tappar balansen. det gör den i övergångarna om inte ryttaren är duktig nog, snarare inverkar för mycket/för fel

Det är därför som övergångar bedöms i dressyrtävling Nu är vi inte på vanlig Dressyr och diskuterar, men tävlingsreglerna grundar sig på Klassiska värderingar. TR är skrivet för att bevara de Dressyren utförs enligt de klassiska principerna

regelbundenhet är A och O för alla mästare

Sedan skiter bruksryttare i det - de är inte ens intresserade av jämnvikt ur en gymnastisk aspekt - de skall ringa in boskap

och Bent vill fäktas

Bra poäng, som jag vill uppmärksamma lite.
Just att när man tar den inriktningen, så handlar det om funktionell bruks användning av dressyr MEN det är ändå klassisk dressyr, i grunden, och ofta tränas det lite annorlunda än själva uppvisning/ bruks är och därför kan man ju inte helt bedömma enbart på hur det ser ut under en dag så att säga. (tänker på filmen med garotchan tidigare i tråden)

Eftersom jag själv har fått see oliak stadier och dagar av träning i just barock, så har det varit intressant (och är) att se alla variationer och olika träningar och utefter det har jag insett att "allt är inte som det ser ut" så att säga, iof. visste jag ju det innan men är intressant att se "first hand" så att säga.
Allt från unghästarna till dom gamla rävarna som gått tjurfäktining och har muskel skador pga. det.
Eller som kan utföra mezaire, levad etc. men ändå går som lektions hästar ibland!
Snacka om variation, och jag kan säga att dressyren ser ju olika ut beroende på avsikt så att säga.
 
Sv: Sits inom AR

Ja jag är helt med på att Dressyren ser olika ut beroende på avsikt. Skall hästen vara ett arbetsredskap ställs ju helt andra krav än om man vill utföra stärkande arbet för hästens hälsa på sikt - det säger sig ju självt

Jag har bara problem om man kallar det första mer hälsosamt för hästen
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 666
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
2 940
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Valp 2023 -den andra
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp