Sits inom AR

Sv: Sits inom AR

Jag rider AR, och jag ändrar sitsen beroende på vad jag vill göra. Vill jag att hästen ska söka framåt-nedåt sitter jag i avlastningssits, men ska jag göra en piruette eller samla honom sitter jag mer på rumpan. Dock har jag väldigt lätt för att liksom fastna i avlastningssitsen, tex. när jag gjort en galoppfattning (från mer samlad sits) har jag väääldigt lätt att sätta mig i avlastningssits för att "heja på" hästen att fortsätta galloppera. Det måste jag öva på:D

Rider jag i full kareta över ett fält står jag upp, ska jag samla mot piaff sitter jag mer på rumpan! Men den vanligaste sitsen jag försöker ha är någonstans däremellan- ståsits, att sitta som man står.
 
Sv: Sits inom AR

*kl*
Smyger in en film som jag tycker det skulle vara intressant att höra era synpunkter på/om. Appropå diskussionen om "tempo, rythm och energi".

http://www.youtube.com/watch?v=Qhuip8kyBTU&feature=related

Min obildade ögon ser en avslappnad häst med mycket spänst och enerig och i balans både i den långsamma delen (i början) och den mer fartfyllda delan (slutet). Vad ser ni?

Även hans sits är ju intressant att notera, som jag ser det sitter han ganska neturalt hela tiden, utom då han lutar sig inåt/neråt förstås, men hästen är trots detta fortfarande i balans, så som jag ser det i alla fall men jag är ju ingen expert.

Detta är väl så nära en "kofösare" kan komma den "klassiska dressyren":)
 
Sv: Sits inom AR

Det är sånt här som folk håller på med i stallet jag står, och är väldigt skcikliga på det också, därav att hästarna är så välridan och roliga :) (dock inte jag måste jag påpeka haha)

Vad jag ser är dressyr, med fokus på att kunna använda i bruks. Det är ju vad det är liksom plus själva garotchan då men den går ju öva både med och utan. (vilket jag tycker är intressant att se IRL, krävs coola snabba lydiga hästar, och riktigt bra ridning för att det ska funka.)
 
Sv: Sits inom AR

Ja här viftas det varke med händer eller skänklar.

Nej han använder inte ens händerna för att påverka hästen och knappt ben/skänkel heller. Detta är kommunikation på hög nivå, i samförstånd och balans både mentalt och fysiskt. :)
 
Sv: Sits inom AR

Jag tycker absolut det är imponerande. Jag hade inte fixat att göra det han gör. Och hästen är väldigt lydig.

Men det är inte en form jag vill rida i då jag rider dressyr. Den är säkert ändamånsenlig. Att korta upp en spanjor lite för mkt kan nog göra dem lite lättare att hantera. Men det ger inte den mest kvalitativa ridningen. Bakbenen kan komma längre in om den får komma fram lite med näbben så halsen kan räta ut sig och manken komma upp.

Jag hade också blivit mer impad om det var ett halvblod eller ngt annat mindre känsligt än en spansk häst. Takten är ju heller inte dressyrmässig helt.

Men inte desto mindre uppvisande av en ridkonst, inte dressyr kanske i den bemärkelse jag tänker på. Men likväl en sorts dressyr iom att hästen är ju väl dresserad i det den ska göra, hålla ryttaren så den når garotchan och lätt kan svänga, byta gångart och tempo.
 
Sv: Sits inom AR

Det är sånt här som folk håller på med i stallet jag står, och är väldigt skcikliga på det också, därav att hästarna är så välridan och roliga :) (dock inte jag måste jag påpeka haha)

Vad jag ser är dressyr, med fokus på att kunna använda i bruks. Det är ju vad det är liksom plus själva garotchan då men den går ju öva både med och utan. (vilket jag tycker är intressant att se IRL, krävs coola snabba lydiga hästar, och riktigt bra ridning för att det ska funka.)

Vad spännnande, var håller du hus i detta avlånga land:love:
 
Sv: Sits inom AR

Ja, att det inte är dressyr al la dressyr, det ser till och med jag:D

Det jag tänkte var intressant att studera var den avslappnade ridningen som ändå var ganska krävande och fartfylld och hästens spänst och rythm i rörelserna, både dom "snabba" och dom "långsamma". Men jag är inte så insatt i dressyr så jag ser kanske inte skillnaden. Sen tror jag inte att hästen är "kortad" i betydelsen "kontroll", träningsfilosofin är nog mer sofistikerad än så, men jag skulle nog själv rida med mer utrymmer för halsen att sträckas ut.

Sen tänkte jag också på den neutrala sitsen, som inverkar så lite, inget klämmande och dragande här inte, utan bara små nästan osynliga signaler. Jag tror att alla ryttare har mycket att lära utifrån detta. Min persoliga erfarenhet är att det är inte ryttarens förmåga att inverka som är det vikigaste, utan ryttarens förmåga att INTE inverka som är av betydelse.:idea: Men jag är ju mer av en "bruksryttare" själv och då är det viktigt att hästen är motiverad, glad och positiv till arbete samt har förmåga att arbeta självständigt (med självständig menar jag då att den inte hela tiden behöver blir påmind om att röra sig och/eller behärska sig).

Hur som helst är jag mäkta imponerad av den ridning som filmen visade.
 
Sv: Sits inom AR

Självklart ligger det otroligt mycket mer träning bakom det där än att bara korta tyglarna!

Men jag tror inte tygellängden bara råkat bli ngt för kort för att hästen ska kunna röra sig fritt. Hur lång den är är nog lika väl avvägt som övrigt i träningen. Jag tror inte mkt i sådan ridning bara är en slump.
Rasen är ju även sådan att den gärna kortar sig fram bort från bettet om det är ngt galet, om än nog så lite. Och en så skarp betsling som blank stång bidrar väl till hög och kort form på en sådan häst.
Dock behöver man ju också inverka mindre på en så känslig häst med så mkt egen energi.

Tyglarna sitter fast i hans bälte eller likn annordning. Så han använder tyglarna då han rör sin sits/sitt bäcken. Svårare än att bara röra händerna, skulle jag vilja säga. Men dock fortf inverkan.

Jag som har sjukligt kontrollbehov och är pedant kan verkligen instämma i att det är svårt att inte inverka för mycket. Men man får ju betydligt bättre resultat om man vågar låta bli ibland.
 
Sv: Sits inom AR

Linköping ;)
Barock är väl inget jag har nån avsikt att hålla på med men jag råkade hamna i en väländ barock tränares stall med min arab så får ju tillgång till intressanta saker och hästar då, vilket är intressant.
 
Sv: Sits inom AR

Dock så är den hastighet man rör sig framåt i.. tempot inte ekvivalent med energin. En häst kan gå nog så långsamt med vara full av energi.
Det är dock det jag inte sett hos en del AR-ekipage. Hästen går av på mitten. De är fint avspända, vilket är ett jättebra första steg. Men för att gå vidare måste man lägga in lagom mycket energi för att hästen ska kunna koppla ihop fram och bakdel genom ryggen och börja lyfta fram.
Nu pratar jag inte om att rida fortare, högre tempo.. eller takt för den delen. utan bara mer energiskt.

Jag håller med, det är inte alltför ovanligt att se. Däremot tycker jag det är svårt att säga att det är fel eftersom det beror så mycket på helheten i upplägget och beroende på vart ekipaget är just då. Vissa tränare kanske över-gör det, sakta och energilöst även när ekipaget ska ha kommit ganska långt, och det är inte något som faller mig i smaken heller. Men sen finns det dom som faktiskt inte låser sig utan använder det som ett verktyg för "just då".
Och så kommer vi tillbaka på risken med elever som tränar för sällan eller gör långa uppehåll och då inte får bra hjälp med när/hur man ska ta sig vidare. Men det har ju inte med AR eller tränaren i sig att göra! :p
 
Sv: Sits inom AR

http://www.youtube.com/watch?v=Qhuip8kyBTU&feature=related

Min obildade ögon ser en avslappnad häst med mycket spänst och enerig och i balans både i den långsamma delen (i början) och den mer fartfyllda delan (slutet). Vad ser ni?

Jag ser ett mycket trevligt ekipage, en spänstig och genomgymnasticerad häst, men helt avspänd tycker jag inte den är. Den kortar ihop sig, får inte riktigt till bärigheten i baken utan mer just spänst (nu menar jag inte att den inte bär alls, utan att den hade kunnat bära mer.. å andra sidan utför den väldigt tufft jobb och det skulle inte förvåna mig om den "sparar sig" eller är tränad så med flit för att orka så länge som man vill hålla på). Spänningen är inte stor, och jag skulle ursäkta det med att den måste vara väldigt "på" att den är lite taggad/nervös eftersom det hela tiden händer något, eller kanske öht beroende på hur den är tränad.
En sån häst hade nog varit bättre att se i själva dressyrträningen, inte under uppvisning sas utan mer normala former. (Om den inte redan kommit så långt att man knappt rider rena skolpass vill säga?) Det blir ju lite knas att säga att hästen är spänd mentalt/fysiskt när den i praktiken nästan måste ha det där adrenalinet för att klara av jobbet! :p
 
Sv: Sits inom AR

Linköping ;)
Barock är väl inget jag har nån avsikt att hålla på med men jag råkade hamna i en väländ barock tränares stall med min arab så får ju tillgång till intressanta saker och hästar då, vilket är intressant.

Aha, detta är barock, det hade jag ingen aning om, ja ni ser ju hur dåligt bevandrad jag är i denna värld:)

Jag är lite nyfiken eftersom det jag själv håller på med (westernridning al la californien style) har sitt ursprung i detta. Redskapen och arbetsmomenten utvecklades och anpassades till det hästmaterial och den miljö som fanns i Californien, dit de spanska (ofta fattiga) boskapsherdarna invandrade. Staven blev till lasso och sadeln fick en "knopp" för att bättre kunna arbeta med lassot osv.
 
Sv: Sits inom AR

*kl*
Smyger in en film som jag tycker det skulle vara intressant att höra era synpunkter på/om. Appropå diskussionen om "tempo, rythm och energi".

http://www.youtube.com/watch?v=Qhuip8kyBTU&feature=related

Min obildade ögon ser en avslappnad häst med mycket spänst och enerig och i balans både i den långsamma delen (i början) och den mer fartfyllda delan (slutet). Vad ser ni?

Även hans sits är ju intressant att notera, som jag ser det sitter han ganska neturalt hela tiden, utom då han lutar sig inåt/neråt förstås, men hästen är trots detta fortfarande i balans, så som jag ser det i alla fall men jag är ju ingen expert.

Detta är väl så nära en "kofösare" kan komma den "klassiska dressyren":)

Vi talar om olika sorters balans

ja ser bruksridning där prio är att vara på rätt plats vid rätt tillfälle. Det finns ingen regelbundenhet alls i den skritten - ibland måste hästen ta snabbbare steg för att vara exakt där han vill - den har ju också lärt sig att hålla inhuvudet - det får ju utbe vara ivägen för stången.

Jämför vad jag skrev förut - om Dressyr är för hästens skull du blir det gymnastik och en långsammare - takt - här är det arbete och då blir det ponny

Angående sitsen - så om du skall ha hästen på sätet så den följer ditt säte då skulle det inte gå att rida med en stång - eftersom stången flyttar din tyngdpunkt ( den väger ju också)

Jaghar väldigt svårt för sådant här - det är så egenkärt

Om man tittar när det börjar gå fort så är hästen helt rak i vändningarna - benen får var stöttor iställlet för fjädrar. Hästen rör sig också stelt som en plasthäst - studsar framåt och bakåt på senorna - det här är inte häslosamt

Och även denna häst har ju fått lära sig att sluta använda halsen som balansstav - nosen hålls ju in helt krampaktigt mån tro det - med det bettet

Med tanke på tempo rythm och energi skrev du

ja energin finns här men det är spänning inte spänst

när steglängden ökar så ökar ju frekvensen så en gymnastisk balans - NO

när den ökar och byter på slutet så arbetar den juhelt fel - halsen åker upp och pilbågern flyr sin kos. Och ryggen blri helt låst
Många tycker detta är ballt - men det är ljusår från harmoni. det är stress som får hästen att studsa så på senorna.

jag tycker inte det är okey att rida på hästar som är uppjagade. Taggade inför uppgiften ja visst - men denna är ju spänd som en fiolsträng

och även om skänkeln verkar stilla så vänder han den med sporrarna - inte så mjukt ridet

Funktionellt för ära och publikens beundran

För hästens skull - icke sa nicke, inte genom ryggen en sekund
 
Sv: Sits inom AR

Nej han använder inte ens händerna för att påverka hästen och knappt ben/skänkel heller. Detta är kommunikation på hög nivå, i samförstånd och balans både mentalt och fysiskt. :)

men då missar du vad han gör med sin underskänkel sporre:angel:
 
Sv: Sits inom AR

Självklart ligger det otroligt mycket mer träning bakom det där än att bara korta tyglarna!

Men jag tror inte tygellängden bara råkat bli ngt för kort för att hästen ska kunna röra sig fritt. Hur lång den är är nog lika väl avvägt som övrigt i träningen. Jag tror inte mkt i sådan ridning bara är en slump.
Rasen är ju även sådan att den gärna kortar sig fram bort från bettet om det är ngt galet, om än nog så lite. Och en så skarp betsling som blank stång bidrar väl till hög och kort form på en sådan häst.
Dock behöver man ju också inverka mindre på en så känslig häst med så mkt egen energi.

Fast jag tror att det är en stor missuppfattning detta att det skarpa bettet skulle vara skälet till denna form.

Själv rider jag inte ens enligt dessa "fysiska" kriterier, dvs en ihopdragen form, ändå så antar min häst en liknande form (alldeles av sig själv och jag rider inte ens med bett) då jag tränar specifika övningar med mycket variation mellan olika övningar/rörelser av lite svårare karaktär. Detta händer oftast när min häst samtidigt är "mentalt samlad" och "på hugget", dvs han arbetar med lite "jäklar anamma, nu ska du få se vad jag kan" mentalitet, det händer inte varje ridpass, inte ens särskilt ofta, men det händer när han känner sig säker på sig själv, på mig och på övningarna och det finns inga spänningar eller stelheter i i hans kropp. Då kommer denna typ av form av sig själv (absolut inte i närheten av formen på filmen förstås, min häst är inte ens exteriört i närheten av detta och inte vår ridning heller). Det jag menar är att jag tror träningsfilosofin är mer sofistikerad än att "dra ihop fomen med hjälp av tyglar och skarpa bett". Det finns andra sätt....och då kan man rida med "korta tyglar och skarpa bett" utan att inverka med avseende på formen och/eller kontrollen.


Tyglarna sitter fast i hans bälte eller likn annordning. Så han använder tyglarna då han rör sin sits/sitt bäcken. Svårare än att bara röra händerna, skulle jag vilja säga. Men dock fortf inverkan.

Jag som har sjukligt kontrollbehov och är pedant kan verkligen instämma i att det är svårt att inte inverka för mycket. Men man får ju betydligt bättre resultat om man vågar låta bli ibland.

Jag håller med dig, det är verkligen inte lätt, en mycket svår avväggning. Som tur är har jag en klok och förstående häst som tydligt visar när jag "lägger mig i" för mycket. Är jag bara lyhörd för detta och "vågar" ompröva mitt signalsystem, så brukar vi bli överens till slut.:D Det handlar väldig mycket om att lyssna till hästen.

I den här filmen t ex, som visades tidigare i tråden, är ryttare och häst INTE samspelta enligt mitt sätt och se det.

http://www.youtube.com/watch?v=wIYvug5QNs4

Dom första sekunderna ser något sånär ut, men vid 13-14 sekunder börjar hästen surna till, "sluta hacka med sporrarna, jag har förstått nu" tycks den mig säga. Och vid c:a 30 sekunder är "tygelanvändadet" avslöjat, då hon för någon sekund släpper tygeln och hästen far iväg. Det må vara en tekniskt väl genomförd passage och ökning, vad vet jag, men ändamålen helgar inte medlen i min värld. Hästen och ryttaren bör redan på det grundläggande stadiet förstå att en ökning/avsaktning INTE hänger ihop med tyglarna och sporrarna. Hade denna ryttare deltagit på kurs med min tränare hade hon fått ta av sporrarna och tränset och börja om från början med grimma. :angel:

Sen måste jag tilläga att även jag gör ovanstående misstag (utan sporrar och skarpa bett då), dvs använder för mycket hjälper och ibland på fel sätt, men jag är medveten om det, ber hästen om ursäkt och går tillbaks till grunderna dirket för att visa vad jag egentligen menade.
 
Sv: Sits inom AR

Fast jag tror att det är en stor missuppfattning detta att det skarpa bettet skulle vara skälet till denna form. Nja det är ju inte bettet ensamt utan hur det inverkar och ffa bristen på eftergift vid rätt tillfälle som tillåter näsan att komma ut som skapar denna form. och då är vi inna på det jag höll med dig om - att det svåra är att låta bli att inverka fel, dvs hålla för länge

Själv rider jag inte ens enligt dessa "fysiska" kriterier, dvs en ihopdragen form, ändå så antar min häst en liknande form (alldeles av sig själv och jag rider inte ens med bett) då jag tränar specifika övningar med mycket variation mellan olika övningar/rörelser av lite svårare karaktär.
Det är ju också ett sätt att "försvara sig" en avart på samling

Detta händer oftast när min häst samtidigt är "mentalt samlad" och "på hugget", dvs han arbetar med lite "jäklar anamma, nu ska du få se vad jag kan" mentalitet, det händer inte varje ridpass, inte ens särskilt ofta, men det händer när han känner sig säker på sig själv, på mig och på övningarna och det finns inga spänningar eller stelheter i i hans kropp. Då kommer denna typ av form av sig själv
Ovanstående är ju din tolkning som något possitivt - jag ser en häst som börjar stå emot - också samma orsak för mycket oönskad inverkan, du släpper itne igenom rörelsen - resultatet = hästen börjar "hålla i sig" :o



I den här filmen t ex, som visades tidigare i tråden, är ryttare och häst INTE samspelta enligt mitt sätt och se det.

http://www.youtube.com/watch?v=wIYvug5QNs4

Dom första sekunderna ser något sånär ut, men vid 13-14 sekunder börjar hästen surna till, "sluta hacka med sporrarna, jag har förstått nu" tycks den mig säga.
jag håller med om reaktionen på sporrren

Och vid c:a 30 sekunder är "tygelanvändadet" avslöjat, då hon för någon sekund släpper tygeln och hästen far iväg. Det må vara en tekniskt väl genomförd passage och ökning, vad vet jag, men ändamålen helgar inte medlen i min värld. .......bör redan på det grundläggande stadiet förstå att en ökning/avsaktning INTE hänger ihop med tyglarna och sporrarna.

För det första så gör du en miss här - denna markerade takt beror på att hästen får ha halsen tillräckligt långt ut för att kunna röra sig genom ryggen, den är mindre låst fysiskt än den som du la in- Tillåts halsen att vara så lång så kommer alla missar att synas mycket mer tydligt

På tal om energi - så om man rider på detta sätt med upplagrad energi i bakfjäderns så kommer en längning av formen resultera i att bärkraften övergår till skjutkraft. Till skillnad mot spanjorens häst så ökar inte denna av sporren eller att hon slutar att dra i tygeln - utan att halsen får bli ännu längre. Hon har den här hästen i magen (påsätet - den skjuter fram när' hon tippar sig framåt - det är ingen ökning det är en eftergift och hon släpper bara loss den energi som nyss gått uppåt och låter den få fritt spelrum framåt)




Sen måste jag tilläga att även jag gör ovanstående misstag (utan sporrar och skarpa bett då), dvs använder för mycket hjälper och ibland på fel sätt, men jag är medveten om det, ber hästen om ursäkt och går tillbaks till grunderna dirket för att visa vad jag egentligen menade.

jag tror man måste vara på en extremt hög nivå för att vara emdveten om alla fel man gör

Och man måste ha varit i väligt många återvändsgränder och hittat ur igen för att bli en erfaren ryttare

Du gör den tolkningen utifrån dina erfarenheter och tolkar som du känner igen

Jag håller med - hon får reaktion på för mycket sporre - men sammanlagt så använder hon den mindre än den förra ryttaren och hennes häst som får gå i en mycket längre form är mycket friare att reagera

red jag en tiondel så bra och störde så lite - så skulle jag var överlycklig

För mig som rider en häst som både kan trampa vatten som den spanska när han blir spänd och även studsa i terre a terre om han blir uppjagad av fel inverkan så går han mer som fuxen när han är avspänd och vågar röra sig genom ryggen

med så kort hals som de spanska hästarna rids i så får inte hästen plats att jobba över ryggen

Man kan undra varför går inte lipisarna på SRS som symaskiner :angel:
 
Senast ändrad:
Sv: Sits inom AR

OK, kan det vara så att i dressyren så fokuserar man på den "samlande rörelsen", medans i bruksridning så fokuserar man på den "mentala samlingen"? Jag kan ju ha fel, vore inte första gången heller.

Betänkt att dessa hästar ursprungligen tränades för strid, det krävdes modiga och mentalt balanserade hästar till detta, även smidiga, snabba och uthålliga. All ridning sliter på hästen, ridning som INTE fokuserar på hästens mentala välbefinnande sliter mycket mer. Kan leda till utbrändhet med negativ effekt på muskler och leder det med, trots att hästen arbetar fysikst korrekt. (Se mitt inlägg ang den andra filmen.)

Huruvida ryggen är med eller inte på första filmen kan inte jag bedömma, jag vet bara att för att få till denna smidighet och vändbarhet måste hästen vara på sin bakdel (lätta fram). Vilket ju är själva kriteriet för "god ridning" anser jag. Betänk också att hästen här "är på sin bakdel av egen kraft", ryttaren behöver alltså inte "sätta hästen på bakdelen". Den är väl förberedd mentalt och "vet" hur den måste "hålla sin kropp" för att vara redo för nästa moment.

Den gallopperar i alla riktingar, framåt, sidled, runt, utan synbart rubbad balans, den följer ryttarens minsta signal UTAN att IRRITERA sig på dessa. Så är inte detta GOD och SKICKLIG ridning, då vet inte jag vad det är.:crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är tretton år och rider på ridskola och har gjort i runt 4 å, vet inte hur det är på era ridskolor men på vår kan man bli fodervärd...
Svar
14
· Visningar
2 666
Senast: Badger
·
Hästmänniskan Ingen riktigt bra titel, men va sjutton. Suttit å läst lite olika trådar om köpa hästar och annat. Kikade lite spontant på hastnet mest...
Svar
13
· Visningar
3 168
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 221
Senast: QueenLilith
·
Träning Liten spin off på en tråd på senior. Jag var osäker om jag skulle lägga den här på vård eller träning, så beroende på vart diskussionen...
2
Svar
26
· Visningar
2 940
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Åka långt tåg med katt
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp